جزییات ماجرای اخراج یک زن با لباس قشقایی از باغ نارنجستان قوام شیراز

جزییات ماجرای اخراج یک زن با لباس قشقایی از باغ نارنجستان قوام شیراز

مدیر باغ نارنجستان قوام شیراز در خصوص ماجرای جلوگیری از حضور یک زن با لباس ایل قشقایی در این مکان از سوی حراست مجموعه توضیح داد.

یک سازمان مردم نهاد در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان نوشته است: روز پنج شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ یک بانوی جوان از ایل قشقایی با لباس فاخر و زیبای ایلی برای بازدید از مجموعه باغ  نارنجستان قوام (موزه نارنجستان) حضور یافت که مسئول حراست مجموعه از حضور ایشان با لباس محلی ایلی ممانعت کرده و زمانی که با اعتراض وی مواجه می‌شود اعلام می‌کند که دستور دانشگاه شیراز است.

اما مدیر باغ نارنجستان قوام که زیر نظر دانشگاه شیراز اداره می‌شود، این اتفاق را به‌گونه‌ دیگری روایت کرد. حمیدرضا کوهنجانی در رابطه با ورود این بانوی قشقایی به مجموعه تاریخی و گردشگری نارنجستان قوام گفت: این گردشگر در هنگام ورود به مجموعه لباس قشقایی به تن نداشته و هیچ ممانعتی از ورود وی صورت نگرفته است.

مدیر باغ نارنجستان قوام ادامه داد: در واقع این بانو پس از تهیه بلیت و ورود به باغ نارنجستان اقدام به تعویض لباس و عکاسی از خود در مجموعه کرده و این شائبه برای مسئول حراست باغ ایجاد شد که وی در عرصه مُدلینگ فعال است.

کوهنجانی اضافه کرد: در حال حاضر در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی نیز این شرایط فراهم شده که گردشگران بتوانند با لباس‌های سنتی عکس یادگاری داشته باشند. در باغ نارنجستان قوام نیز غرفه عکاسی فعال است که بانوان می‌توانند تجربه حضور خود در این مجموعه را با پوشیدن لباس‌های سنتی و حتی قشقایی در فضای باغ ثبت کنند.

وی گفت: به دلیل شائبه‌ای که برای مأمور حراست باغ مبنی بر مُدل بودن این بانو ایجاد شده بود با احترام از او خواسته شد که پس از گرفتن عکس از مجموعه خارج شود. این بانو نیز پس از گرفتن چند عکس بدون هیچ برخورد یا مشکلی از باغ خارج شد.

مدیر باغ نارنجستان قوام شیراز بیان داشت: در واقع تذکر مأمور حراست به دلیل نوع پوشش این گردشگر نبوده است. روزانه گردشگران بسیاری از طوایف و اقوام مختلف با لباس‌های محلی خود به باغ نارنجستان قوام مراجعه می‌کنند اما با هیچ‌گونه مشکلی برای ورود یا بازدید از باغ مواجه نمی‌شوند چراکه ما به نوع پوشش اقوام ایرانی احترام می‌گذاریم و هیچ گاه مانع ورود گردشگران که با پوشش و لباس محلی‌ برای بازدید از باغ به این مجموعه مراجعه می‌کنند نمی‌شویم.

خانهٔ قوام یا باغ نارنجستان قوام، در دورهٔ قاجار محل اقامت حاکم شیراز بود. این عمارت توسط چند نسل از خاندان قوام پی‌ریزی، احداث و تکمیل شد.لقب «نارنجستان» هم از درختان نارنج حیاط این عمارت می‌آید. امروزه این مکان با عنوان موزهٔ نارنجستان در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد.