ببینید| هجوم برگ خوار سفید بلوط به جنگل های زاگرس

آفت برگ خوار سفید بلوط به جنگل های زاگرس هجوم آورده و مسئولان امر در استان فارس در حال انجام اقدامات مقابله ای هستند.

سکینه قهرمانی کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: آفت برگ خوار سفید بلوط یکی از آفات مهم و کلیدی در جنگل‌های بلوط زاگرس است که ۵ نسلی و دارای ۴ سن لاروی است.

او افزود: به دلیل خروج تدریجی لاروهای زمستان گذران تشکیل شفیره‌ها، ظهور حشرات کامل به صورت تدریجی در روزهای متوالی است که این حشرات کامل جفت گیری سپس تخم ریزی می‌کنند.

قهرمانی عنوان کرد: به همین دلیل نسل‌های مختلف با هم تداخل پیدا کرده همزمان تخم، لارو، شفیره و حشره کامل روی برگ مشاهده می‌شود که خروج تدریجی لاروهای زمستان گذران در سنین مختلف اجرای عملیات مبارزه با این آفت را با مشکل مواجه می‌ کند.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط از منطقه دلی سالاری رستم که آلوده به این آفت بود به وسیله حشره کش بیولوژیک B.T باسیلوس تورینجینسیس محلول پاشی شد.

او با اشاره به اینکه که لاروها از برگ آغشته به B.T تغذیه می‌کنند، خاطرنشان کرد: با این روش دستگاه گوارش لاروها تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می‌روند.

قهرمانی  پایش جنگل‌های زاگرس استان فارس را از اواخر اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد و افزود: پایش منطقه از ۸ فروردین ۱۴۰۱ که جمعیت لاروهای سنین مختلف زیاد بود آغاز و بلافاصله از ۹ فروردین ۱۴۰۱ محلول پاشی در این منطقه در سطح ۸۰۰ هکتار به وسیله B.T آغاز شد اما به دلیل گرمای شدید هوا، خشکسالی، کشت زیراشکوب و تداخل نسل این آفت گسترش پیدا کرده و سطح وسیعی از عرصه را آلوده کرده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: استان‌های درگیر این آفت باید همزمان با هم کار محلول پاشی را انجام دهند تا اجرای عملیات همزمان تأثیر بسزایی در کنترل آفت داشته باشد.

او اظهار کرد: اقدامات انجام شده قبل از اجرا در کمیته گیاه پزشکی بررسی و برابر دستورالعمل سازمانی اقدام لازم برای کنترل انجام می‌شود.

قهرمانی گفت: با توجه به افزایش جمعیت آفت برگ خوار سفید بلوط در منطقه رستم اجرای عملیات محلول پاشی امری ضروری بوده که  نیاز به  عزم ملی و تامین اعتبار لازم  برای شروع مجدد عملیات است زیرا اجرای عملیات به موقع  باید در سنین ۲ و ۳ لاروی و در بازه زمانی کوتاه انجام شود.