بازی با جان مردم زیر سایه مجوزهای خلاف قانون

بازی با جان مردم زیر سایه مجوزهای خلاف قانون

این روزها ریزش متروپل در آبادان شاید بهانه خوبی شد تا در دیگر شهرهای کشور از جمله شیراز با حجم زیادی از ساختمان‌های سر به فلک کشیده هشداری به مسئولان داده شود. 

سرنوشت بسیاری از ساختمان‌های شهر شیراز همچون بارانا، هتل ستارگان و شاخص‌ترین آن آسمان‌خراشی به‌نام آسمان که چندین طبقه آنها بدون مجوز و از روی زد و بندها و بده بستان‌های شخصی ساخته شده است شاید همچون متروپل رقم بخورد و در نهایت بماند اندوه و حسرتی که جبران نشدنی است. 

از کنار ساختمان‌ها که بگذریم، کوهخواری نیز این روزها بسیار جای بحث دارد! 

رد پای ساخت و ساز بر روی دامنه کوه‌ها اتفاقی است که در سال‌های اخیر بسیار به چشم می‌خورد. 

در نقاط شمالی شهر شیراز و شهر صدرا این اتفاق نمود بیشتری دارد، در حالی که برخلاف اظهارات کارشناسانه زمین‌شناسان احتمال رانش و ریزش در کوه‌ها بسیار وجود دارد و ساختمان‌سازی بر فراز کوه‌ها به لحاظ ایمنی ضمانت کافی را ندارد. 

نمونه بارز این رانش، به ریزش کوه در بلوار جمهوری در سال ۹۷ برمی‌گردد، اتفاقی که به نظر می‌رسد چندان به آن توجهی نشد و با یک مقاوم‌سازی ساده فیصله داده شد. 

ماجرا از این قرار است که در آن سال کوه ریزش پیدا کرد و باغ شخصی فردی در آن محل دچار خسارت شد و شهرداری برای بررسی ماجرا مراجعه کرد. 

بررسی‌ها تا جایی ادامه یافت که مقرر شد مقاوم‌سازی به نحوی صورت گیرد که از ریزش بلندمدت کوه در بلوار جمهوری شیراز جلوگیری شود. 

ساختمان‌های ساخته شده در دامنه کوه یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش کوه است، ساختمان‌هایی که با اخذ مجوزهای نادرست از شهرداری در دامنه کوه‌ها رشد کردند و حالا باید نگران رخ دادن اتفاقاتی ناخوشایند باشیم. 

در حالی که این ساختمان‌ها باید تخریب یا مقاوم‌سازی شوند اما عزمی جزم و اراده‌ای قوی برای رفع این مشکل در میان مسئولان وجود ندارد. 

حالا ریزش متروپل تلنگری شده است تا به مشکلات این چنینی که به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است، بیشتر توجه شود، مسائلی که شهرداری به عنوان متولی اصلی صدور مجوز در ساخت و ساز باید پاسخگو باشد و در نتیجه اتفاقی در راستای مقاوم‌سازی‌ها و پیشگیری از حوادث شوم بیفتد، این تلنگرها گرچه پاسخی برای تخلف ها نیست اما حداقل می‌تواند از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کند.