بوشهر، نخستین بندر الکترونیک کشور

بوشهر، نخستین بندر الکترونیک کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: بندر بوشهر در ۹ ماهه امسال با طراحی و بکارگیری شش سامانه الکترونیک و در دستور کار قرار دادن بکارگیری پنج سامانه جدید دیگر، گامی بلند برای معرفی به عنوان نخستین بندر الکترونیک و هوشمند کشور برداشته است.

سیاوش ارجمندزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه مدیریت تخلیه و بارگیری از دستاوردهای مهم ۹ ماه اخیر اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در راستای ایجاد بندر هوشمند است که جلوگیری از فعالیت شرکت‌های تعلیق شده، ساماندهی نیروهای کار شرکت‌های تخلیه و بارگیری، ثبت تخلفات شرکت‌های تخلیه و بارگیری و داشبورد وضعیت حضور شرکت‌های تخلیه و بارگیری در اسکله از قابلیت‌های مهم این سامانه به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از سامانه‌های تولید شده در ۹ ماه اخیر شامل سامانه بانک قوانین و مقررات است که قابلیت‌های این سامانه شامل درج و نگهداری آرشیو الکترونیکی کلیه قوانین و مقررات، امکان افزودن پیوست به قانون، قابلیت جستجوی پیشرفته، تفکیک بانک‌قوانین بر اساس ادارات مختلف و امکان درج قوانین اشتراکی برای کلیه ادارات است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر  ادامه داد: توسعه و تکامل سامانه مدیریت تردد کامیون از دیگر اقدامات انجام شده است که در این اقدام تکامل سامانه به میزان ۵۰ درصد، افزایش سرویس‌های بیرونی- درونی و همچنین افزایش فرایندهای تحت پوشش بخوبی محقق شده است.

ارجمندزاده عنوان کرد: همچنین با راه‌اندازی سامانه مدیریت و ساماندهی لنج‌ها امکان ثبت و مدیریت کلیه اطلاعات لنج‌ها، فراهم شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه احراز هویت خدمات بندری امکان نگهداری کلیه اسناد هویتی معتبر، امکان رهگیری وضعیت هویتی اشخاص نیازمند خدمات بندری و تفکیک اسناد هویتی به سه دسته معرفی نامه وکالتنامه و توقیف محقق شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ارتباط با زیرسامانه‌های تولید شده در ۹ ماهه اخیر نیز عنوان کرد: یکی از زیرسامانه‌های تولیدی شامل داشبورد مدیریتی(تصمیم یار مدیریتی) است که گزارش‌گیری در بازه زمانی مختلف را بر اساس نمودارهای دایره‌ای، خطی و میله‌ای را انجام می‌دهد.

ارجمندزاده گفت: دیگر زیرسامانه تولید شده نقشه آنلاین عملیات بندر است که پایش لحظه‌ای عملیات بندری را بر روی نقشه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: سرویس سامانه احراز هویت به سامانه مدیریت تردد که عدم ارائه خدمات به توقیفی‌ها را انجام می‌دهد و موجب هوشمندی فرایندها شده، از دیگر سرویس‌های ایجاد شده در اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: از دیگر زیرسامانه‌های تولیدی می‌توان به توسعه خدمات الکترونیک سامانه احراز هویت خدمات بندری (با قابلیت حذف مراجعات حضوری صاحبان کالا و نمایندگان آنها) و توسعه بخش غیر کانتینری و خدمات دریایی در سامانه احراز هویت اشاره کرد.

ارجمندزاده ادامه داد: در حوزه برنامه‌های آتی برای توسعه سامانه‌های هوشمند، در راستای «رویکرد کلان هوشمندسازی عملیات و حذف مراجعات حضوری ارباب رجوع»؛ سامانه مدیریت هوشمند اسکله (لیست‌بندی شناورها بر اساس ظرفیت، آبخور و متراژ، بررسی وضعیت انبار و نوبت‌های تخلیه و بارگیری از انبارها، ارتباط با سامانه مدیریت تردد کامیون و سامانه تخلیه و بارگیری و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین بخش‌های ذینفع جهت عملیات جابجایی شناور) در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه مدیریت هوشمند اسکله همچنین راه‌اندازی نوبت دهی هوشمند در اسکله، پایش انبارها و اسکله با ابزارهای هوشمند و برقراری ارتباط بین سامانه‌های مختلف جهت هوشمندسازی کامل فرایندها در دستور کار قرار گرفته است.