تهدید سلامتی شهروندان با عدم ساماندهی دستفروشان شیراز

تهدید سلامتی شهروندان با عدم ساماندهی دستفروشان شیراز

دستفروشی تخلف نیست؛ هر چند ایجاد سد معبر تخلف است اما این موضوع به خلاء قانونی معطوف می‌شود، یکی از وظایف سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری ساماندهی همین موارد است اما  بی مهری‌های این سازمان نسبت به چنین  شغل‌هایی از جمله دستفروشی همچنان وجود دارد.

زمانی قرار بود یکی از خیابان‌های شیراز به خیابان غذا تبدیل شود تا بارفروشان و دستفروشان در آنجا ساماندهی شده و تحت نظارت سازمان‌های متولی فعالیت کنند  اما حالا نه تنها جای خیابان غذا در میان هجمه دستفروشان خالی است بلکه این شیوه عرضه جگر و گوشت سلامتی مردم را هم نشانه گرفته است.

حالا در سطح شهر و در فضایی به دور از بهداشت و شرایط نگهداری مواد غذایی در میان مسیر پرتردد خودروها، چرخ‌های جگرکی پابرجاست.

اگرچه تجربه صرف غذا در رستوران‌های شیک و لوکس برای همه جالب است اما خوردن غذاهای محلی و خیابانی وسوسه ای است که باعث شده خیابان و گذرهای بسیاری در مرکز شهرهای گردشگر پذیر و مدرن جهان ایجاد و غذاهای متنوع و رنگارنگ به دست مشتریان داده شود.

به گزارش ایلنا، اما  آنچه هم اکنون در حاشیه خیابان های شهر رقم می خورد نه سنخیتی با غذاهای محلی و خیابانی دارد و نه اینکه فضا و منظر زیبایی به چهره شهر می بخشد.به دور از هر جذابیت و ضابطه ای و حتی فضای مناسبی صرفا  دستفروشی به  سبک قدیمی و تا اندازه‌ای غیر بهداشتی  درجریان است  که می تواند چالشی از نظر تهدید سلامتی برای مردم شیراز هم باشد.

آن‌طور که  مدیرکل  دامپزشکی فارس در خصوص فعالیت  جگر فروشی های حاشیه شهر می گوید عرضه این مواد غذایی در حاشیه خیابان ها به صورت غیرقانونی است و برخورد با این اغذیه فروشی ها باید از طریق مجاری قانونی باشد کما اینکه می تواند عرضه گوشت به این صورت عامل انتقال بیماری باشد.

مبدأ جگرکی‌های سیار شیراز مشخص و قانونی نیست

حمیدرضا ناظمی با اشاره به امکان انتقال بیماری مشترک بین دام و انسان از جگرکی های سیار عنوان می کند:  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های خطرناک است و این بیماری در دام علائمی ندارد  اما برای انسان درصد بالایی کشنده است و بیشترین بخش خطرناک آن در جگر است و لذا بعد از کشتار دام گوشت تا 24 ساعت و جگر تا 48 ساعت باید در مرحله پیش سرد باشد.

وی با اشاره به اینکه عرضه جگر به این صورت در حاشیه خیابان ها جدا از اینکه ظاهر و چهره شهر را مخدوش می کند، سلامتی شهروندان را نیز به مخاطره می اندازد، یادآور می شود: موضوع مهم تر اینکه مبدا این جگرها مشخص نیست و عموما تایید و  مهر کشتارگاه ها را ندارند.

ناظمی ادامه می دهد: از جنبه بهداشتی به شهروندان توصیه می شود که از خرید جگر و گوشت در حاشیه خیابان ها خودداری کنند چراکه خطر انواع بیماری ها را به همراه دارد و ممکن است از جگر و ترشحات آلوده  آن بیماری منتقل شود.

ناظمی خاطرنشان می کند: با وجود تعداد بالای جگرکی های سیاری که در سطح شهر وجود دارد، طبعا عرضه این میزان جگر از مبادی کشتارگاه مورد سئوال است و از راه  قانونی نیست.

پاکسازی معابر از عرضه وفروش دام ادامه دارد

مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه فعالیت بخشی از جگرکی‌ها به  صورت غیرمجاز است و دام تحت شرایط غیر بهداشتی ذبح می شود، ابراز می کند: معمولا قیمت این نوع  جگرکی‌ها نسبت به مراکز معتبر پایین است و این جگرها درجه 2 و 3 است و در خارج از مجموعه کشتارگاه تولید و بسته بندی می شود بنابراین مردم نباید به  این فروشندگان اعتماد کنند.

به گفته او حتی اگر این جگرها  از  مبادی قانونی تامین شود اما به دلیل اینکه شیوه نگهداری  شان قابل قبول و بهداشتی نیست، می تواند بیماری زا باشد.

وی با اشاره به اینکه  چند محور اساسی ذبح دام در اطراف شیراز جمع‌آوری شده است، بیان می کند:   سمت صدرا که تصویر ناخوشایندی در ورودی شیراز ایجاد کرده بود وهمچنین بولوار تخت جمشید و... از این دستفروشی‌ها پاکسازی شد.

اگرچه طرح ساماندهی کبابی و جگرفروشی های سیار سطح شهرستان شیراز تحت عنوان تهدید کننده سلامت مردم بارها مورد توجه بوده است اما این روند عرضه محصولات غذایی به صورت غیر استاندارد، غیر بهداشتی و سیار نه تنها سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می کند، بلکه همچنان زیبایی بصری شهر را هم برهم زده است.