دغدغه‌های ایمن‌سازی که پس از احداث مطرح می‌شود؛ از هتل آسمان تا شهرک برف‌فروشان

دغدغه‌های ایمن‌سازی که پس از احداث مطرح می‌شود؛ از هتل آسمان تا شهرک برف‌فروشان

در شهر شیراز، ساختمان‌ها و پروژه‌های بزرگی وجود دارد که به بهره‌برداری رسیده‌اند اما ایمن سازی لازم در آنها انجام نشده و طی سال‌های متوالی، از سوی دستگاه قضایی به آنها تذکراتی داده شده که به نتیجه نرسیده است.

به گزارش فارس، حادثه سال 95 پلاسکو در تهران، برای نخستین بار مسئله ایمنی ساختمان ها را به شکل جدی مطرح کرد، اما با گذشت زمان به فراموشی سپرده شد. فاجعه فرو ریختن متروپل بار دیگر ساختمان های نا ایمن را در صدر اخبار برد.

پلاسکو بنایی قدیمی بود که عمر دراز آن و فقدان مسائل ایمنی آتش نشانی، سبب شد نتواند در برابر قدرت آتش بایستد اما متروپل، ساختمان جوان و لوکسی بود که قاعدتا باید مقررات ملی ساختمان در آن رعایت می شد، اما اشکالات سازه ای سبب شد این ساختمان، به یکباره و بدون هیچ نشانه ای از قبل فرو ریزد. اکنون باید به این نکته توجه کرد که چند ساختمان مشابه متروپل در هر استان وجود دارد.

16 خرداد، شهردار شیراز در جلسه بررسی وضعیت ساختمان های نا ایمن شهر که با حضور دادستان مرکز استان فارس برگزار شد، گفت: در شهر شاهد وجود ساختمان‌ها و پروژه‌های بزرگی هستیم که به بهره‌برداری رسیده‌اند اما طی سال‌های متوالی به آنها تذکراتی داده شده که به نتیجه نرسیده است.

شهردار شیراز افزود: این مهم به ضعفی برمی‌گردد که در قانون نظام صنفی وجود دارد که اجازه داده شده پروانه صنفی را بر اساس پروانه ساختمانی صادر کنند نه پایان کار ساختمانی.

اصنافی ضمن اینکه به پروژه‌های قدیمی اشاره کرد که بعضی از آنان در حال بهره‌برداری و برخی هم از قدمت زیادی برخوردارند، اضافه کرد: این قبیل ساختمان‌ها هم با معضل استاندارد و سیستم ایمنی آتش‌نشانی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: با تلاش سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز، ساختمان‌های در حال بهره‌برداری شناسایی شده و نواقص ایمنی را هم به آنها اعلام کرده‌اند اما در تعدادی از آنها همکاری مطلوبی صورت نگرفته است.

در اعلام اسامی ساختمان‌های فاقد ایمنی نباید محافظه کارانه عمل کرد، مردم روزانه در این اماکن در رفت و آمد هستند و بارها وارد سازه های فاقد ایمنی می شوند، بنابراین شفاف سازی در خصوص وضعیت ایمنی بناهای شهر حق مردم است.

برج مرتفع هتل آسمان، از اصلی ترین سازه های شناخته شده است که جدای از تخلف اجرایی، به دلیل آتش سوزی سه سال پیش، که به کاهش مقاومت ساختمان منجر شد، به نا ایمنی متهم است. شهرک برف فروشان از دیگر مراکز ساختمانی است که موضوع فقدان رعایت مسائل ایمنی در ساخت آن مطرح است.

برف فروشان برخلاف مصوبه شورای عالی شهرسازی شکل گرفت

در همین خصوص غلامعلی ترابی،  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری  شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در رابطه با برف فروشان دو مسئله شهرسازی و ایمنی مطرح است؛ گفت: در خصوص ایمنی ساخت و سازها و مسائل فنی، شورا هم اخیرا، هم سال گذشته، مصوبه داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال گذشته شورا، شهرداری و راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات ملی مسکن مشاوری را انتخاب کرده و قرارداد بستند که در رابطه با گسل‌ها و امکان ساخت و ساز همچنین نوع ساخت و ساز در دامنه جبل دراز و برف فروشان اعلام نظر کنند که هنوز نظر قطعی را کارشناسان اعلام نکرده اند.

ترابی افزود: این تحقیقات 18 ماه فرجه داشته که کارشناسان مرکز تحقیقات ملی مسکن مطالعه و بررسی کنند و هنوز این زمان به پایان نرسیده است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: اما کارشناسان مختلفی از دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه ها بازدیدهایی داشته اند و اعلام نظر کرده اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورا ششم تصریح کرد: مصوبه سال 88 شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح جامع شهر شیراز، هم به واسطه مسائل زیست محیطی و آب و هوا، هم مسائلی مثل نوع خاک و شرایط ژئوتکنیک، ساخت و ساز در شمال شهر شیراز ممنوع اعلام کرده و توسعه شهر، از جنوب قلمداد شده است.

وی ادامه داد: در محدوده جبل دراز، علیرغم اینکه با مصوبات شورای عالی شهرسازی مغایرت داشته، اراضی تفکیک شدند و ساخت و سازها صورت گرفت و بعضا به محدوده شهر شیراز نیز طی پروسه زمانی یک دهه گذشته، الحاق شدند.

 ترابی با تأکید دوباره بر اینکه در آخرین طرح جامع شهر شیراز توسعه شهر از جنوب، توسط شورای عالی شهرسازی و مشاوری که طرح را تهیه کرده اعلام شد، گفت: متاسفانه خلاف ضابطه شورای عالی شهرسازی و معماری، توسعه از  محور شمال غرب شیراز شکل گرفت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شیراز، تصریح کرد: این اقدام  عمدتا توسط وزارت راه و شهرسازی و اداره راه و شهرسازی استان طی یک دهه گذشته رقم خورده است.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی که وجود داشته و بازدیدها و اظهارنظرهایی که اساتید دانشگاه داشتند منجر به بروز دغدغه های کنونی شده است،  گفت: نگرانی هایی که اکنون در مباحث زمین شناسی و گسل ها  می بینیم مبنی بر اینکه چه نوع سازه ای در آنجا احداث شود که مشکلات برای مردم ایجاد نشود، همگی بعد از اقدامات اولیه، تفکیک ها و ساخت و سازهایی که در آن منقطه صورت گرفته است، بود.

ترابی در مورد هتل آسمان نیز گفت: در این باره هم دو موضوع مطرح است، یک بخش، پرونده این هتل است که به دلیل اضافه بنای ایجاد شده در دیوان عدالت اداری مطرح و در حال بررسی است.

البته یکبار هم بخشی از بنا تخریب شد، اما موضوع اضافه ارتفاع همچنان در مراجع قضایی و شبه قضایی مطرح است.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر هم مربوط به ایمنی است به دلیل آتش سوزی که چند سال پیش در طبقات زیرین ساختمان رخ داد و کارشناسان موضوع مقاوم سازی را مطرح کردند که حتما این ساختمان باید قبل از بهره برداری مقاوم سازی شود.

این عضو شورا گفت: ما در این باره طرح دو فوریتی در شورا داشتیم که شهرداری ملزم است ظرف یک ماه تمام ساختمان ها و گودبرداری‌های ناایمن شهر شیراز را شناسایی کند و اسامی آن را هم به شورا ارائه دهد همچنین در صورت نیاز، در مراجع قضایی پیگیری نماید.

هتل آسمان مقاوم‌سازی شده است!

 مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس، در خصوص وضعیت هتل آسمان گفت: هنگامی که حادثه اتفاق افتاد حسب دستوری که معاون دادستان داده بود، یک کمیته علمی متشکل از نمایندگان دانشگاه شیراز، نظام مهندسی، کانون کارشناسان دادگستری، استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی تشکیل شد که تشخیص دهند این بنا استحکام دارد یا خیر.

وی افزود: در نهایت با بازدیدهایی که این توسط کمیته انجام شد، اعلام کردند بنا قابل نگهداری است و قرار شد مشاوری گرفته شود و طرح استحکام‌بخشی تهیه شود.

جمشیدی با بیان اینکه طرح تهیه شده و استحکام بخشی در طبقات زیر زمین انجام شده است، گفت: الان فقط شبهه ای که ایجاد شده و قرار است بررسی ها بیشتر شود، این است که با توجه به اضافه شدن طبقات بنا، این استحکام بخشی در طبقات فوقانی هم ایجاد شود، که ما سعی می کنیم ماه آینده نیز این اتفاق رقم بخورد.

برف فروشان مشکلی ندارد!

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در موضوع شهرک برف فروشان، با بیان اینکه برف فروشان یک توافق میان متولی و شهرداری شیراز بود، گفت: چند قطعه زمین را به شهرداری شیراز تحویل دادند و این اراضی به مسکونی، تغییر کاربری داده شد.

وی توضیح داد: از نظر علمی ما در هر نوع زمینی می توانیم ساخت و ساز کنیم اما تمهیدات خاص خود را باید داشته باشد حتی در سست ترین زمین ها هم امکان ساخت و ساز از نظر مهندسی وجود دارد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در برف فروشان،برای همه ساخت و سازهایی که انجام می‌شود آزمایش‌های مکانیک خاک و ژئوتکنینک انجام می شود و محاسباتش هم درست است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس با بیان اینکه ساخت و سازهای برف فروشان در مقایسه با سایر نقاط شهر به ویژه در زمینه فنداسیون، مستحکم تر است، گفت: با توجه به جنس خاک، فنداسیون های ایجاد شده هم از دو نوع فنداسیون گسترده و فنداسیون شمع هستند؛ و با توجه به اینکه هم مهندسین ژئوتکنیک روی این کار نظارت دارند، هم مهندسین محاسب هستند، مشکلی ندارد اما از نظر خاستگاه، خاک آنجا ، خاک مناسبی نیست.

مشخص شدن ساختمان های نا ایمن و خطرافرین مسئله ای نیست که از آن صرف نظر کرد، شورای شهر تهران هفته گذشته با انتشار فهرستی 129 ساختمان پرخطر را معرفی کرد و انتظار می رود شهرداری و شورای شهر شیراز نیز در معرفی سازه های نا ایمن پیشقدم شوند و این شناخت را حق مردم بدانند.