تخریب بازارهای سنتی و تاریخی شیراز زیبنده نیست

نماینده شیراز و زرقان در مجلس گفت: این که ما شاهد تخریب بازارهای سنتی باشیم و هر روز بخشی از آن به دلیل عدم رسیدگی از بین برود، زیبنده شهر شیراز نیست

تخریب بازارهای سنتی و تاریخی شیراز زیبنده نیست
بازار وکیل شیراز

در مرکز شهر همانجا که تلاقی بین تاریخ، مذهب و تجارت است مجموعه‌ای به نام وکیل بنا شده که شهره آفاق است و هرساله گردشگران زیادی از داخل و خارج برای دیدن آن‌ها می‌آیند. از سویی مسجد وکیل قرار دارد که محل عبادت و اجتماع مردم بوده و از سوی دیگر ارگ کریم خان و حمام وکیل که نمادی از تاریخ و گردشگری این شهر است و در همین تلاقی بازاری ساخته شده که آن نیز هم نام با دیگر مکان‌ها وکیل خوانده می‌شود. 

بازار وکیل شیراز بنایی تاریخی - تجاری است که هرچند جنبه گردشگری و تاریخی دارد اما هنوز هم محل کسب و کار مردم است و درصد زیادی از خریدهای مردم در این بازار انجام می‌شود به ویژه خرید آن دسته از مردمی که از گوشه و کنار به شیراز می‌آیند عمدتاً در این منطقه و بازارهای اطراف آن صورت می‌گیرد. 

این بازار قدیمی و تاریخی که قابلیت ثبت جهانی نیز دارد با مشکلاتی روبه‌رو است که از جمله آن‌ها ایمنی، حفاظت فیزیکی و زیرساخت‌هایی مانند برق و فاضلاب این بازار است که البته در کنار این‌ها باید به وجود هتل آسمان و عدم نظام مدیریتی ثابت در این بازار اشاره کرد که سبب شده جهانی شدن آن نیز به تاخیر بیفتد. 

مردادماه سال گذشته جلسه‌ای در استانداری فارس برگزار و به مشکلات این بازار از جنبه‌های مختلف پرداخته شد که در آن هم بازاریان مشکلات خود را مطرح و هم مسئولان مربوطه مشکلات مربوط به ایمنی و حفاظت  و احیاء این بازار تاریخی را بیان کردند. 

در آن جلسه معاون استاندار وقت دستور حفاظت و احیای این بازار تاریخی را با همکاری مشترک دستگاه‌ها و بازاریان صادر کرد اما از آنجا که کارها با دستور و کاغذبازی پیش نمی‌رود با گذشت یک سال و نیم از آن جلسه مشکلات بازار همچنان پابرجاست. 

8 آذرماه امسال نیز استاندار فارس به همراه شهردار شیراز بازدیدی از این بازار داشته و در آن بازدید محمد هادی ایمانیه استاندار فارس از تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای شورای بازار خبر داد تا با همفکری و همکاری اعتبارات لازم برای احیا و تامین ایمنی بازار وکیل از سوی بازاریان و دولت فراهم شود. 

تصمیم ویژه‌ برای حل مشکل

سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: مسائل و مشکلات مختلفی در بازار وکیل وجود دارد که رفع آن به علت میراثی بودن و قدمت این مجموعه، تصمیم‌های خاصی را می‌طلبد.

به گفته وی در این راستا مقرر شد با حضور مدیران و مسئولان شیراز همچون میراث فرهنگی و سایر مجموعه‌های خدمات‌رسان و اداره کل اوقاف و امور خیریه با حضور نمایندگان کسبه مسائل بازار وکیل بررسی شود. 

پس از آن در 18 آذرماه محمد هادی ایمانیه از تشکیل دو کارگروه برای رفع مشکلات بازارهای واقع در محدوده مرکزی شهر شیراز خبر داد که شامل بازارهای وکیل، روح الله و بازار روز، سرای مشیر و دیگر بازارهای این محدوده می‌شود که بر این اساس مقرر شد در حوزه زیرساختی و روسازی، مسائل کاربردی و تاسیسات زیربنایی همچون نحوه صدور مجوزهای تعمیر، مرمت بازار تاریخی، مسقف کردن برخی از بازارها و ایجاد انشعابات برق و مخابرات سراها و بازارها بررسی و رفع مشکل شود. 

حال امروز ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز و زرقان در مجلس در نشستی مشترک با مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر حل مشکلات بازار وکیل تاکید کرد. در این نشست مقرر شد  یک تیم مشترک از شهرداری منطقه، میراث فرهنگی، مخابرات، گاز، برق و نمایندگان بازار تشکیل شود و از کانال تاسیساتی مشترک موجود در کف بازار بازدید و مواردی را که نیاز به اصلاح دارد، مشخص کنند. 

همچنین مقرر شد که اداره مخابرات یک تیم فنی به بازار اعزام کند تا نسبت به بررسی مشکلات سیم‌های مخابراتی و ساماندهی و انتقال آن به کانال تاسیسات مشترک اقدام کند. 

براساس این نشست تا 15بهمن ماه شهرداری با همکاری میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مرتبط مهلت دارد تا طرح اجرایی و اصلاحی محور چاپارخانه تا ورودی بازار وکیل (بست شهید فروردین) را تهیه و در نشستی مورد بررسی کارشناسی قرار دهد.

کمیسیون عمران شورا نیز زمین پست بازار وکیل را که در مجاورت مسجد حاج غنی قرار دارد، تعیین تکلیف کند و اداره اوقاف نیز نسبت به تامین 50 درصد هزینه سالانه پخت غذا برای فقرا در مسجد حاج غنی همکاری کند. 

ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز و زرقان نیز در این نشست با تاکید بر حفظ بازارهای سنتی شیراز اظهار داشت: فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، ارتباط بازار و مسجد و دیگر مناسبات فرهنگی در بازار های سنتی کاملاً محسوس است و حفظ این بازارها در واقع حفظ فرهنگ و معماری اصیل کشور است.

او با بیان اینکه باید مشکلات بازار را در عرصه‌های مختلف با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها حل کرد، افزود: واقعاً حیف است که این بازارها مورد کم مهری قرار گیرند؛ بازارهایی که هنوز در آن زندگی جریان داشته و داد و ستد انجام می‌شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این که ما شاهد تخریب بازارهای سنتی باشیم و هر روز بخشی از آن به دلیل عدم رسیدگی از بین برود، زیبنده شهر شیراز نیست، در حالی که می‌توان با کمک همدیگر نواقص و کاستی‌های این مکان‌ها را برطرف کرد.