بزرگترین جا مانده‌های ایران از جام جهانی

بزرگترین جا مانده‌های ایران از جام جهانی

لیست تیم فوتبال ایران برای حضور در 5 دوره از جام جهانی، همواره جا مانده های بزرگی داشته است.

کارلوس کی‌روش روز دوشنبه لیست نهایی تیم ملی جهت حضور در جام جهانی 2022 را اعلام خواهد کرد. از همین حالا باید منتظر حذف نام های بزرگ از این لیست باشیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ترافیک در بعضی از پست‌ها، منجر به چنین اتفاقی خواهد شد؛ همان طور که در ادوار گذشته نیز شاهد آن بودیم. در این بین بازیکنان بدشانس مثل ابراهیمی که جام را به خاطر مصدومیت از دست دادند نیز کم نیستند. در این مطلب به معرفی نفراتی پرداخته ایم که از آنها به عنوان بزرگترین غایبان لیست ایران طی پنج دوره حضور در جام جهانی یاد می شود:

جام جهانی 1978؛ لیست بلند بالا از اسامی بزرگ
تیم ملی فوتبال ایران در اولین تجربه حضور در جام جهانی، جامانده های بزرگی داشت. این تیم در حالی در جام جهانی 1978 حضور پیدا کرد که نفرات سرشناسی چون بیژن ذوالفقارنسب،  غلامحسین مظلومی، صفر ایرانپاک، اکبر کارگرجم، علی جباری، محمد دادکان، منصور رشیدی، پرویز قلیچ خانی و ... را به همراه نداشت. در بین این نفرات، مظلومی به علت مصدومیت خط خورد اما اکثر نفرات دیگر به خاطر قرار نداشتن در تفکرات سرمربی تیم خط خوردند.

جام جهانی 1998؛ آن حذف احساسی...
شاید بسیاری از فوتبالدوستان، خط خورده‌های بزرگ جام جهانی 98 را با یک صحنه ویژه به یاد بیاورند؛ اشک های عبدالله ویسی که در آخرین لحظه برای حضور در جام جهانی از لیست ایران خط خورد، یکی از احساسی‌ترین واکنش ها به نبودن در لیست تیم ملی بود. البته نفرات سرشناس‌تری هم بودند که به عنوان غایبان بزرگ ایران در فرانسه از آنها یاد می شود. رضا شاهرودی مهمترین این چهره هاست که جزو ارکان اصلی تیم آن دوره بود ولی تنها چند روز مانده به شروع جام به دلیل مصدومیت شدید از لیست کنار گذاشته شد. فرهاد مجیدی، مجید نامجو مطلق و علی موسوی دیگر نفراتی بودند که ترافیک مهاجمان آماده در آن مقطع، آنها را از همراهی تیم ملی در جام جهانی 98 محروم کرد.

جام جهانی 2006: یک + چند نفر
کریم باقری یکی از مهمترین چهره‌هایی بود که می توانست تیم ملی را در جام جهانی آلمان همراهی کند. البته او خیلی قبل تر از بازی های ملی خداحافظی کرده بود و دلیل نبودنش، خط خوردن توسط سرمربی نبود. علیرضا نیکبخت دیگر خط خورده بزرگ آن دوره بود و مجبتی جباری نیز اسم مهم دیگری بود که به خاطر مصدومیت از لیست تیم ملی حذف شد. نویدکیا، رجب‌زاده و واعظی دیگر نفراتی بودند که در آن دوره نبودنشان احساس شد.

جام جهانی 2014: یک لیست پرملات!
لیست غایبان بزرگ تیم ملی در جام جهانی 2014 را نفرات شاخصی تشکیل می دهند. کارلوس کی‌روش در اولین تجربه جهانی خود با ایران، روی چند نام بزرگ خط قرمز کشیده بود. عقیلی و رحمتی مهمترین نفراتی بودند که سرمربی پرتغالی خیلی قبل‌تر و به دلایل انضباطی قید آنها را زده بود و علی کریمی نیز جایی در تفکرات سرمربی نداشت. علی کریمی چهره مهم دیگری بود که نتوانست دومین حضورش در جام جهانی را تجربه کند وارد لیست غایبان بزرگ شد. سردار آزمون در اوج جوانی امیدوار به حضور در لیست کی‌روش بود ولی این مربی ترجیح داد 4 سال به مهاجم کم‌تجربه آن دوران فرصت بدهد و به جای او از باتجربه هایی چون گوچی بهره ببرد. بیک‌زاده را باید بدشانس ترین جامانده آن دوره بنامیم. او که خیلی ها تقابلش با مسی را سوژه قرار داده بودند به دلیل مصدومیت رویای حضور در جام جهانی را از دست داد. صادقیان، جباری و خلعتبری از دیگر جامانده های بزرگ تیم ملی در برزیل بودند.

جام جهانی 2018؛ سید جلال و وریا
سرمربی پرتغالی تیم ملی که برای دومین دوره متوالی با ایران در جام جهانی حضور می یافت، در این دوره نیز روی نام های بزرگی خط قرمز کشید تا مورد نقدهای بسیاری قرار بگیرد. بزرگترین شوک لیست کی‌روش، حذف نام سید جلال حسینی بود. مدافع باتجربه پرسپولیس مثل همه اهالی فوتبال، فکرش را هم نمی کرد که در اوج پختگی جایی در لیست سرمربی تیم ملی نداشته باشد. کی‌روش اما مثل خیلی از چهره های سرشناس دیگر مثل وریا غفوری، سید حسین حسینی و کاوه رضایی، قید حضور سید جلال را در تیمش زد و با چند چهره جوان در پست های مربوطه تیمش را راهی میدان کرد. علی کریمی، هافبک جوان آن دوره تیم ملی که به خاطر مصدومیت سفر به روسیه را از دست داد، دیگر غایب بزرگ ایران در جام جهانی قبلی بود که اینک به خوبی حال امید ابراهیمی درک می کند.

جام جهانی 2022؛ سه روز دیگر باید صبر کنیم...