دمنوش‌های پاییزی که حال شما را خوب می‌کند

بهتر است قبل از انتخاب نوع دمنوش به خواص آن توجه و دمنوشی متناسب با فصلی که در آن به سر می‌برید استفاده کنید

دمنوش‌های پاییزی که حال شما را خوب می‌کند
معرفی چند دمنوش پاییزی که می توانند از بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی پیشگیری کنند

رویا سرشار/ دمنوش ها از گذشته های دور جای خود را در میان خانواده های ایرانی  به عنوان نوشیدنی و حتی به عنوان  دارو باز نموده، اجداد و گذشتگان ما سالیان سال از جنبه دارویی دمنوش ها استفاده کرده اند. امروزه نیز دمنوشها تبدیل به نوشیدنی محبوب برخی از افراد شده اند. شما هم اگر از آن دسته از افرادی هستید که عاشق طعم دمنوش هستید شاید لم دادن برروی یک کاناپه در کنار شومینه گرم و نوشیدن یک دمنوش خوشمزه یک انتخاب عالی برای یک عصر دل انگیز پاییزی باشد. اما بهتر است قبل از انتخاب نوع دمنوش به خواص آن توجه و دمنوشی متناسب با فصلی که در آن به سر می‌برید استفاده کنید.

در ادامه به معرفی چند دمنوش پاییزی که می توانند از بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی پیشگیری کنند، می‌پردازیم:

دمنوش گل بنفشه

گل بنفشه دارای طبیعتی سرد و تر و خواص بسیار زیادی است .این گیاه مزه بسیار دلچسبی دارد و از دمنوش آن می توان در فصول سرد سال برای رفع خشکی و حساسیت های فصلی استفاده کرد. این دمنوش همچنین می تواند به درمان درد سرفه‌های خشک، رفع التهاب، درمان سردرد، رفع بی خوابی، تصفیه خون، افزایش ایمنی بدن و … کمک کند.

دمنوش استویا

استویا گیاهی بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در سراسر جهان آن را پرورش می دهند. طبع این گیاه گرم و خشک و دارای مقدار زیادی ویتامین«آ» « سی» « بی»، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و منیزیم است. استویا کم کالری و بسیار شیرین و برای کاهش وزن مفید است .کنترل دیابت و کلسترول، محافظت از کلیه  و دندانها  از دیگر خواص این دمنوش است.

دمنوش رزماری

در زمانهای قدیم یونانیان از گیاه رزماری برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می کردند. دمنوش رزماری یکی از دمنوش های مناسب برای فصل پاییز است. این گیاه ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. از خواص دیگر این دمنوش می‌توان تاثیر بر روی قلب و پوست را نام برد.

دمنوش آویشن

خواص گیاه آویشن بسیار زیاد است. از درمان بیماری های مختلف گرفته تا سلامت و زیبایی پوست و مو. مصرف آویشن در روزهای سرد و فصل پاییز بسیار مفید است و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می شود. از جمله خواص آویشن می توان به رفع اختلالات گوارشی، بهبود سلسله اعصاب، تسکین درد، ایجاد تعادل هورمونی برای خانم ها ، محافظت از قلب و مغز، مبارزه با عفونت و بسیاری خواص دیگر اشاره کرد.

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس یکی از نوشیدنی های مناسب برای فصل پاییز است که دارای مزاجی گرم و خشک و خواص بسیاری است. این گیاه معطر بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود. اسطوخودوس تسکین دهنده است و به خواب راحت و احساس آرامش کمک می کند و  کاهش دهنده استرس و اضطراب است. درمان مشکلات گوارشی و بی‌خوابی، بخشی از خواص دمنوش اسطوخودوس است.

دمنوش دارچین

دارچین دارای طبع گرم و خشک است که می تواند یک انتخاب عالی برای فصل پاییز باشد. دمنوش دارچین برای کنترل قند خون  و دیابت موثر است و باعث تقویت سیستم ایمنی و قلب می شود. کمک به هضم بهتر غذا، کاهش استرس، بهبود گردش خون، کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش التهاب و... از دیگر خواص این ادویه به شمار می رود.

سخن آخر

اگر چه دمنوش ها فواید فراوانی دارند اما بهتر است بدانید که نباید در مصرف آنها زیاده روی و یا جایگزین چای و نوشیدنی های روزانه خود کنید و حتماً قبل از مصرف انواع دمنوش مزاج و طبع بدن خود را در نظر بگیرید.