خطر بیخ گوش پارک ملی کرخه

خطر بیخ گوش پارک ملی کرخه

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عبور خط لوله طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه گفت: در این مسیر ۲۵۰۰ متر از پارک ملی کرخه قرار دارد که دارای پوشش گیاهی مناسبی است.

محمدجواد اشرفی در بازدید از پارک ملی کرخه، در خصوص عبور لوله‌های طرح آبرسانی غدیر از این پارک ملی اظهار کرد: در جهت ضرورت اجرای طرح آبرسانی غدیر و تامین حدود ۵۰ درصد از آب شرب مردم استان توسط این طرح، در تلاش هستیم تا با تغییر مسیر لوله‌های انتقال آب، این طرح به بهترین شکل و بدون آسیب به منطقه اجرا شود.

مجوز فعالیت در پارک‌های ملی را کجا صادر می‌کند؟

وی همچنین در خصوص صدور مجوز برای این طرح گفت: صدور مجوز فعالیت در پارک‌های ملی تنها در اختیار شورای عالی محیط زیست است و این شورا است که باید درباره این طرح تصمیم بگیرد.

اشرفی گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مخالفت خود را با عبور لوله‌های انتقال طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه، طی نامه‌ای اعلام کرده و به قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این طرح ابلاغ و این موضوع به فرمانداری شهرستان شوش نیز اعلام شده است.

قرار نبود طرح غدیر از پارک ملی کرخه عبور کند

وی افزود: بر اساس برنامه سال ۱۳۹۸، قرار نبود که طرح غدیر از پارک ملی کرخه عبور کند اما در طرح جدید مسیر آن تغییر داده شده است.

اشرفی در خصوص مسیر پیشنهادی و عرض منطقه‌ای که محل حفاری و لوله‌گذاری است، گفت : در این مسیر ۲۵۰۰ متر از پارک ملی کرخه قرار دارد که دارای پوشش گیاهی مناسبی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص اجرای این طرح که تأمین‌کننده بخش عظیمی از آب شرب استان خوزستان است، افزود: محیط زیست خوزستان مسیر دیگری برای اجرای این پروژه پیشنهاد داده و قرار است در یک جلسه با حضور سازمان آب و برق خوزستان و مجری این طرح بررسی شود.

لازم به ذکر است، پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گونه منحصر به فرد و درخطر انقراض گوزن زرد ایرانی در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

جنگل‌های کرخه و دز آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا هستند که در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته است.