خشکی رودخانه قره آغاج فارس نتیجه مدیریت ناکارآمد منابع آب است

خشکی رودخانه قره آغاج فارس نتیجه مدیریت ناکارآمد منابع آب است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین در پی انتشار کلیپی از پایین دست سدسلمان شهرستان قیروکارزین و خشکی رودخانه قره آغاج در شبکه های اجتماعی توضیحاتی ارائه داد و گفت:خشکی رودخانه قره آغاج نتیجه مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی های ناپایدار است.

 مهرزاد جهانپور روز شنبه در پی انتشار  کلیپی از پایین دست سد سلمان شهرستان قیر وکارزین و رودخانه قره آغاج در فضای مجازی اظهار داشت: مجموعه عواملی از جمله خشکسالی های اخیر و مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی های ناپایدار  در شهرستان قیر و کارزین مثل سایر نقاط استان و ایران، موجب از بین رفتن منابع آب و خشکی سرزمین و رودخانه ها شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین ادامه داد: رودخانه قره آغاج بدلیل  عواملی همچون برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی، افزایش چاه های غیر مجاز ، افزایش پمپ های آب در مسیر رودخانه (بیش از ۱۶۰ دستگاه پمپ آب فقط در حوزه شهرستان قیر و کارزین) و رعایت نشدن الگوی کشت در حوضه آبخیز آن توسط کشاورزان و زارعین ، و سایر عوامل به خشکی گراییده است.

جهانپور اضافه کرد: حقابه پیش بینی شده برای رودخانه توسط وزارت نیرو در طراحی و اجرای سد سلمان فارسی ۴۰ میلیون متر مکعب بوده که با پیگیری های این اداره و همکاری مدیریت  منابع آب شهرستان تا ۱۵ شهریور در حدود ۳۵ میلیون متر مکعب آن در ماه های خرداد ، تیر و مرداد به همراه حقابه کشاورزان رهاسازی شده که بخشی از آبهای رها شده در زمین نفوذ کرده، مقداری تبخیر شده و باقیمانده آن هم توسط پمپ های کشاورزان و زارعین پایین دست سد سلمان که غالبا هم غیرمجاز هستند از رودخانه قره آغاج برداشت شده است و مانع رسیدن آب به پایین دست قره آغاج می شود.

این مقام مسئول اظهار  کرد: این سلسله اتفاقات ، مشکلات عدیده محیط زیستی را ایجاد کرده و در صورت ادامه این روند شاهد عواقب ناخوشایندی در رابطه با منابع آب خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با شرایط موجود برداشت آب از بستر رودخانه، اگر حقابه محیط زیست و همچنین حقابه کشاورزان پایین دست سد سلمان به چندین برابر هم افزایش پیدا کند ، باز آب به تمام طول مسیر رودخانه قره آغاج نخواهد رسید.

جهان پور از کلیه کشاورزان فهیم شهرستان درخواست کرد: با رعایت الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری در شهرستان به سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری اکوسیستم ها کمک کنند.

او همچنین از مسئولان شهرستان خواست به منظور انجام وظایف قانونی خود از برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه آبخیز رودخانه و مسیر آن جلوگیری کنند تا از تخریب غیرقابل جبران محیط زیست جلوگیری و در مدیریت پایدار منابع آب مشارکت لازم داشته باشند.

رودخانه قره آغاج یا سکّان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس با طول ۷۰۰ کیلومتر است و از آب آن هم‌اکنون جهت مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. سد سلمان فارسی در حدفاصل شهرستان‌های جهرم، بخش سیمکان و قیروکارزین بر روی این رود بنا شده است.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.