جوکوویچ و رویای فتح گرنداسلم تاریخی

جوکوویچ و رویای  فتح گرنداسلم تاریخی
این دو تنیسور ۱۲ بار تاکنون برابر هم قرار گرفته‌اند

نواک جوکوویچ برای کسب بیست و دومین گرند اسلم یک رقیب جوان و باانگیزه را مقابل خود می بیند.

نواک جوکوویچ صرب با برتری قاطع مقابل تامی پاول آمریکایی برای دهمین مرتبه راهی فینال رقابت‌های تنیس استرالیا شد و می تواند با برتری برابر استفانوس سیتسیپاس یونانی عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. جوکوویچ در ادامه نمایش بی‌نظیر خود در این مسابقات، در این دیدار در ۳ ست متوالی به ترتیب با نتایج ۷-۵ ،۶-یک و ۶-۲ مقابل تامی پاول به برتری رسید و راهی فینال شد.

نواک جوکوویچ در آستانه کسب دهمین عنوان قهرمانی اپن استرالیا است.

در دیگر دیدار نیمه نهایی نیز استفانوس سیتسیپاس ملقب به "خدای یونانی" توانست کارن خاچانوف از روسیه را پس از سه ساعت و ۲۱ دقیقه شکست دهد و راهی دیدار نهایی اپن استرالیا شود.

فینال یکشنبه همچنین رقابت برای کسب رتبه یک رده بندی تنیس جهان است و قهرمان با کنار زدن کارلوس آلکارز اسپانیایی نفر اول تنیس جهان در بخش مردان خواهد شد.

آمار چه می‌گوید؟

این دو تنیسور ۱۲ بار تاکنون برابر هم قرار گرفته‌اند که آمار حاکی از برتری مطلق نواک جوکوویچ است. این تنیسور صرب ۱۰ بار توانسته است سیتسیپاس را شکست دهد و دو بار نیز طعم شکست را چشیده است.

مهمترین رقابت این دو در فینال رولان گاروس ۲۰۲۱ بود جایی که استفانوس سیتسیپاس توانست دو ست اول را با برتری به پایان ببرد ولی در ادامه در ۳ ست بعدی شکست خورد تا باخت تلخی را متحمل شود و ۳ بر ۲ مغلوب این دیدار شود. باید دید سیتسیپاس می‌تواند انتقام این شکست تلخ را در فینال بگیرد و اولین قهرمانی خود را در گرنداسلم کسب کند یا باز هم این جوکویچ است که حرف آخر را در فینال ها خواهد زد.

یک گرنداسلم خیلی مهم!

رافائل نادال با ۲۲ قهرمانی رکورددار قهرمانی در گرنداسلم ها محسوب می شود و در صورتی که نواک جوکوویچ بتواند پیروز این دیدار شود او می تواند به رکورد نادال برسد. نفر سوم این لیست راجر فدرر بازنشسته است که ۲۰ گرنداسلم را کسب کرده است.

از طرفی سیتسیپاس اولین تنیسور یونانی خواهد بود که در صورت برتری در فینال، عنوان قهرمانی تک نفره را به دست می آورد و همچنین به رتبه یک جهان صعود خواهد کرد. سیتسیپاس هنوز قهرمانی در گرنداسلم ها را تجربه نکرده است.