تعرض به آثار تاریخی هخامنشی با دینامیت و مواد منفجره در کازرون

تعرض به آثار تاریخی هخامنشی با دینامیت و مواد منفجره در کازرون

سودجویان با دینامت و مواد منفجره، ضمن تعرض به حریم آثار تاریخی در کازرون، در چند قدمی این آثار ارزشمند، قسمتی از کوه را سوراخ کردند.

یک فعال میراث فرهنگی در این باره گفت: اگرچه بنا بر بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته این انفجارها آسیبی جدی به آثار باستانی و تاریخی که در چند قدمی محل انفجار قرار دارند وارد نکرده است، اما زنگ خطر جدی را در این زمینه به صدا در آورده است.

محسن عباسپور ادامه داد: طی روزهای گذشته برای انجام یک کار پژوهشی در یکی از محوطه‌های باستانی واقع در قسمت شمال غربی کازرون، متوجه ایجاد حفره و عملیات انفجار توسط سودجویان و حفاران غیرمجاز شدیم که در طول فعالیت‌های پژوهشی میدانی، بارها با صحنه‌هایی از حفر گودال و تخریب بخش‌هایی از آثار تاریخی توسط سودجویان مواجه شده بودم، اما این نخستین بار بود که می‌دیدم سودجویان و حفاران غیرمجاز تا بدین حد برای خودشان حریم امن متصور بوده‌اند که با مواد منفجره دست به تخریب و حفاری زده‌اند.

وی افزود: فرد یا افرادی که این تخریب را انجام داده‌اند در فضای کناری یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره هخامنشی که تا قرون متأخر اسلامی نیز کارکرد داشته، انفجارهایی را انجام داده‌اند که این انفجارها دهانه‌ای به ابعاد حدوداً یک متر در یکومتر ایجاد کرده‌اند و نزدیک به پنج متر در عمق کوه داخل رفته‌اند، شواهد برجای مانده از انفجارها که شامل حفر سوراخ برای قرار دادن چاشنی مواد منفجره و همچنین سیم‌های مربوط به فعال نمودن چاشنی و انفجار بوده در محل قابل مشاهده است.

این فعال میراث‌فرهنگی با اشاره به پیشینه تاریخی کازرون گفت: شهرستان کازرون به دلیل پیشنه بسیار زیاد باستانی و اهمیتی که در مقاطع متعددی از تاریخ داشته، دارای آثار باستانی و تاریخی پرشماری است.

این مسئله علاوه بر اینکه کازرون را به منطقه‌ای برجسته و پراهمیت برای انجام مطالعات تاریخی تبدیل کرده، نگاه برخی سودجویان و حفاران غیرمجاز را نیز به این منطقه جلب کرده است. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و برخی از دلسوزان محلی در سطح این شهرستان تلاش‌های زیادی برای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی کازرون دارند، ولی کم بودن تعداد نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نسبت به گستره وسیع این شهرستان در کنار عواملی همچون عدم تجهیز یگان حفاظت کازرون به دستگاه‌های پیشرفته‌ای همچون پهپادهای نظارتی و… باعث شده تا برخی سودجویان به جان بخش‌هایی از آثار تاریخی کازرون بیفتند.

یکی دیگر از اصلی ترین دلایلی که زمینه‌ساز بروز این مشکلات شده، برخی تبلیغات سودجویانه‌ای است که چه در سطح فضای مجازی و چه حتی در برخی موارد بر روی در و دیوارهای شهر صورت می‌گیرد و عده‌ای با سواستفاده از ناآگاهی برخی از افراد، دستگاه‌های فلزیاب، طلایاب و… را تبلیغ و ترویج می‌کنند، سودجویان دیگری هم هستند که با طرح ادعاهای فریبکارانه و غیرعلمی همچون نشانه‌یابی گنج، علامت دفینه و… اطلاعات دروغینی را ارائه می‌دهند و ضمن پر کردن جیب‌های خود، هزینه‌های فراوانی را بر روی دست افراد ناآگاه و همچنین خسارت‌های زیادی را در محوطه‌های باستانی و تاریخی برجا می‌گذارند.