ببینید | تصمیم غافلگیرکننده نخست‌وزیر نیوزیلند

جاسیندا آردرن، استعفای خود را از سمت نخست وزیری و رهبر حزب کارگر نیوزیلند اعلام کرد

جاسیندا آردرن، استعفای خود را از سمت نخست وزیری و رهبر حزب کارگر نیوزیلند اعلام کرد و گفت که بیش از پنج سال ریاست او را خسته کرده و انرژی لازم برای ادامه این نقش را ندارد و حداکثر تا اوایل فوریه استعفا خواهد داد و به دنبال انتخاب مجدد نخواهد بود.

به گزارش رویترز، آردرن در حالی سعی می‌کرد اشک‌هایش را نگه دارد، گفت که پنج سال و نیم سختی را به عنوان نخست‌وزیر سپری کرده؛ او نیز یک انسان است و نیاز به کناره‌گیری دارد.

آردرن، ۴۲ ساله، در یک کنفرانس خبری گفت: این تابستان، امیدوار بودم راهی پیدا کنم که نه فقط برای یک سال دیگر، بلکه برای یک دوره دیگر آماده شوم - اما نتوانستم این کار را انجام دهم. می‌دانم که بعد از این تصمیم بحث های زیادی در مورد اینکه دلیل "واقعی" کارم چیست، وجود خواهد داشت... تنها چیز جالبی که می یابید این است که پس از گذشت شش سال از چند چالش بزرگ، من هم یک آدم هستم، سیاستمداران انسان هستند. ما هر آنچه را که می توانیم می دهیم، تا زمانی که بتوانیم و سپس زمان آن فرا می رسد. و برای من، زمانش رسیده است."

او گفت: من می روم، زیرا چنین نقش ممتازی مسئولیت نیز به همراه دارد.

آردرن به شرکت کنندگان در نشست حزب کارگر در شهر ناپیر گفت: مسئولیت این است که بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری هستید و همچنین چه زمانی نیستید. من می دانم که این کار چه چیزی را می طلبد. و من می دانم که دیگر آنقدر توان ندارم که بتوانم عدالت را انجام دهم. ساده است.

 نظرسنجی اخیر نشان می دهد که حمایت از حزب کارگر نیوزیلند در کمترین میزان خود از زمان آغاز به کار آردرن در سال ۲۰۱۷ به عنوان جوان‌ترین رئیس زن دولت در جهان است. 

آردرن دفتر نخست وزیری را حداکثر تا ۷ فوریه ترک خواهد کرد، رای گیری حزب کارگر نیوزلند برای رهبر جدید روز یکشنبه برگزار خواهد شد. رهبر حزب تا انتخابات عمومی بعدی نخست وزیر خواهد بود. دوره رهبری آردرن حداکثر تا ۷فوریه به پایان می رسد و انتخابات سراسری در ۱۴ اکتبر برگزار خواهد شد

 آردرن گفت که معتقد است حزب کارگر در انتخابات آینده پیروز خواهد شد.

گرانت رابرتسون، معاون نخست وزیر نیوزیلند که به عنوان وزیر دارایی نیز فعالیت می کند، در بیانیه‌ای گفت که به دنبال حضور در سمت رهبر بعدی حزب کارگر نیست.

جانشین آردرن به‌عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر با آزمون سختی در انتخابات سراسری مواجه می‌شود، انتظار می‌رود که کشور در سه ماهه آینده وارد رکود شود. 

مفسران به چند تن از وزرای آردرن به عنوان احتمالاتی برای این نقش اشاره می کنند، از جمله وزیر سابق کووید و وزیر آموزش و پلیس فعلی کریس هیپکینز و وزیر دادگستری فعلی کری آلن.

آردرن گفت که به دلیل سخت بودن کار استعفا نمی‌دهد، بلکه به این دلیل است که معتقد است دیگران می‌توانند کار بهتری انجام دهند.

او خطاب به دخترش نیو که وقتی امسال مدرسه را شروع کرد مشتاقانه منتظر حضور مادرش در آنجا بود و به شریک قدیمی خود کلارک گیفورد گفت که زمان ازدواج آنها فرا رسیده است.

آردرن در سال ۲۰۱۷ با عنوان جوانترین رئیس زن دولت در جهان در سن ۳۷ سالگی وارد صحنه جهانی شد. او با شور و شوق برای حقوق زنان و پایان دادن به فقر کودکان و نابرابری اقتصادی در کشور مبارزه کرد.

هشت ماه پس از نخست‌وزیری فرزندش به دنیا آمد و او پس از بی نظیر بوتو رهبر پاکستان، دومین رهبر منتخب بود که در دوران ریاست کشور مادر شد.

 سبک رهبری همدلانه او با واکنش او به تیراندازی های دسته جمعی در دو مسجد در کرایست چرچ در سال ۲۰۱۹ که منجر به کشته شدن ۵۱ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر شد، تقویت شد. فرید احمد، بازمانده و همسر قربانی حمله کرایست چرچ، گفت: «ندای جهانی او برای اتحاد انسانی با شفقت باعث شد در آن زمان از خوشحالی گریه کنم، و اکنون هم باعث گریه من شده است. او گفت: "مهربانی، خرد و تلاش او برای جهانی صلح آمیز نمونه قابل توجهی برای رهبران جهان بوده است." "من درک می کنم که او نیاز به استراحت دارد و برای او بهترین ها را در زندگی‌اش آرزو می‌کنم."

آردرن به سرعت این حملات را "تروریسم" نامید و یک روز پس از حمله، در دیدار با جامعه مسلمانان حجاب گذاشت و به آنها گفت که کل کشور "در غم و اندوه متحد شده‌اند". او وعده داد و اصلاحات اساسی در قانون اسلحه را ظرف یک ماه انجام دهد.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا روز پنجشنبه گفت: "جاسیندا آردرن به جهان نشان داد که چگونه با عقل و قدرت رهبری کند. او نشان داده است که همدلی و بصیرت از ویژگی های رهبری قدرتمند هستند." 

اما محبوبیت او در سال گذشته نیز کاهش یافت. زیرا تورم به بالاترین حد در سه دهه گذشته رسیده است، بانک مرکزی به شدت نرخ نقدینگی را افزایش داده و جرم و جنایت افزایش یافته است.

این کشور به طور فزاینده‌ای از نظر سیاسی بر سر مسائلی مانند بازسازی زیرساخت‌های آب توسط دولت و معرفی برنامه‌ای برای انتشار گازهای گلخانه‌ای دچار اختلاف شده است.

آردرن و حزب کارگر شاهد بوده‌اند که حمایت از نظرسنجی‌ها از بین رفته است. مفسران سیاسی می‌گویند که کناره‌گیری آردرن حزب محافظه کار اپوزیسیون ملی را تقویت می‌کند، اما همچنین می‌تواند به حزب کارگر فرصتی بدهد تا قبل از انتخابات تجدید نظر کرده و موقعیت خود را تغییر دهند. جوزی پاگانی، نامزد سابق حزب کارگر، گفت: این پتانسیل وجود دارد که یک رهبر حزب کارگر وارد شود و حزب کارگر را به حزبی بازگرداند که بر روی موضوعاتی که رای دهندگان روی آن تمرکز دارند - هزینه زندگی، تورم و اطمینان از اینکه مزدبگیران سهم بیشتری دریافت می کنند، متمرکز است.