بچه‌هایی که از گرانی یخ می‌زنند/ افزایش 200 درصدی قیمت کاپشن بچه گانه نسبت به سال گذشته!

بسیاری از خانواده ها پوشاک مورد نیاز را از بساطی های دست دوم فروش تهیه می کنند و زورشان تنها به همین لباسها می‌رسد

بچه‌هایی که از گرانی یخ می‌زنند/ افزایش 200 درصدی قیمت کاپشن  بچه گانه نسبت به سال گذشته!
پوشاک گرم برای بچه ها، دغدغه جدی خانواده ها

زهرا یوسفی/ این روزها با پیدا شدن سر و کله پاییز و آن سوز دلچسب و زیبایی های منحصر به فردش که بعد از مدتها خستگی و کسالت روحی ناشی از کرونا ، حال و هوای جذابی به کوچه ها و خیابانهای شهر داده است، همین که قایم باشک خورشید و ابر و گهگاه بوی باران را حس می‌کنی، شور و اشتیاق بیرون زدن از خانه دلت را قلقلک می‌دهد. بیرون می زنی و همان طور که در پیاده روها و خیابان ها قدم می زنی ، ویترین های رنگارنگ مغازه ها با چیدمانی از لباس های گرم فصل سرد توجهت را جلب می‌کند اما قیمت ها را که جویا می شوی مبهوت می مانی و گرانی ،دود از سرت بلند می کند. با خودت فکر می کنی شاید اشتباه شنیده ای و دوباره از مغازه دار می پرسی چند؟ او این بار شمرده تر از قبل، پتک قیمت را توی سرت می کوبد. دراین میان اگر هم کودکی داری که به لباس گرم نیاز دارد، تعجبت با دیدن قیمت‌های پوشاک بچه گانه چند برابر می‌شود.

مقایسه نرخ امسال و سال گذشته

تامین پوشاک گرم ، یکی از دغدغه های جدی خانواده ها با شروع فصل سرماست که در شرایط فعلی اقتصاد و گرانی حاکم بر تمامی مایحتاج خانوارها ، خودنمایی نرخ های باورنکردنی لباس گرم به ویژه کاپشن ، مشکلی جدی را پیش روی خانواده ها قرار داده است به خصوص آنهایی که یک یا چند کودک دارند. تنها گشتی کوتاه در بازار پوشاک کافی است تا باخبر شوی کاپشن کودکانه با کیفیت خوب برای کودک یک تا سه ساله قیمتی بین 500 تا 800 هزار تومان دارد. این نرخ برای کاپشن های با کیفیت متوسط 400 هزار تومان است. حساب پوشاک مارک هم که جداست و مشتریان خاص خود را دارد و بعید به نظر می رسد گرانی و تورم موجود ، چندان تاثیری بر قدرت خرید آنها گذاشته باشد. دربازار سرد این روزها ، سویشرت و شلوار کودکانه هم با کیفیت خوب ، بین 500 تا 600 هزار تومان به فروش می رسد. مقایسه نرخ امسال و سال گذشته پوشاک گرم بچه گانه حاکی از افزایش 200 درصدی قیمت هاست.

استقبال بالا از کیفیت های پایین!

با پرس و جوی قیمت ها وقتی فروشنده متوجه عقب نشینی و انصراف خریدار از خرید می شود، اجناسی با کیفیت های حداقلی را رو می کند که قیمت آنها اگرچه به نرخ پوشاک مناسب سال گذشته شباهت دارد اما دیدن و لمس پارچه آنها تفاوت کیفیت را آشکار می کند. کاپشن هایی با قیمت 250 تا 350 هزار تومان که تولیدکننده حتی زحمت چسباندن  یک برچسب تقلبی روی آن را هم به خودش نداده است. نخ های اضافه دوخت همچنان به لباس آویزان است و از جنس آن مشخص است که چقدر زود پود پود می شود. به گفته فروشندگان ، این لباس ها ، گزینه انتخابی بسیاری از خانواده های بچه دار در این روزهای سرد است.

بازار داغ دست دوم ها

در این شرایط ، بسیاری از خانواده ها نیزپوشاک گرم مورد نیاز خود و فرزندان شان را از بساطی های دست دوم فروش در پیاده روها و معابر و یا فروشندگانی که آخر شب ها انبوهی از این لباسها را از سر و کول ماشین خود آویزان کرده اند تهیه می کنند و زورشان تنها به همین لباس ها می رسد. بازار این نوع پوشاک حتی در ورودی و خروجی شهرها و حاشیه جاده های بین شهری نیز داغ است. سراغ نرم افزارهای خرید و فروش کالا در فضای مجازی هم که بروی همین وضعیت را به وضوح می‌بینی.

تولید ملی بی رونق تر از همیشه

تا همین سال گذشته هم همه جا صحبت از حمایت از تولید ملی بود اما جدا از بحث رقابت ناپذیر بودن بسیاری از اجناس تولید داخل با کالاهای خارجی مشابه ،حالا گرانی پوشاک ایرانی نیز به استقبال پایین از این اجناس دامن زده است و دیگر کمتر کسی حاضر است کاپشن گران قیمت تولید داخل را بر مشابه خارجی آن ترجیح دهد. کاسبان بازار پوشاک علت گرانی البسه ایرانی را افزایش قیمت مواد اولیه مانند نخ و محصولات نساجی می دانند. گویا به واسطه افزایش قیمت ارز، بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه پوشاک تمایل دارند این مواد را صادر کنند که همین کمبود عرضه نیز در گرانی پوشاک داخلی موثر بوده است. این مساله ، تنها مشتریان را با مشکل مواجه نکرده بلکه فروشندگان هم در شرایط رونق کار قرار ندارند چرا که مشتری کم شده است و بازار خرید پوشاک زمستانی حال و روز خوبی ندارد و چنگی به دل نمی زند. با دیدن این قیمت های شاخ درآور ترجیح می دهی دستت را توی جیب های لباس گرم یا نیمه گرم یک یا دو سه سال پیشت کنی و به قدم زدن ادامه دهی؛ بی‌خیال پوشاک گرم که زمانی از جاذبه های و ضروریات فصل سرد بود.