ثبت ۴ اثر ناملموس هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور

ثبت ۴ اثر ناملموس هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هرمزگان از ثبت ۴ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر دادسهراب بناوندظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت چهار اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور گفت: اقدامات پاسدارانه برای دانش سنتی لنج سازی استان هرمزگان، روش تهیه سوراغ، لنگر سنگی و عروسک داربید ۴ اثر ناملموس استان هرمزگان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه گرچه امروز لنجهای چوبی و بادبانی در دنیای صنعتی امروز برای سفرهای تجاری کاربرد ندارد، افزود: اما این توانمندی رادارند که در حوزه صنعت گردشگری، ایران را به یکی از قطب های گردشگری دریایی در جهان تبدیل کنند.

او افزود: دانش سنتی دریانوردی و لنج سازی مانند دیگر عناصر فرهنگی برای بقا نه‌تنها به‌عنوان یک دانش سنتی بلکه به‌عنوان فرهنگ مردم بومی منطقه نیازمند آگاهی، پاسداری و احیاست.

بناوند در خصوص روش تهیه سوراغ گفت: از زمانهای دور وقتی‌که وسایل سرمایشی برای نگهداری ماهی وجود نداشت مردم بومی هرمزگان از ماهی دو نوع سس تهیه می‌کردند که یکی از آن‌ها مهیاوه و دیگری سوراغ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان بابیان اینکه سنت شفاهی و میراث ساخت لنگرهای سنگی در کرانه خلیج‌فارس در دوره‌های متعدد شکل گرفت است، ادامه داد: این مهارت از گذشته‌های دور به‌صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه تا به امروز در برخی مناطق استان هرمزگان ازجمله بندرلنگه و پارسیان همچنان زنده و پویا است.

او درباره عروسک داربید گفت: در زبان مردم بستک دار به معنی چوب و بید به معنی عروس است و داربید به معنای عروس چوبی است.

بناوند افزود: عروسک داربید عروسکی است که از چوب درخت نخل، سکه و پارچه از گذشته‌های دور در روستای هرنگ از توابع شهرستان بستک ساخته می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تأکید کرد: این عروسک را طی مراسمی از باقیمانده لباس عروس، می‌سازند و به دختران دم بخت یا دختربچه‌ها به‌رسم میمنت و بخت‌گشایی داده می‌شود.