برگزیدگان جشنواره تئاتر فارس معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:شیراز میزبان جشنواره تئاتر منطقه ای کشور شد

برگزیدگان جشنواره تئاتر فارس معرفی شدند

فاطمه مقدم/اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان فارس برگزار شد و در نهایت از میان 4 گروه شرکت کننده در این جشنواره‏ دو نمایش از شیراز و شهرستان استهبان به‌عنوان نمایش‌های برگزیده به جشنواره تئاتر منطقه ای راه یافتند.

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استان فارس امسال در حالی شامگاه دوشنبه 7 آذر برگزار شد که انصراف تعدادی از گروه های ‏نمایشی از شرکت در جشنواره انتقاد کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر بین المللی فجر را در پی داشت. در این ‏جشنواره از هفت اثر نمایشی که به مرحله نهایی راه یافته بودند تنها ۴ اثر به روی صحنه رفت و ‏‏۳کارگردان از اجرای نمایش خود در این جشنواره انصراف دادند‎.‎

ورودی گروه های نمایش فارس به جشنواره تئاتر منطقه ای دو برابر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه با موافقت مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور  ‏ورودی گروه ها به دو برابر افزایش خواهد یافت گفت: شیراز میزبان برگزاری جشنواره منطقه‌ای ‏‏تئاتر خواهد بود و در این جشنواره برگزیدگان گروه های نمایشی 9 استان شرکت خواهند کرد.

حمیدرضا قانعی با اشاره به فرصت دوماه تا برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای افزود: جلسات مقدماتی برگزاری جشنواره منطقه ای در استانداری فارس برگزار شده و ‏‏امیدواریم شرایط مطلوبی برای برگزاری این رویداد مهم فراهم شود‎ و بتوانیم با همکارای اهالی تئاتر استان میزبان شایسته ای برای جشنواره تئاتر منطقه ای باشیم.

وی برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای در شیراز را زمینه‌ساز اتفاقات خوب برای بخش هنرهای نمایشی استان دانست و اظهار امیدواری کرد که میزبانی شیراز از این جشنواره بیش از پیش موجب رونق هنر تئاتر در ‏‏استان شود.

برگزاری ماهانه کارگاه های تخصصی نمایش در شیراز

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم ضمن تشکر از داوران و گروه های نمایشی گفت: با همکاری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور‏ کارگاه های تخصصی نمایش با عناوین مختلف به صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

سید رسول موسوی‌نژادیان، افزود عناوین این کارگاه ها طی نظرسنجی از هنرمندان نمایش فارس انتخاب خواهد شد و کارگاه های تخصصی با حضور اساتید نمایش کشور به صورت منظم در شیراز برگزار خواهد.

تحریم اجرای نمایش و جشنواره ها ظلم به تئاتر است

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کشور با تشکر از4 گروه نمایشی که به صورت جهادی کوشش کردند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند به انتقاد از تحریم تئاتر توسط گروه های نمایشی استان و کشور پرداخت و گفت: قدردان شما هستم که جشنواره استانی تئاتر را برگزار کردید.

کوروش زارعی با اشاره به اینکه وقتی همه صنوف کار می کنند چرا تئاتر باید فعالیت خود را متوقف کند افزود: این روشنفکری نیست که برخی از فعالین حوزه نمایش اجرای تئاتر را متوقف کرده اند. ما که شعار آزادی بیان می دهیم باید این اعتراضمان را به روی صحنه بیاوریم و آنجا حرفمان را بزنیم. همچنین بهم زدن نمایش کسانی که قصد اجرای تئاتر در هر دوره ای را دارند کاری غیردموکراتیک است.

وی تحریم تئاتر توسط گروه های نمایشی را اتفاقی نامبارک خواند و اظهار داشت: این عمل از گروه های نمایشی در تهران آغاز شده و اهالی نمایش شهرستان ها نیز کار آن ها را دنبال کردند و از اجرای تئاتر و شرکت در جشنواره ها سر باز زدند. حال آن که حرف این است که مگر شما اعتراض به نبود آزادی ندارید خب این رفتار شما نیز کاملا جبرآمیز است که به بچه های نمایش تحمیل می کنید که روی صحنه نروند. کسانی که جشنواره ها را تحریم می کنند تصورشان آنست که جشنواره ها با این تحریم ها برگزار نمی شود حال آنکه این جشنواره ها برگزار خواهد شد اما شما چه پاسخی برای اهالی نمایش و برای تئاتر خواهید داشت؟! این ظلم به تئاتر است.

زارعی در پایان سخنان خود به دو برابر شدن سهیمه شرکت کنندگان در جشنواره منطقه اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین جشنواره منطقه ای وقتی تعداد ‏گروه‌های نمایشی شرکت کننده در جشنواره های استانی محدود باشد تعداد گروه‌هایی که به جشنواره ‏‏منطقه‌ای دعوت می‌شوند کمتر خواهند بود‎.‎ به خاطر اجراهای خوب در این ‏دوره از جشنواره و پیگیری‌های ‏مجدانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصمیم گرفتیم که یک ‏گروه دیگر هم به عنوان گروه ‏برگزیده در این جشنواره معرفی شود تا ۲ گروه بتوانند به جشنواره ‏منطقه‌ای راه پیدا کنند و شاهد هنرنمایی گروه های استان فارسی در جشنواره فجر باشیم.

برگزیدگان سی سومین جشنواره تئاتر فارس

داوری سی و سومین جشنواره تئاتر استان فارس را سید جواد طاهری، منوچهر اکبرلو و عبدالعلی نیکومنش بر عهده داشتند. در پایان این مراسم برگزیدگان این جشنواره براساس آرای هیات داوران بدین ترتیب معرفی شدند.

برگزیده طراحی پوستر بروشور: الناز کامگار برای نمایش رمان سم پاشی

برگزیده گریم: فاطمه فتحی زاده برای نمایش اسب قاتلین

برگزیده طراحی لباس: مریم شکری برای نمایش اسب قاتلین

برگزیده نورپردازی: سعید نظری و سید محمدهادی هاشم‌زاده برای نمایش اسب قاتلین

برگزیده طراحی صحنه: سینا عاجلی برای نمایش دانه‌های کال انجیر

برگزیده موسیقی: علیرضا اسلامی برای نمایش اسب قاتلین

برگزیده نمایش‌نامه: جواد عاجلی برای نمایش دانه‌های کال انجیر

بخش بازیگران زن از میان این چهار نمایش شش کاندیدا داشت که برگزیدگان به این شرح است:

رتبه یکم: مریم شکری برای نمایش اسب قاتلین

رتبه دوم: سانیا عاجلی برای نمایش دانه‌های کال انجیر

رتبه سوم: مریم جهانی برای نمایش رمان سم‌پاشی

در بخش بازیگران مرد از میان 4 نمایش شرکت کننده در جشنواره هفت کاندیدا از سه نمایش اسب قاتلین، رمان سم پاشی و میشوسوزوکی داشت که برگزیدگان آن به این شرح است:

رتبه یکم: محمدامین محمدی برای نمایش میشوسوزوکی

رتبه دوم: علیرضا اسلامی برای نمایش اسب قاتلین

رتبه سوم به صورت مشترک: محمدابراهیم جنتی برای نمایش اسب قاتلین و محسن جلالی برای نمایش رمان سم‌پاشی

بخش کارگردانی نیز از میان 4 نمایش شرکت کننده در جشنواره 3 رتبه برتر داشت

رتبه یکم: سید محمدهادی هاشم‌زاده برای نمایش اسب قاتلین

رتبه دوم: سانیا عاجلی برای نمایش دانه‌های کال انجیر

رتبه سوم: اصغر گروسی برای نمایش میشوسوزوکی

گفتنی است هیات داوران از میان تنها 4 نمایش شرکت کننده در جشنواره استانی فارس دو نمایش اسب قاتلین از شیراز و دانه‌های کال انجیر از استهبان را برای شرکت در جشنواره منطقه ای برگزیده کردند در حالی که طبق شیوه نامه مصوب سی و چهار دوره جشنواره استانی سراسر کشور که در شیراز سی و سومین دوره آن برگزار شد به صورت قانونی اگر در جشنواره استانی 6 نمایش شرکت کند یک نمایش باید به جشنواره منطقه ای فرستاده شود و اگر بین 6 تا 10 نمایش شرکت کند 2 نمایش به جشنواره منطقه ای فرستاده خواهد شد و اگر بالای 12 تا 14 نمایش شرکت کند 3 نمایش اجازه حضور در جشنواره منطقه ای را خواهد یافت اما داوران این جشنواره با نادیده گرفتن قانون از بین تنها  4 نمایش شرکت کننده در جشنواره  2 نمایش را برای رفتن به جشنواره انتخاب کردند.

لازم به ذکر است در این دوره از جشنواره، ۲۵نمایش از هنرمندان هنرهای نمایشی استان فارس به دبیرخانه رسیده بود ‏که گروه بازبین پس از تماشای همه نمایش‌ها، 7 نمایش را برای شرکت در سی و سومین ‏ جشنواره تئاتر استان فارس ‏انتخاب کردند که سه گروه نمایشی منتخب با انصراف از شرکت در جشنواره کنارگیری کردند.  نمایش‌های جشن سالگرد عزا از شیراز، شکسپیر عشق 2001 و همچنین در کنج جمجمه هایی که خواب لانه می کند هر دو از لامرد، از رقابت در این دوره جشنواره خودداری کردند.