جیب‌های خالی فوتبال فارس

رئیس هیات فوتبال استان: سپاهان با 350 میلیارد تومان بسته شده! حال باید چه توقعی از تیم‌های شیرازی داشته باشیم؟ / قسمت دوم

جیب‌های خالی فوتبال فارس

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ غلامعلی هنرپیشه با 53 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی از سال 93 به سمت ریاست هیات فوتبال فارس منصوب شد. در مورد شرایط این روزهای فوتبال استان با ایشان به گفت‌و‌گو نشستیم که بخش نخست آن روز گذشته منتشر شد و بخش دوم و پایانی آن را در ادامه می‌خوانید.

* زمانیکه سکان هدایت فوتبال فارس را به دست گرفتید، فوتبال استان در چه وضعیتی قرار داشت؟

وقتی که به این سمت منصوب شدم، حتی یک تیم لیگ برتری هم نداشتیم. نه فوتبال، نه فوتسال و نه بانوان. البته من این موضوع را به نحوه عملکرد هیات قبلی ربط نمی‌دهم. شایان ذکر است که روند لیگ برتری شدن یک تیم فوتبال کاملاً در اختیار باشگاه مربوطه است و هیات فوتبال هیچ دخل و تصرفی نمی‌تواند در مواردی همچون انتخاب مربی یا بازیکن، سیاست‌گذاری باشگاه و ... داشته باشد. لذا از جنبه حمایتی، هر کاری که از دستمان بر بیاید برای موفقیت باشگاه های فوتبال استان با کمال میل انجام می‌دهیم.

* مشکلاتی که فوتبال پایه را در سطح کشور در بر گرفته بر همگان روشن است. چگونه با این موارد برخورد می کنید؟

این یک موضوع مفصل است که اگر بخواهیم به صورت کامل و شفاف به آن بپردازیم از بحث ما خارج است. به صورت خلاصه اگر بخواهم بگویم، یکی از دلایلی که یک باشگاه را در زمینه فوتبال پایه می‌تواند موفق کند، نوع نگرش باشگاه به مقوله جذب بازیکن و مسائل مالی حول این موضوع می‌باشد. وقتی هزینه یک باشگاه توسط مالک باشگاه پرداخت می‌شود، دیگر فشاری بر روی بازیکنان پایه قرار نمی گیرد تا به جای تمرکز بر روی پیشرفت و آینده ای روشن، به فکر هزینه کرد برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم باشند. به طور مثال یکی از باشگاه ها تیم جوانانش را به مدت یک سال به یک فرد دیگر اجاره داده است. قطعاً فردی که این تیم را اجاره کرده در تلاش برای سود کردن بر می‌آید و این فشار را بر روی بازیکنانی وارد می سازد که فوتبال با کیفیتی دارند. بنابراین، تیمی بسته می‌شود که بازیکنانش کیفیت لازم را ندارند ولی در زمینه مالی، نظر فرد مورد بحث یا مالک را جلب می‌کنند و این وسط بازیکن با کیفیتی که از شرایط مالی خوب برخوردار نیست باید فوتبالش را کنار بگذارد و این می‌شود حال و روز فوتبال امروز ما و عدم نتیجه گیری در رده پایه.

* مگر نباید از طرف شما با باشگاه‌های متخلف برخورد قانونی شود؟

همینطور است. تنها دلیلی که اجازه نمی‌دهد ما بتوانیم وظایف قانونی‌مان را در قبال چنین خلاف های آشکاری انجام دهیم عدم همکاری والدین بازیکنان طرد شده به دلیل پرداخت نکردن مطالبات اضافی باشگاه های متخلف می‌باشد. به این معنی که باشگاه های متخلف به اولیای بازیکنان هشدار داده اند که اگر چنین خلاف‌هایی علنی شود، مطمئناً اسم فرزندشان از تیم خط خواهد خورد. لذا جایی که شاکی نباشد، ما نمی‌توانیم ورود کنیم. لازم به ذکر است که بگویم خود ما هستیم که اجازه می‌دهیم بی قانونی بر جامعه مان حکمفرما شود. والدین نباید بترسند یا نگران باشند. بیایند و گزارش تخلفات را با سند و مدرک به هیات فوتبال استان ارائه دهند تا با برخوردی قاطع مانع بروز چنین هنجارشکنی‌ها و بی قانونی‌ها شویم.

* در رده بزرگسالان به شدت با افت بازیکنان با کیفیت روبرو شده‌ایم. دلیل آن چیست؟

با یک مثال ساده می‌گویم؛ بی مایه فطیر است. عدم حمایت مالی یا اسپانسرینگ برای تشکیل یک تیم خوب در استان نتایج نامطلوبی در بر دارد. به طور مثال در سال گذشته تیم سپاهان با بودجه ای در حدود 350 میلیارد تومان بسته شده است. حال باید چه توقعی از تیم های شهرمان با بودجه های پایینی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، داشته باشیم. در ضمن اگر بخش خصوصی بخواهد در زمینه ورزش و سرمایه گذاری در آن ورود کند اولین بحثی که از جانب سرمایه گذار مطرح می شود این است که چه آورده ای برای ما دارد؟ اگر ما بخواهیم سرمایه گذاری کنیم باید این بازی برایمان برد - برد باشد.

* راهکار شما برای حل این معضل چیست؟

فقط و فقط حضور فیزیکی مسئولین ارشد استان در جهت توافق با سرمایه گذاران. اگر مسئولین ارشد به این موضوع ورود کنند قطعاً سرمایه گذار بخش خصوصی دلگرم تر و مطمئن تر می شود و در هر جلسه ای که برای رشد ورزش فارس برگزار شود تمام مسائل و مشکلات حل و فصل می‌شود تا به امید خدا شاهد رونق و شکوفایی ورزش پر از استعداد استان فارس باشیم. یکی از این تعامل های سازنده که به خاطرم می آید در ماهشهر به سرانجام رسید. فرماندار وقت ماهشهر با پتروشیمی آن شهر وارد مذاکره و پس از شنیدن مشکلات پتروشیمی در جهت رفع آنها برآمد و در قبال این عمل خواستار این شد که پتروشیمی مبلغ قابل توجهی در ورزش سرمایه گذاری کند. نتیجه این تعامل و هم افزایی چندین تیم ورزشی ماهشهر بودند که لقب پتروشیمی را نیز یدک می کشیدند. البته به این امر واقف هستیم که استان فارس دارای بافت صنعتی نیست اما می‌توان با ورود متولیان امر، صنایع تأثیر گذار در بخش سرمایه‌گذاری را نیز به این رویداد  ترغیب کنیم.

* در بخش بانوان شرایط چگونه است؟

در بخش بانوان، استان فارس دارای دو تیم لیگ برتری صنعت فجر و پارس آرا در فوتسال است. همچنین تیم فوتبال لیگ یکی «کران ایساتیس» که با شایستگی هرچه تمام به لیگ برتر بانوان صعود کرد و از فصل آینده در لیگ برتر به رقابت خواهد پرداخت. جا دارد از خانم خسروی که از مربیان رده پایه ملی فوتبال ایران نیز هستند، به علاوه خانم طهمورسی نایب رئیس هیات فوتبال بابت تمام زحماتی که برای این تیم کشیدند کمال سپاس را داشته باشم. لازم به ذکر است با اینکه در تمامی ورزش‌ها معضل اسپانسر وجود دارد باید از تمامی عزیزانی که به هر نحو برای روشن نگه داشتن چراغ فوتبال و فوتسال بانوان تلاش کردند نیز تشکری ویژه داشته باشم. در بخش داوری بانوان، دارای برترین داوران ایران هستیم که حتی در مسابقات آقایان قضاوت کرده اند و مایه مباهات و سرافرازی استان فارس شده اند.

* از عمده مشکلات بانوان، نداشتن زمین تمرین است. تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در این سالی که گذشت به درخواست مسئولان و کادر فنی تیم فوتبال بانوان کران ایساتیس که در رابطه با اختصاص زمین تمرین مناسب به این تیم بوده سعی کرده ایم شرایط قابل قبولی را برایشان ایجاد کنیم و زمین تمرین مساعدی را در اختیارشان قرار دهیم که نتیجه آن صعود این تیم به لیگ برتر بانوان کشور بوده است.  لازم به ذکر است که هیچ مجموعه ورزشی در اختیار هیات استان نمی باشد ولی با هر سازمانی که دارای مجموعه ورزشی است در صورت لزوم برای تیم های بانوان وارد مذاکره می‌شویم. لذا سازمانها و ارگانها نیز باید در جهت پیشرفت ورزش این استان همکاری لازم با هیات های ورزشی داشته باشند.

* در رابطه با باشگاه برق شیراز که قرار است دوباره احیا شود توضیحی بفرمایید.

زمانیکه سازمان برق، این باشگاه را به فرد دیگری به عنوان مالک شخصی واگذار کرد مشکلات این باشگاه آغاز شد. البته نمی‌شود از حق گذشت که مالک باشگاه برق به تنهایی نمی‌توانست از پس هزینه های سرسام آور یک تیم فوتبال با این همه قدمت و طرفدار بر بیاید. لذا صحبت‌هایی در رابطه با نقل و انتقال باشگاه برق شیراز به فرد دیگری شده که هنوز در این رابطه هیچ مراجعه ای به هیات فوتبال نشده است.