تأمین بخشی از منابع آب تالاب‌های فارس

تأمین بخشی از منابع آب تالاب‌های فارس
عکس ماهواره ای از وضعیت تالاب‌های فارس قبل و بعد از بارش تابستانی

پس از چندین دوره متوالی خشکسالی‌های استان فارس، بارندگی اخیر تاثیر مثبتی در تأمین منابع آبی تالاب ها، کاهش میزان گرد و غبار و افزایش نسبی رطوبت هوا داشته است.

نبی الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی گفت: در چند سال اخیر اکثر تالاب‌های استان به دلیل خشکسالی و کمبود بارش خالی از آب بوده اند که در بارندگی اخیر بیشتر تالاب‌ها از وضعیت خشکی که داشته اند به تناسب بارندگی نمدار و یا کم آبگیری شده اند.

او اظهار کرد: همین وضعیت باعث مهار کانون‌های گرد و غبار بوده و به دلیل افزایش رطوبت نسبی هوا، کاهش احتمال خطر آتش سوزی ناشی از خشکسالی‌ها را در مقطع زمانی کوتاه به دنبال خواهد داشت. بارندگی‌های اخیر بیشتر به صورت رگباری و منطقه‌ای اتفاق افتاد و بر اساس اعلام میزان بارش توسط سامانه هواشناسی استان فارس، بیشترین جمع بارندگی در حوضه آبریز شهرستان‌های تالابی در شهرستان نورآباد ممسنی به میزان ۱۳۶/۹ میلیمتر مکعب وکمترین میزان در شیراز به میزان ۷/۶ میلیمتر مکعب بوده و بر مبنای برآورد کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه ای در مجموع ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب‌های استان فارس شده است.

مرادی بیان کرد: بیشترین میزان آبگیری در تالاب بختگان و طشک، کمجان و تالاب برم شور بوده که تالاب‌های آب شیرین (تالاب کافتر، ارژن، هفت برم و پریشان) آبگیری نداشته اند.

معاون محیط زیست طبیعی گفت: درصد میزان آبگیری تالاب‌ها دقیق نبوده و پس از به روز رسانی تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل آن‌ها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام می شود.