جولان «شوتی‌ها» در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

جولان «شوتی‌ها» در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر جغرافیایی با قرار گرفتن میان چند استان بزرگ و ترانزیتی و همچنین نزدیکی به بنادر جنوب، یکی از شاه‌راه‌های ارتباطی از نظر حمل و نقل کالا است، اما واقعیت امر اینجاست که این استان به دلیل همین امتیاز اکنون به‌جای اینکه فرصتی برای توسعه و رشد داشته باشد به محلی برای جولان خودروهای شوتی یا همان حمل کنندگان کالاهای قاچاق شده است.

این درحالی است که قرار گرفتن این استان در کریدور شمال به جنوب و راهی میانبر برای دسترسی به بنادری همچون بندر امام خمینی ( ره)، می‌تواند یک فرصت طلایی برای رونق تجارت و اقتصاد این سرزمین باشد اما هرگز این‌گونه نشد و سهم این استان از تجارت کالا، بیش از هر چیزی قاچاق و جابجایی غیرقانونی بار است.

برخورد با خودروهای موسوم به " شوتی" در استان کهگیلویه و بویراحمد که در دو راهی کسب درآمد و کمین‌های مرگبار پلیس مانده‌اند، واقعیتی است که نباید از کنار آن به‌سادگی عبور کنیم؛ چون این خودروها مرگ جابه‌جا می‌کنند.

با شنیدن نام خودروهای شوتی ناخود آگاه ذهن مخاطب به سمت سرعت بیش از حد مجاز، خطر تصادف، قاچاق کالا، ایست و بازرسی و....سوق داده می‌شود، داده‌هایی که بی شک علاوه بر نوع خطرناک بودن ماهیت آن‌ها به تبع سبب اخلال در نظام اقتصادی، ورود اجناس بدون شناسه و بی کیفیت، کند شدن روند تولید داخلی هر جامعه، قانون شکنی، آسیب به اشتغال و ....از دیگر معایب ایجادی آن است.

خودروهایی که حامل اجناس مختلف از بنادر استان‌های همجوار به مقصد بازار در شهرهای دیگر است، طبق اطلاعات این خودروها چنانچه حامل بار با ارزش بالای ریالی باشند، همراه با خودروهای اسکورت و گاهاً مسلح اقدام به حمل کالای قاچاق می‌کنند.

تعاریف درباره کالای قاچاق و مصادیق این عنوان شفاف و روشن است، کالای قاچاق کالای داخلی و خارجی بوده که بدون توجه به ضوابط تعیینی دولت و بدون شناسه تولید در بازار خرید فروش می‌شود.

افرادی که به حمل این نوع از کالاها اقدام می‌کنند توجیه خود را برای انجام چنین کار خطرناکی در آمد بالا و عدم وجود شغل مناسب می‌دانند، در پس این درآمد چرب اما بسیار خطرناک چیزی به نام بازی با جان و زندگی نهفته است، سرعت سر سام آور و عجولانه و پر از اضطراب این خودروها علاوه بر به خطر انداختن جان راکب در برخی از مواقع جان سرنشینان دیگر خودروهای در حال عبور از مسیر را به خطر می‌اندازد.

سرعت غیر مجاز دلیل 42 درصد تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: 42 درصد از تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز و 22 درصد ناشی از انحراف به چپ خودروها است.

سرهنگ بهنام ویسی پور  اظهار داشت: بخشی از این خودروهایی که با سرعت غیر مجاز در حرکتند دارای بار قاچاق انسان و یا کالا هستند که با عنوان خودروی شوتی شناخته می‌شوند.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودروهای حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج به اصفهان بالاست.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه گلوگاه ثابتی در یکی از محورهای پرتردد استان از جمله محور یاسوج به اصفهان برای این خودروها تعیین شود قطعا مسیر خود را عوض می‌کنند و بدون شک تعداد این خودروها کاهش خواهد یافت.

سرهنگ ویسی‌پور خاطرنشان کرد: این استان چند ورودی دارد و محور خروجی جاده یاسوج به اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان در این محور روی می‌دهد.

وی اضافه کرد: حدود یک چهارم تصادفات این استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می‌دهد و بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استانی که کریدور شمال به جنوب است ایجاد گلوگاه دائمی از ضروریات بوده که امید می‌رود هر چه سریع تر این مهم تحقق یابد.