بیشتر راه‌های روستایی بوشهر ۲۵ تا ۳۰ سال قدمت دارند

بیشتر راه‌های روستایی بوشهر ۲۵ تا ۳۰ سال قدمت دارند
برای بهبود وضعیت راه‌ها باید اعتبار لازم اختصاص یابد

معاون سازمان راهداری می‌گوید: ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که بیشترشان ۲۵ تا ۳۰ سال قدمت دارند و سطح رویه شان برای رفت و آمد ایمن نیست.

خداداد مقبلی در سفر به بوشهر گفت: برخی از روستا‌ها الان شهر شده‌اند و رفت و آمد‌ها بیشتر شده است، اما مشخصات راه‌های روستایی تغییر نکرده است. به همین علت، امروز در این مسیر‌ها تصادفات زیادی داریم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار پلیس در سال گذشته، حدود ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی کشور حادثه خیز هستند.

به گفته معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری افزود: سالانه برای نگهداری شبکه راه‌ها به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما امسال در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

۱۷ هزار کیلومتر راه فرعی فوری باید آسفالت شود

مقبلی گفت: ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی در کشور وجود دارد که ۱۷ هزار کیلومتر آن نیازمند روکش آسفالت فوری است.

وی افزود: برای بهبود وضعیت راه‌ها باید اعتبار لازم اختصاص یابد، اکنون تعریف کرده‌ایم که سالانه ۳ تا ۴ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شود اما اگر اعتبار باشد، ظرفیت لازم وجود دارد که سالانه ۵ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شود و برای نگهداری ۷ هزار کیلومتر اقدام صورت گیرد.

به گفته معاون سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای، برای نگهداری پارسال ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه در کشور روکش آسفالت داشتیم.

مقبلی گفت: در کشور بیش از ۹۰ هزار روستای دارای جمعیت وجود دارد که حدود ۴۰ هزار روستا بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و نزدیک به ۸۴ درصد مسیر‌های روستایی از راه آسفالته مناسب برخوردارند.

او افزود: آماری که سه سال پیش بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، به دست آوردیم از میان از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، ۷ هزار و ۲۲۲ روستا راه آسفالته مناسب ندارند.

معاون سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در سه سال گذشته حدود ۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته شده و حدود ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی درکشور باقی مانده است که بر اساس شاخص‌های سال ۱۴۰۱، ۲۱۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت این میزان راه نیاز است.

نیاز به نگهداری شبکه راه‌های بوشهر با توجه به گردشگرپذیر بودن استان

مقبلی می‌گوید: در حالی که میانگین کشوری برخورداری روستا‌ها از راه مناسب ۸۲ درصد است این شاخص در استان بوشهر ۹۸ درصد است و حدود ۹ روستا ۲۰ تا ۵۰ خانواری در این استان راه مناسب ندارند که برای ایجاد راه در این روستاها، ۳ طرح در حال اجرا، و ۶ طرح نیز درحال مناقصه و پیمان‌سپاری است و امیدواریم که در یکی دو سال آینده این طرح‌ها تکمیل شوند.

وی افزود: با توجه به موقعیت مناسب گردشگری استان بوشهر، مهم‌ترین اقدام در حوزه راهداری، نگهداری شبکه راه‌ها از جمله راه‌های روستایی است.

معاون سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، نزدیک به ۳۱۶ میلیارد تومان از منابع ملی برای نگهداری راه‌ها، در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گذاشته شده که ۶۳ درصد از این اعتبار اختصاص پیدا کرده و ۵۶۰ کیلومتر روکش آسفالت صورت گرفته است.

مقبلی گفت: از منابع استانی هم افزون بر ۲۵۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، اما تاکنون ۱۰ درصداختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال تخصیص خوبی صورت گیرد.