برف راه ۱۲۰ روستا را در کهگیلویه و بویراحمد مسدود کرد

برف راه ۱۲۰ روستا را در کهگیلویه و بویراحمد مسدود کرد

الله کرم جانی پور روز سه شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: تردد در همه محورهای مواصلاتی استان هم اکنون در جریان است.

وی افزود: همچنین تردد در محورهای برف‌گیر از جمله یاسوج - شیراز و یاسوج - اقلید تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: راه ارتباطی دهدشت - پاتاوه در محدوده پل تکمیل نشده و به علت احتمال طغیان رودخانه شور از ساعت ۱۵ امروز مسدود می‌شودجانی پور بیان کرد: مسیر ارتباطی یاسوج - سادات نیز از ساعت ۱۵ امروز به علت برف و کولاک مسدود می شود.

کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می رودمیانگین بارش ها در سال زراعی بصورت بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.

بارش سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بیش از ۵۳۴ میلیمتر ثبت شده بود۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی این استان با شروع بارش‌ها در حال خدمت‌رسانی به رانندگان هستند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲هزار و ۸۴۶ کیلومتر جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه ، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی ، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستندکهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.