تورم روستاهای بوشهر بالاتر از شهر + اینفوگرافیک

تورم روستاهای بوشهر بالاتر از شهر + اینفوگرافیک

داده‌ های مرکز آمار کشور نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی، پوشاک، هتل و رستوران برای خانوار استان در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته بیش از 60 درصد تورم را تجربه کرده است.

مرکز آمار کشور، شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهرماه را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ تورم کشور در این ماه 42.9 درصد و این شاخص برای استان بوشهر معادل 40.9 درصد برآورد شده است. برهمین اساس، استان بوشهر پساز خوزستان، همدان و سیستان و بلوچستان دارای پایین ترین تورم ماهانه معرفی شده است.

این نرخ برای خانوار شهری استان 39.7 درصد و برای خانوار روستایی استان 45.3 درصد برآورد شده که این داده‌ها بیانگر آن است که افزایش قیمت‌ها برای روستاهای استان محسوس‌ تر بوده است.

اما نرخ تورم نقطه‌ای یا تغییر قیمت مهر امسال در مقایسه با مهر سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت کالاها برای خانوار روستایی در مهر امسال 43.5 درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش داشته و برای خانوار شهری این شاخص 41.7 درصد رشد داشته است، یعنی خانوار روستایی گرانی بیشتری را در مقایسه با شهری ها طی این یکسال تجربه کرده اند.

چرا تورم در روستاها بالاتر از شهر است؟

برخلاف آنچه که در ذهن عموم مردم تصور می‌شود، نرخ تورم اعلامی در روستاها بالاتر از نرخ تورم شهری است، اما دلیل این امر چیست؟

کارشناسان اقتصادی دلایل متعددی برای این موضوع ذکر می‌کنند؛ از جمله اینکه کالاهای مختلف به صورت یکسان در تمام مناطق مختلف کشور توزیع نمی‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد این افزایش نرخ تورم در مناطق کمتر برخوردار و روستایی طبیعی باشد.

مورد دیگری که کارشناسان در این زمینه می‌گویند این است که افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای نقاط روستایی و کمتر برخوردار سبب شده این مناطق با نرخ تورم بالاتری نسبت به سایر نقاط روبه‌رو شوند. دلیل دیگر کارشناسان کافی نبودن و اثربخش نبودن حمایت‌های دولت از روستائیان است.