بیماری های حاد تنفسی و خطر موج هشتم کرونا در استان فارس

افزایش ملایم ابتلا به عفونت های حاد تنفسی

بیماری های حاد تنفسی و خطر موج هشتم کرونا در استان فارس
چرا باید در برابر موج هشتم کرونا، هوشیار باشیم؟

این روزها در گوشه و کنار کوچه ها ، خیابان ها ، خانه ها و معابر عمومی شهرهای فارس اگر خوب دفت کنیم صدای سرفه هایی می شنویم که خبر از نوعی بیماری تنفسی می دهد ، حجم مراجعات به مراکز پزشک خانواده افزایش یافته و داروخانه ها مملو از افرادی است که برای خرید داروهای سرما خوردگی مراجعه می کنند.

اغلب بیمارانی که این روزها به مراکز درمانی و پزشک خانواده در شیراز و سایر شهرستان ها مراجعه می کنند از گلو درد و تب شکایت دارند ، علایم دیگر بیماری حاد تنفسی که گریبانگیر شهروندان شده است بدن درد و کوفتگی همراه با علایم سرفه و سردرد است ، هر چند نام کرونا کمتر به زبان می آید و تا حدود ترس مردم از همه گیری بیماری از بین رفته است اما نشانه ها از بروز موج هشتم بیماری کرونا دارد.

افزایش ملایم ابتلا به عفونت های حاد تنفسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ، از افزایش ملایم روند ابتلا به عفونت های حاد تنفسی در استان فارس خبر داد.

دکتر «سید وحید حسینی» از افزایش موارد ابتلا به عفونت های حاد تنفسی خبر داد و گفت: وضعیت مراجعان مراکز تشخیصی و درمانی استان نشان دهنده افزایش ملایم ابتلا به عفونت های حاد تنفسی در استان است و این موضوع با توجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ و افزایش برگزاری آیین ها و دورهمی ها، نگرانی در مورد وضعیت موارد عفونت های حاد تنفسی را بیشتر می کند.

او با اشاره به این موضوع که در حال حاضر دو شهرستان «خرم بید» و «کوهچنار» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، بر لزوم افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های تنفسی تاکید کرد.

تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق دُز یادآور واکسن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، بر تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه، تاکید کرد.

حسینی با بررسی تازه ترین آمارهای مرتبط با کروناویروس در فارس گفت: با توجه به سرمای هوا و احتمال بروز بیماری های تنفسی در فصول سرد، هیچ تضمینی برای مواجه نشدن با سویه های جدید کرونا وجود ندارد و همیشه این نگرانی برای مجموعه سلامت وجود دارد که با موارد جدیدی از جهش های بیماری در سطح جهان و کشور رو به رو شویم؛ بنابراین مجموعه سلامت استان همچون همیشه آمادگی خود را برای مقابله با شرایط سخت احتمالی حفظ می کند.

او افزود: لازم است با همکاری و مشارکت مردم و تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و فضاهای بسته و همچنین تزریق دُز یادآور واکسن کرونا، با آسودگی از فصل سرما و احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی عبور کنیم.

دکتر حسینی یادآور شد: در کنار بیماری کرونا باید به سایر بیماری های واگیر نیز توجه کرده و از تجربیاتی که در زمینه مقابله با کروناویروس به دست آمده، برای مواجهه با سایر بیماری ها نیز استفاده کنیم و همواره برای مواجهه با بیماری های واگیر احتمالی آمادگی داشته باشیم.

چرا باید در برابر موج هشتم کرونا، هوشیار باشیم؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد آغاز موج هشتم بیماری کرونا در کشور بوده ایم، از مردم استان فارس خواست تا همچون همیشه، رفتار هوشمندانه ای در برابر این بیماری داشته باشند.

وی از شناسایی سه مورد جدید ابتلا به سویه هایBQ۱ و XBB در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و با اشاره سرعت انتشار بالای این سویه جدید، خطر سرایت پذیری بالای این بیماری در سطح کشور را جدی خواند.

موضوعی که در هشدارهای دیگر مسوولان ارشد مجموعه وزارت بهداشت نیز با اعلام خبر آغاز موج هشتم کرونا مورد تاکید قرار گرفته و با پیگیری در نشست های اخیر ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمادگی های لازم در این زمینه فراهم شد.

کرونا، تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این موضوع، از آمادگی مجموعه سلامت فارس برای مقابله با موج جدید بیماری بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حوزه های بهداشت، درمان و پشتیبانی خبر داد و گفت: با وجود ابعاد ناشناخته کروناویروس، اما تجارب به دست آمده طی حدود سه سال همه گیری این پاندمی بزرگ قرن در سطح دنیا، توانمندی های مضاعفی را به نظام های سلامت افزود که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تلاش شبانه روزی و مجاهدت های ایثارگرانه، توانست در این زمینه به نحو موثر و فعالانه ای وارد عمل شده و دستاوردهای بسیاری کسب کند.

دکتر «سید وحید حسینی» با بیان اینکه در گذر از تجارب به دست آمده و با هوشمندی کارشناسانه؛ روند ابتلا، بستری، مرگ و میر و شاخص های مرتبط با این بیماری به صورت منظم در حال پایش است، افزود: با توجه به پایش های انجام شده و همچنین پیگیری روند جهانی شیوع این بیماری، ستاد مدیریت بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی هفته های اخیر، آمادگی لازم برای مواجهه با موج جدید بیماری را فراهم آورده که این آمادگی در سطوح بهداشتی، درمانی و پشتیبانی پیاده سازی شده و به صورت منظم در حال پیگیری است.

راهکارهای تاثیرگذار برای ایمنی

او اظهار کرد: با وجود مواجهه با موج های متفاوت از بیماری طی سه سال اخیر که هر یک با شیوع سویه های متفاوتی همراه بوده است، اما در حوزه عمومی، راهکارهای پیشگیرانه و توصیه ها، به طور کلی مشابه بوده و همچنان تاکید بر رعایت شیوه نامه ها، به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، در اولویت قرار دارد که امیدواریم مردم فارس همچون گذشته در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس در ادامه ارتقای قابل توجه ایمنی جامعه در شرایط کنونی را یک ضرورت خواند که بخش مهمی از آن به کمک دریافت دزهای تکمیلی واکسن فراهم می شود.

به گفته دکتر حسینی، گذشت مدت چندماهه از دریافت واکسن کرونا در اکثر افراد جامعه، نگرانی ها را نسبت به شیوع گسترده بیماری در سطح جامعه و همچنین شدت یافتن بیماری در مبتلایان به دلیل پایین بودن سطح ایمنی افراد افزایش داده که لازم است بار دیگر مردم، به پایگاه های واکسیناسیون دعوت شده و بخواهیم با دقت نظر نسبت به اهمیت مراقبت از سلامت خود در برابر موج جدید بیماری، برای دریافت به موقع واکسن اقدام کنند.

مشارکت بی نظیر مردم فارس در برنامه های سلامت محور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از جنبه های موفقیت مجموعه سلامت فارس در بسیاری عرصه ها را مشارکت بی نظیر مردم در برنامه های سلامت محور و این امر را گویای سطح بالای فرهنگ و آگاهی اجتماعی دانست و از مردم استان فارس خواست تا با تداوم این همکاری، در عبور موفق از موج هشتم بیماری کرونا سهیم شوند.

توصیه دیگر این مقام مسوول در حوزه سلامت استان، جدی گرفتن علایم بیماری بود که در این زمینه تاکید کرد: لازم است در صورت بروز هرگونه علایم بیماری، ضمن پرهیز از حضور در تجمعات و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، به مراکز سلامت مراجعه شود.

گروه های دارای اولویت برای دریافت واکسن کرونا

دکتر «مهرداد شریفی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آماده باش بیمارستان های فارس در پی آغاز موج هشتم کرونا در کشور خبر داد و گفت: سویه جدید بیماری نیز اغلب سیستم تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد و سرفه، آبریزش بینی، تب و بدن درد از بارزترین نشانه های این سویه به شمار می رود.

توصیه دکتر شریفی در شرایط کنونی به مردم فارس، حفظ تهویه مناسب، استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و همچنین دریافت به موقع واکسن بود.

او تاکید کرد: سالمندان، مادران باردار، بیماران پیوند اعضا، بیماران مبتلا به سرطان و دارای نقص ایمنی بدن از جمله افراد آسیب پذیر هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به زیرسویه های جدید اومیکرون قرار دارند، به همین دلیل توصیه می شود این افراد هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن کرونا که ۶ ماه از فاصله تزریق دُز یادآور آنها گذشته است، اقدام کنند.

علایم گوارشی را در شرایط کنونی جدی بگیرید!

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن پرداختن به ابعادی دیگر از این بیماری، نسبت به خطر انتقال بالای سویه جدید بیماری در مقایسه با سویه های نخستین کرونا هشدار داد و گفت: به نظر می رسد همین عامل می تواند با اوج گیری این بیماری در اواخر دی و ماه بهمن همراه باشد، اما با رعایت شیوه نامه ها و توصیه های بهداشتی می توان ارتفاع موج هشتم بیماری را کاهش داد.

دکتر «محمدرضا کریمی» در بخش دیگری از صحبت های خود به مشاهده مواردی از علایم گوارشی در سویه جدید بیماری اشاره کرد و از افراد خواست در صورت همزمانی بروز این علایم و در کنار مشکلات مربوط به بیماری های تنفسی، نسبت به ابتلا به کرونا هوشیار بوده و تدابیر لازم را در این زمینه انجام دهند.

او درمان های مربوط به کرونا را نگهدارنده عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت توجه به راهکارهای پیشگیرانه از افراد خواست در صورت ابتلا، استراحت کافی داشته و روش های پیشگیرانه از ابتلای سایرین را جدی بگیرند.

فعالیت ۸ پایگاه واکسیناسیون در شیراز

این مقام مسوول در حوزه بهداشت استان فارس با اشاره به فعالیت هشت پایگاه واکسیناسیون در شیراز از ساعت هشت صبح تا ۱۴ و همچنین پایگاه های واکسیناسیون شهرستان های استان فارس و دعوت از مردم برای دریافت دزهای تکمیلی واکسن، گروه های هدف در حال حاضر را تمامی افرادی عنوان کرد که دست کم ۶ماه از آخرین دز واکسن آنها گذشته باشد.

موج هشتم کرونا و همزمانی با فصل بیماری های تنفسی

از سویی دیگر همزمانی این موج بیماری با فصل سرما که به خودی خود با بروز بیماری های تنفسی فصلی و ویروسی همراه است، دیگر موضوع هشداردهنده در شرایط کنونی است که باید جدی گرفته شود.

از آنچه از ابتدای این همه گیری در دنیا شاهد آن بودیم و عبور از هفت موج این ویروس هزار چهره، شاید بتوان گفت: تقویت موج آگاهی و مشارکت، موثرترین سد در برابر هر موج جدیدی از کرونا است.