تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس در شورای شهر شیراز

مصوبه از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ اجرا می‌شود

تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس در شورای شهر شیراز

چهل‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با چندین دستور کار برگزار شد که بر این اساس نخستین دستور جلسه مراسم تحلیف محمدرضا هاجری با حضور معاون فرمانداری شیراز بود.

حقیقی معاون فرماندار شیراز در این مراسم با گرامیداشت ایام دهه فجر و شهادت حضرت شاهچراغ(ع) اظهارداشت: با استعفای محمد فرخ‌زاده و خروج از شورای ششم محمدرضا هاجری عضو علی‌البدل دوم به عنوان عضو اصلی جایگزین می‌شوند.

در ادامه لوایح شهرداری و دستورکارهای شورا مورد بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین لایحه مربوط به افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بود.

در این جلسه لایحه شهرداری شیراز درباره افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شامل ناوگان اتوبوس، مینی بوس و مترو شهر شیراز در سال جاری بررسی شد و به تصویب رسید.

براساس این لایحه نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در شبکه حمل و نقل شامل ناوگان اتوبوس، مینی بوس و مترو شهر شیراز از تاریخ 20 فروردین ماه 1401به شرح ذیل است؛ نرخ کرایه کارتی ناوگان خطوط اتوبوسرانی و مینی بوس به میزان 30 درصد افزایش یافت.

نرخ کرایه خدمات دربستی اتوبوسرانی و مینی‌بوس رانی به میزان 30 درصد و نرخ کرایه نقدی در خطوط روزانه ناوگان عمومی به میزان 200 تومان افزایش یافت.

براساس این مصوبه به ازای هر تراکنش پرداخت الکترونیک کرایه (نفر سفر) در ناوگان اتوبوس و مینی بوس مبلغ 500 ریال به نرخ کرایه مسافر اضافه می‌شود و شهرداری بایستی درآمد حاصله را برای ایجاد و توسعه زیرساخت سامانه پرداخت الکترونیک هزینه کند.

همچنین سازمان حمل ونقل مسافر می‌تواند در صورت افزایش یا کاهش طول خطوط اتوبوس و مینی بوس و همچنین راه‌اندازی خطوط جدید، نرخ کرایه این خطوط را متناسب با خطوط هم عرض و بر اساس ورودی و طول پیمایش تعیین کند و در صورت خرابی دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها، از مسافرین کرایه‌ای دریافت نخواهد شد و شهرداری بایستی موضوع را اطلاع‌رسانی کند.

در این لایحه بهای بلیط مترو  با کارت شهروندی مبلغ 13000 ریال از کارت مسافر که در ایستگاه مبدا و ابتدای سفر کسر می‌شود و مبلغ بلیط تک نفره 20000 ریال است.

همچنین لایحه دوفوریتی شهرداری درباره مشارکت شهرداری در برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی و پرداخت مبلغ سه میلیارد ریال از ردیف اعتباری برگزاری مراسم در مناسبت‌های ملی، مذهبی و فرهنگی در بودجه مصوب سال 1400 سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز  به تصویب رسید.

دیگر دستور کار جلسه لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز درباره «نحوه واگذاری کارت اوراق بستانکاری با فروش نقدی و غیرنقدی واحدهای پروژه‌های حاصل از انتشار و فروش اوراق مشارکت و سایر املاک» بررسی و به شرح زیر تصمیم‌گیری شد که ضمن اعلام وصول لایحه مذکور موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی واملاک شورا ارسال شود.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره پیگیری ثبت روز گرامیدلشت میلاد و شهادت حضرت احمد بن موسی (ع) در مناسبت‌های رسمی تقویمی کشور بررسی و مصوب شد بر این اساس که شهرداری شیراز مکلف است ظرف مدت 3 ماه نسبت به درخواست و پیگیری ثبت روز میلاد و شهادت حضرت احمد بن موسی (ع) در مناسبت‌های رسمی تقویمی کشور اقدام مقتضی انجام دهد و گزارش به شورا ارسال کند.

همچنین طرح دوفوریتی شورا درباره حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی ویژه شهروندان شیرازی بررسی شد و به تصویب رسید که براساس آن شهرداری شیراز مکلف است به منظور حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس (ویژه شهروندان شیرازی) مبلغ ده میلیارد ریال از بودجه جاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به چهار ناحیه بسیج شیراز اختصاص دهد.

در ادامه این جلسه طرح کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی برای نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید که بر این اساس نامگذاری کوچه بی‌نام شماره 35 بلوار سرداران جنب درمانگاه فارابی به نام «شهید آقا نظر رنجبر»، نامگذاری کوچه بی‌نام شماره 5 خیابان فضل آباد به نام «شهید حیدرعلی ملا شفیع»، نامگذاری کوچه بی‌نام شماره 16 خیابان شهید زائری به نام «شهید احمد اکرمی ابرقویی»، نامگذاری فرهنگسرا و نمازخانه واقع در بوستان آفتاب و زمین ورزشی مجاور آن به نام «مجموعه فرهنگی، مذهبی و ورزشی کاظمیه» و تغییر نام قسمت منفصل خیابان شهید نصیرزاده حدفاصل خیابان سهراب سپهری و خیابان جانبازان به نام «دکتر پروانه فرزانه» انجام خواهد شد.