حذف یارانه شایعه است احتکار خانگی نکنید

حذف یارانه شایعه است احتکار خانگی نکنید

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه از مردم درخواست داریم تحت تاثیر شایعات‌ فضای مجازی قرار نگیرند و احتکار خانگی نکنند،گفت: رسانه‌ها باید با اطلاع رسانی لازم جو روانی ایجاد شده در فضای مجازی و تقاضای کاذب را از بین ببرند.

حسین فضلی با اشاره به عدم ضرورت هر گونه احتکار خانگی توسط شهروندان   ادامه داد: اتفاقاتی که در طی روزهای اخیر در بحث کارآمدسازی نظام یارانه‌ای افتاد به نحوی فضای مجازی با اخبار کذب به شایعات حذف یارانه دامن زدند در حالی که یارانه حذف نمی‌شود وتنها از شکلی به شکل دیگر به مردم پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد:دولت قصد دارد یارانه‌ را دقیقاً به خود مردم که مشمول هستند و مصرف کننده نهایی محسوب می‌شوند اختصاص داده و با این اقدام دست دلالان و واسطه ها را حذف و کارآمدسازی یارانه‌ها را انجام دهد.

فضلی بیان کرد:متاسفانه برخی از مردم تحت تاثیر شایعات برخی کانال های فضای مجازی در رابطه با حذف یارانه ها قرار گرفتند و ولع خاصی در  بین برخی از مردم جامعه در برخی اقلام اساسی چون شکر و روغن برای احتکار خانگی پیدا شد در حالی که ضرورتی به این کار نیست و به طور مرتب در حال اخذ تخصیص اقلام اساسی هستیم .

فضلی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید با اطلاع رسانی لازم جو روانی و تقاضای کاذب را در رابطه با احتکار خانگی  از بین ببرند یاد آور شد:بحث نظام  کارآمد سازی یارانه‌ها به این ترتیب بوده که دولت در برخی اقلام چون روغن ،مرغ ،تخم‌مرغ، آرد،و حتی شیر دارای برنامه است تا یارانه ای که به  مبادی و واردکنندگان و واسطه ها برای تامین این کالاها داده می‌شود  این یارانه‌ها را خودش در قالب سبد خانوار وارد کند.

فضلی گفت:دولت بر آن است در بحث این اقلام ساماندهی یارانه‌ای انجام گیرد و به همین منظور پرداخت یارانه از شکلی به شکل دیگر تغییر کند نه اینکه یارانه را حذف کند.

وی بیان کرد:عده ای که منافع آنان در این کار است در فضای مجازی اخبار کذب می‌دهند و فریاد کمبود و گرانی می‌زنند و با این اقدام جو روانی ایجاد کرده و برخی از مردم را  با حرص و ولع خاص به سمت خرید بی‌رویه و احتکار خانگی سوق‌ می‌دهند و حتی برخی فروشندگان نیز با احتکار موجب گرانی می‌شوند.

فضلی در ادامه با اشاره به شناسایی و کشف چندین انبار احتکار در روزهای گذشته در سطح استان در بحث اقلام اساسی تصریح کرد:برای کنترل اوضاع در حال حاضر  گشت‌های اقدام مشترک با همکاری تعزیرات،جهادکشاورزی،سازمان صمت،دامپزشکی... در قالب اکیپ‌ها فعال، مشخص و وظیفه مند شده و بر اساس دسته‌بندی‌ هر یک از اکیپ‌ها در رابطه با  یک حوزه از جمله  اقلام آرد و نان، صنف خواروبارفروشان...کنترل ،نظارت و بازرسی داشته  و با موارد تخلف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه با کشف و شناسایی انبارهای احتکار پرونده موارد تخلف  برای رسیدگی به مراجع معرفی شده و اقلام احتکار شده در حال توزیع به بازار است ،اظهار کرد:خوشبختانه در طی بازدیدهای انجام شده بازار در حال رسیدن به ثبات و آرامش است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود:یکی از دلایل بحث کارآمد سازی نظام یارانه‌ها این بود که خود به خود اوضاع کنترل شده و وقتی به طور مثال آرد قیمت واقعی پیدا کند دیگر لزومی ندارد برخی از نانوایی‌ها با تخلف آرد را کم و کسر کرده و به صورت آزاد بفروشند.

وی تصریح کرد:در حال حاضر برخی از اقلام کشورمان چون آرد و روغن یارانه داخلی می‌گیرد و سپس توسط برخی از سودجویان سر از کشورهای همسایه در می‌آورد و به این ترتیب است که ما به مردم کشورهای دیگر هم یارانه پرداخت می کنیم.

فضلی گفت:وقتی قیمت ها نظام مند شده و در سطح بازار قیمت ها واقعی شود و سپس به جای افزایش قیمت برای افراد خانوار ایرانی یارانه در نظر گرفته‌ شود با  بهتر و  نظام مند شدن اوضاع  جلوی رانت و فساد نیز در این رابطه گرفته خواهد شد که قصد دولت نیز همین است.

وی با تاکید بر اینکه باید در این رابطه اطلاع رسانی و اقناع سازی  مناسبی انجام گیرد که مردم برای خرید بی رویه اقلام اساسی حرص و ولع نداشته باشند یاد آور شد: اصحاب رسانه و صدا و سیما در کمک به اطلاع رسانی در این موضوع  از نقش موثری برخوردار خواهند بود .

فضلی  با بیان اینکه برنامه ریزی ،تامین و تدارک لازم در  اقلام اساسی انجام می‌گیرد و در کنار آن بازرسان کنترل لازم را از سطح بازار دارند تصریح کرد: شیوه توزیع بستگی به فرهنگ مصرف دارد و در این رابطه باید فرهنگ احتکار از جمله احتکار خانگی تغییر کرده و مردم به اندازه نیاز خرید کنند.

وی گفت: با برنامه ریزی ها و تامین و تدارک ‌هایی که توسط دولت از طریق دستگاه های مرتبط در رابطه با اقلام اساسی صورت می گیرد اصلا نیازی به احتکار نیست و برخی تحت تاثیر موج شایعات فضای مجازی نسبت به این کار اقدام می‌کنند.

فضلی ادامه داد: دولت به خاطر  کنترل و ساماندهی و جلوگیری از فساد ، تخلفات و گرانفروشی و سو استفاده برخی افراد خاص و کوتاه کردن دست فرصت طلبان قصد بر واقعی کردن قیمت‌ها در بازار دارد و در کنار آن برای جلوگیری از هرگونه آسیب به مردم حمایت لازم را از  آنان از طریق یارانه‌ها خواهدداشت و اگر این برنامه به خوبی اجرا شود قطعا بسیاری از رانت ها فسادها حذف و دست دلالان کوتاه می شود.