دمای زیرصفر در فارس!

دمای زیرصفر در فارس!

براساس اعلام ایستگاه هواشناسی کشور، سردترین نقطه ایران طی 24 ساعت گذشته "دشت نمدان" در شمال استان فارس بود!

دشت نمدان واقع در استان فارس با ثبت دمای منفی ۱.۲ درجه، طی 24 ساعت گذشته سردترین نقطه ایران در روزهای پایانی اولین ماه از فصل پائیز بود.

به نقل از هواشناسی، و براساس اطلاعات اعلامی در خصوص گرم‌ترین و سردترین ایستگاه‌های کشور طی ۲۴ ساعت گذشته کمینه دمای هوا در دشت نمدان واقع در استان فارس به منفی ۱.۲ درجه رسید و به این ترتیب سردترین نقطه کشور شد.

شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان نیز با ثبت بیشینه دمای ۴۲.۸ درجه، گرم‌ترین نقطه کشور در شبانه‌روز گذشته شد.

شهر بُلداجی،‌ یکی از شهرهای بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری نیز با کمینه دمای ۱.۴ درجه و خیرآباد زنجان با دمای ۱.۶ درجه از سردترین نقاط کشور در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

سردترین دمای تهران طی شبانه‌روز گذشته فیروزکوه با دمای ۲.۶ درجه و گرم‌ترین نقطه نیز ورامین با ۳۲.۲ درجه بود.

سازمان هواشناسی از بارش پراکنده باران طی امروز و روزهای آتی در بسیاری از استان‌های کشور خبر داده که همراه با کاهش دما خواهد بود.

دشت نمدان یکی از دشت های حاصلخیز شهرستان اقلید است که در شمال استان فارس در محدوده جغرافیایی 52 درجه و 55دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. میانگین ارتفاع این دشت از سطح دریا 2200 متر و حداکثر ارتفاع آن 3370 متر است.

دشت نمدان در سال های اخیر به علت خشکسالی و برداشت زیاد از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی با مشکل افت سطح آب زیرزمینی مواجه شده است. یکی از زیست بوم های مهم و ارزشمند استان فارس تالاب کافتر است که دراین دشت واقع شده و در حفظ تنوع زیستی و برقراری تعادل در چرخه حیات حوضه آبخیز نمدان نقش مهمی ایفا می کند. برداشت های بی رویه از منابع آبی، طی سالیان متمادی باعث خشک شدن تالاب کافتر شده است.

طی روزهای ابتدایی شهریوماه امسال نیز، دمای هوا در این منطقه سردسیر، افت محسوسی داشت و در زمانی به 4 درجه زیر صفر هم رسید و موجب خساراتی به کشاورزان منطقه شد.