باهنر: باید ثابت کنیم جزو دزد‌ها نیستیم!

باهنر: باید ثابت کنیم جزو دزد‌ها نیستیم!

محمدرضا باهنر که حضور در هفت دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد و در دو دهه گذشته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، در بیان علل ایجاد آشوب‌های اخیر در کشور و اینکه اعتراضات امسال چه تفاوتی با دوره‌های قبل دارد، گفت: اعتراض، اغتشاش و فتنه هر از چندگاهی در کشور رخ می‌دهد؛ اگر به گذشته نه چندان دور باز گردیم، در سال ۷۸ دیدیم که اعتراضاتی که بعداً به «کوی دانشگاه» معروف شد، شکل گرفت؛ در سال ۸۸ در جریان انتخابات، فتنه بزرگی آغاز شد و قدری نیز طول کشید. سال ۹۶ یکسری شلوغی‌ها در شهر‌ها و نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد و در آن زمان بیشتر تلگرام و فضا‌های مجازی اعتراضات را رهبری می‌کردند و در سال ۹۸ هم بحث افزایش قیمت بنزین بهانه‌ای برای شلوغی‌ها شد و الان هم به اعتراضات ۱۴۰۱ رسیدیم.

به گزارش ایرنا، وی افزود: مقایسه این حوادث که در دو دهه گذشته روی داد، نشان می‌دهد که جنس این اعتراض‌ها هر بار تغییر می‌کند؛ برای مثال در سال ۷۸ و ۸۸ ظاهر قضیه از یکسری اعتراضات سیاسی آغاز شد که در سال ۸۸ به طور مشخص به موضوع انتخابات باز می‌گشت؛ سال ۹۶ و ۹۸ بیشتر بهانه‌ها، مسائل اقتصادی و موضوعاتی مثل گرانی‌ها و بنزین بود، اما شروع اعتراض در سال ۱۴۰۱ بیشتر با مسائل فرهنگی بود.

رئیس جبهه پیروان امام و رهبری اظهار داشت: اگر بخواهیم قضیه را قدری موشکافی کنیم، می‌بینیم که در اغتشاشات اخیر از نظر بسیج همه نیرو‌های خارجی، معاند، دولت‌های خارجی، سازمان‌های مردمی (NGO ها)، سلبریتی‌ها، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و افراد پرمخاطب خارج از کشور، اتحاد بی‌نظیری در بین آن‌ها به‌وجود آمد تا بتوانند اغتشاشات را پوشش بدهند، مردم را تحریک کنند و کار را جلو ببرند.

باهنر، موضوع مرگ خانم مهسا امینی را یک بهانه برای بسیج معاندان ایران دانست و افزود: درباره اینکه چرا دشمنان به صورت متمرکز و با استفاده از همه ابزار‌ها برای رویارویی وارد میدان شدند، تحلیل‌های متفاوت و متضادی وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند که، چون ایران خیلی پیشرفت کرده و تحریم‌ها را پشت سرگذاشته و به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند، نظام‌های ظالم و استکبار بین‌الملل به این جمع‌بندی رسیدند که باید ترمز دستی ایران را بکشند و این پیشرفت‌ها را متوقف کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی هم معتقدند که این حوادث به دلیل آب شدن برخی از سرمایه‌های اجتماعی، کمبود شرکت مردم در انتخابات بوده است و دشمنان را به این تحلیل رسید که نظام، اقتدار و مشروعیت و مقبولیت خود را از دست داده و لغزان شده و باید با یک بسیج همگانی بین‌الملل کار را تمام کنند و لذا بحث تغییر نظام را مطرح کردند.

وی در عین حال اظهار داشت: البته در برخی مواقع واژه «تغییر نظام» را به واژه «تغییر رفتار نظام» اصلاح می‌کردند، اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، رفتار‌هایی را می‌خواهند تغییر دهیم که به اصطلاح خود نظام و ماهیت آن تغییر کند؛ بنابراین این‌ها خیلی متفاوت نیست و هدف گذاری دشمنان روی تغییر نظام و یا تغییر رفتار‌های نظام است.

باهنر گفت: برخی عنوان می‌کنند که دشمنان برنامه‌ریزی و خودشان را امیدوار کرده بودند که همه چیز تمام است؛ به قدری این موضوع را بزرگ کرده بودند که خودشان هم باورشان شده بود، اما زمانی که جریان مهسا پیش آمد تبدیل به زایمان زودرس شد و آن مسائل هم لو رفت و نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرا کنند.

وی متذکر شد: در آن زمان حتی یکبار صدا و سیما تصویری از رهبر انقلاب در حالی که ایستاده سخنرانی می‌کردند، پخش کردند؛ نمی‌دانم به دلیل اشکال فنی بود یا از عمد این کار صورت گرفت، اما تصویر به دلیل آنکه برعکس شده بود، به نظر می‌رسید که رهبری میکروفن را به دست راستشان گرفته است؛ حتی روی همین تصویر هم دشمنان مانور دادند که فیلم جعلی است یا مثلا بدل حضرت آقاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: این‌ها در طول ۴۰ سال، همواره به‌دنبال اینگونه توطئه‌ها و رفتار‌ها بوده‌اند؛ اینکه چه اتفاقی در داخل کشور افتاد که این بار اعتراضات به نسبت دفعات گذشته طولانی‌تر، وسیع‌تر و در جا‌هایی عمیق‌تر شد، در دانشگاه‌ها رخنه کرده و برخی دانش‌آموزان و معلمان را تحریک کردند، باید ریشه یابی شود.

وی با بیان اینکه «حتما یکسری مشکلات، ناکارآمدی و فساد در داخل وجود دارد که باید رفع شود»، افزود: مبهم بودن آینده جوانان، اشتغال، تحصیل، مسکن، ازدواج آن‌ها شاخص‌های قابل دفاعی نیست و باید آن‌ها را اصلاح کرد.

باهنر با بیان اینکه این افشاگری‌های نادرست به اعتماد مردم به سیستم ضربه می‌زند، تاکید کرد: همین ارقام اشتباه را جریان رسانه‌ای دشمن به عنوان خوراک تبلیغاتی استفاده می‌کند؛ یک روز می‌گوید که چند میلیارد آن صرف حوزه‌های علمیه شده و یک روز عدد آن را تقسیم بر جمعیت ۸۰ میلیون می‌کنند و می‌گویند که فلان مقدار از جیب مردم برداشته شده است در حالی که اگر کل درآمد‌های کشور از نفت و مالیات و نظایر آن را در ۱۵ سال گذشته جمع کنیم، این عدد به دست نمی‌آید. یعنی خودمان اعداد بی‌ربط را بیان می‌کنیم و آن را بزرگ می‌کنیم.

این نماینده ادوار مجلس با یادآوری اینکه ۲۸ سال در مجلس شورای اسلامی حضور داشته ، گفت: در طول این مدت، حدود هزار نماینده دیده‌ایم؛ ممکن است که سه، چهار درصد از این نماینده‌ها بار و بنه خود را در مجلس بسته و رفته باشند، اما شاید باورتان نشود که تقریبا ۲۰ درصد از نماینده‌ها زمانی که از مجلس بیرون رفتند وضعیت اقتصادی‌شان بدتر از قبل از مجلس شد، اما کسی این موضوع را باور نمی‌کند که حدود ۸۰ درصد نماینده‌ها پس از دوره نمایندگی باز هم به عنوان کارمند و ... ادامه فعالیت می‌کنند.

باهنر ادامه داد: به دلیل فضای رسانه ای، افکار عمومی فکر می‌کند هرکس بعد از انقلاب یک دوره نماینده، وزیر، استاندار یا امام جمعه بوده بار و بنه خود را بسته و رفته‌اند؛ متاسفانه افکار عمومی به قدری تخریب شده که می‌گویند هر کس بعد از انقلاب مسئول بوده اینگونه است و ما باید ثابت کنیم که جزو دزد‌ها نیستیم.

وی افزود: لایه‌های مختلفی از مردم در این جامعه هستند و همه شهروندان حق و حقوقی دارد که باید به آن توجه شود؛ فقط باید با کسانی برخورد کنیم که معاند هستند، دست به اسلحه می‌برند و می‌خواهند اغتشاش کنند.