دستمزد نجومی تعمیرکاران افغانستانی در یاسوج

دستمزد نجومی تعمیرکاران افغانستانی در یاسوج

آن گونه که پلیس اعلام کرده استان کهگیلویه و بویراحمد در تصادفات فوتی و جرحی یکی از استان‌های اول کشور به شمار می‌رود که هر ساله به آمار تصادفات اضافه می‌شود و در این بین تعمیرکاران خودرو بازار خوبی برای خود ایجاد کرده‌اند.

اما در این بین برخی از اتباع خارجی در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص اتباع افغانی در شهرهای مختلف از جمله یاسوج بازار داغی برای خود ایجاد کرده و قیمت‌های آن چنانی روی دستمزد تعمیرات از جمله صافکاری و نقاشی خودروها می‌گذارند.

قیمت‌های تعیین شده توسط اتباع افغانی به خصوص در شهر یاسوج تقریباً ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های تعمیرکاران بومی و داخلی استان است اتباع خارجی و افغانی‌هایی که به بهانه کیفیت خدمات، قیمت‌های نجومی خود را روز به روز بالاتر می‌برند و البته مردم به همین واسطه کیفیت، مراجعات بیشتری به آن‌ها نسبت به صافکاران و نقاشان بومی و داخلی استان دارند و چاره‌ای هم جز این نیست.

آن چنان که در یکی از نشست‌های اداری عنوان شد این نقاش‌ها و صافکاران افغانی هیچگونه مالیاتی هم پرداخت نمی کنند و تعهد به هیچ دستگاهی هم ندارند و البته این قیمت‌های سرسام آور از سوی تعمیرکاران افغانی موجب شده که بیمه نیز خسارات بسیار زیادی در استان پرداخت کند.

یکی از شعبات بیمه در استان می گوید سالانه تا ۲۴۰ میلیارد تومان خسارت در کهگیلویه و بویراحمد از سوی این بیمه پرداخت می‌شود که بی‌شک سهم زیادی از آن مربوط به دستمزدهای نجومی صافکاران و نقاشان و تعمیرکاران خارجی از جمله افغانی‌هاست که معلوم نیست مسئولان متولی از جمله صنعت و معدن و تجارت و اصناف چرا تاکنون ساکت بوده و این تعمیرکاران را ملزم به رعایت چارچوب قیمت‌های مصوب نمی‌کنند.