داستان تلخ یک تفریح مرگبار

داستان تلخ یک تفریح مرگبار

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما شاهد بروز حوادث ناخوشایندی در رودخانه ها، حاشیه سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم که بی‌توجهی مردم بخصوص جوانان به تابلوهای «شنا ممنوع» و آشنا نبودن به فن شنا دلیل بروز این حوادث تلخ است.

عیسی فتحی/ رودخانه‌ها، سدها، کانال‌های آب کشاورزی و مکان‌های آبی باوجود زیبایی‌ها و آرامشی که دارند، برای افرادی که احتیاط نکنند و اقدام به شنا و آب‌تنی در این مناطق می کنند خطر غرق‌شدگی را در پی دارد، بطوریکه همه‌ساله شاهد بروز حوادث تلخی در اطراف سدها و رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

هوا که گرم می‌شود آب‌تنی و شناکردن به یکی از تفریحات پرطرفدار مردم بخصوص جوانان و نوجوانان تبدیل می‌شود که این روزها با گرم شدن هوا، شنا کردن در رودخانه ها، کانال‌های کشاورزی و دریاچه سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر وقت دیگری طرفدار دارد که متاسفانه برای بسیاری از خانواده ها رفتن به این سدها برای فرزندان و عزیزانشان بدون بازگشت است.

با توجه به اینکه بارها اعلام شده است که شنا کردن در دریاچه سدهای مخزنی و رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است و این مناطق برای شنا کردن مناسب و امن نیست اما برخی افراد به این موضوع توجهی نمی کنند بنابراین شاهد افزایش غرق شدن هم استانی هایمان در رودخانه ها و بعضا دریاچه سدهای مخزنی هستیم متاسفانه هنوز ۲۰ روز از سال جدید نگذشته و ۶ مورد حادثه افتادن در آب در استان کهگیلویه و بویراحمد که ساحل نشین نیست گزارش شده که هیچ کدام نجات پیدا نکردند و هر ۶ نفر غرق شدند و همچنان بسیاری از افراد بخصوص جوانان به خاطر آب تنی و یک تفریح ارزان جان خود با یک لحظه غفلت و سهل انگاری از دست می‌دهند.

محمودی، یکی از جوانان کهگیلویه و بویراحمدی گفت: جوانان علاقه بسیاری به ورزش شنا دارند اما متأسفانه نبود استخر در مناطق مختلف سبب شده برخی از جوانان رودخانه ها و بعضا حاشیه سدها را برای انجام این ورزش مفرح انتخاب کنند. احداث استخر در تمامی شهرستان‌های استان می‌تواند جوانان را از رودخانه‌ها و حاشیه‌های سدها دور کند اما متأسفانه ضعف زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان سبب شده برخی افراد با شنا در مناطق ناامن جان خود را به خطر انداخته و به استقبال مرگ بروند.

علی‌محمدی  یکی دیگر از جوانان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شنا و آب‌تنی یکی از جذابیت‌های فصل گرم است که متأسفانه برخی از جوانان به دلایل مختلف اقدام به شنا در آب رودخانه‌ها، سدها و ... می‌کنند که با بی‌احتیاطی دچار حوادث ناگواری می‌شوند بنابراین باید مسئولان و متولیان امر برای جلوگیری از غرق‌شدگی در حاشیه سدها، رودخانه‌ها و غیره نسبت به نصب تابلو و فنس کشی اطراف سدها و مناطق حادثه خیز رودخانه ها اقدام نمایند تا شاهد بروز حوادث تلخ و فوت ناشی از غرق شدگی نباشیم.

وجود بیش از ۱۲ هزار کیلومتر آبراهه و رودخانه در کهگیلویه و بویراحمد

"آرش مصلح"، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل‌، ۱۴۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و دارای آب، دو سد، ۸ شبکه آبیاری، دو سد در حال احداث و حدود ۱۰ پروژه بزرگ آبی در حال اجرا وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد عملیات ساماندهی انجام شده است، افزود: تاکنون ۸۴۰کیلومتر از رودخانه های استان مطالعات مهندسی انجام شده، ۹۲۲ کیلومتر در حال اجراست و ۴۹ کیلومتر نیز مطالعات تکمیلی انجام شد.

مصلح با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور، ۱۰ درصد رودخانه های و آبراهه های کشور را دارد، اظهارکرد: نقاط حادثه خیز رودخانه ها و آبراهه های استان که در اثر سیلاب و طغیان می توانند خسارات جانی و مالی به بار بیاورند، شناسایی شده اند. اعتبارات استان برای ساماندهی رودخانه ها محدود اما حجم عملیات ساماندهی رودخانه ها نامحدود است که انتظار اختصاص اعتبار از سوی استان و کشور برای دستگاه‌های متولی در این زمینه داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۱۵۰ تابلو فلزی هشدار دهنده در مناطق حادثه خیز رودخانه ها و دریاچه سدها نصب کرده ایم که همه این تابلوها به سرقت رفتند که با این وجود در مناطقی که جاده دستری دارند ۶۰ تابلو بتنی نصب کرده ایم. در برخی مناطق سه تابلو "شنا کردن ممنوع" نصب کرده ایم اما متاسفانه همچنان اقدام به شنا می کنند. باید از طریق رسانه ها و ائمه جمعه در این زمینه کار فرهنگی شود تا بتوانیم به کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی کمک کنیم.

مصلح تصریح کرد: فرمانداری از طریق دهیاران و شوراها جهت اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم و مسافران برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها می توانند کمک کنند.

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش نگران کننده غرق شدگی ها در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید ستاد مدیریت بحران استان یک نشست اختصاصی برای موضوع غرق شدگی در رودخانه های استان برگزار کند تا وظایف هر دستگاه مشخص شود و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باید به سرمایه گذارانی در دریاچه سدها و حاشیه رودخانه هایی که امکان پذیر است مجوز داده شود تا زمینه تفریح سالم با آموزش و تجهیزات لازم برای مردم و خانواده ها بخصوص نوجوانان و جوانان فراهم شود تا شاهد حوادث تلخ غرق شدگی نباشیم.

طی ۱۵ روز امسال ۶ غرق شدگی منجر به قوت در کهگیلویه و بویراحمد

"محمدامین نیکویی"، مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به ما گفت: از ابتدای نوروز امسال تا کنون ۶ ماموریت غرق شدگی در سطح استان داشته ایم که متاسفانه هر ۶ مورد منجر به فوت شده اند.

وی افزود: دو خواهر ۸ و ۱۲ ساله در رودخانه روستای "کندیده" شهرستان بهمئی، یک مرد ۴۰ ساله در رودخانه بخش "چیتاب"، یک نوجوان ۱۷ ساله در منطقه "دژ سلیمان" شهرستان گچساران، یک مرد ۴۰ ساله در رودخانه مارون منطقه دشمن زیاری شهرستان کهگیلویه و یک کودک ۱۰ ساله در مخزن آب منطقه "گلال" بخش لوداب فوتی های ناشی از غرق شدگی استان طی این ایام بودند.

بیش از ۷۹ فوت بعلت غرق شدگی طی ۵ سال گذشته

کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با وضعیت غرق شدگی در این استان گفت: در پنج سال گذشته بیش از ۷۹ فوت ناشی از غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.

وی در خصوص تفکیک سالانه فوت ناشی از غرق شدگی در این استان افزود: ۱۲ فوت در سال ۹۶، ۱۳ فوت در سال ۹۷، ۲۶ فوت در سال ۹۸، ۱۴ فوت در سال ۹۹ و ۱۴ فوت ناشی از غرق شدگی طی ۹ ماهه ۱۴۰۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

طرحی که کاهش غرق شدگی را در پی خواهد داشت

همچنین "حسین افتخاری"، رئیس هیئت نجات غریق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با ما گفت: حدود دو سه سال است که در فدراسیون نجات غریق کشور کمیته پیشگیری از غرق شدگی راه اندازی شد و این کمیته در تمامی استانها فعالیت دارد. کارشناسی و اظهارنظر در مورد راهکارها برای پیشگیری از غرق شدگی، شناسنامه دار کردن محل ها خطرناک است که تاکنون در سطح استان این اقدامات انجام شده اند.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد کارشناس چندین مساله هئیت نجات و غریق و غواصی است اما متاسفانه تاکنون در این رابطه ستاد مدیریت بحران و شورای تامین استان از ما نخواستند که به غرق شدگی ها در این استان ورود کنیم.

افتخاری با اشاره به اینکه طرحی به نام «خانه نجات» داریم، اظهارکرد: در این طرح خانه نجات یک آکادمی است که در اختیار دستگاههای امدادی قرار می گیرد و یک سری آموزش‌هایی عمومی و تخصصی برای مردم استان، دستگاههای امدادرسان برگزار می کند و در صورتی که استانداری و مسئولان استان همکاری و استقبال کنند، «خانه نجات» در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود و کاهش غرق شدگی های استان را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از نظر نیروی انسانی در این زمینه خودکفا و مستقل هستیم، ادامه داد: برای راه اندازی «خانه نجات» تنها امکانات و زیرساخت لازم را نیاز داریم.

رئیس هیئت نجات غریق استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سطح استان مدرس بین المللی غواصی، مدرس سطح یک و درجه یک ارشد نجات غریق و مدرس سیلاب داریم، نزدیک به ۸۰۰ نجات غریق آقا و خانم در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ نفر در همه شهرستانهای استان فعال هستند، در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت غواص و تیم کامل امداد و نجات، نجات غریق داریم.

افتخاری تاکید کرد: در دو زمینه آموزش نیروهای امدادی و فضا و افکار عمومی جامعه باید جهت کاهش تعداد غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش شود که برای هر دو برنامه داریم.

گفتنی است که حال سوال اینجاست، چه کسی متولی پیش بینی و پیشگیری از غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد؟ و آیا نمی‌توان با اقدامات اولیه و هزینه‌های کم در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی از بروز چنین اتفاقات تلخی جلوگیری کرد؟ امروز که با وجود ویروس کرونا شاهد مرگ و میر هموطنان خود شده ایم نباید به راحتی باعث شویم تا جانمان به وسیله آبی که مایه حیات است به بازی گرفته شود و در نهایت یک تفریح چند ساعته با پایانی تلخ مرگ، ما و عزیزانمان را رقم بزند.

خانواده‌ها نیز باید به شدت مواظب حضور فرزندان خود در کنار سدها، رودخانه‌ها، آبگیرها و سایر اماکن آبی غیر مجاز برای شنا باشند تا از وقوع حادثه‌ای تلخ جلوگیری کنند.

بر اساس سالنامه آماری سال ۹۹ پزشکی قانونی، استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مرگ های ناشی از غرق شدگی نسبت به جمعیت در جایگاه دهم کشوری قرار گرفته بود.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال ۹۶ تا کنون بیش از ۸۵ فوت ناشی از غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسید.