در این زندان چه می گذرد؟

بازدید خبرنگاران از زندان یاسوج/ کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشوری زندانی دارد

در این زندان چه می گذرد؟

چند روزی است که در پی همزمانی چند حادثه تلخ همچون ۲ فقره قتل و چند مورد درگیری، فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد آب را گل آلود کرده است و در مردم حس ناامنی ایجاد کرده که برخوردی با افراد خاطی صورت نمی گیرد، به همراه دادستان برای یافتن سرچشمه این آب گل آلود راهی زندان یاسوج شدیم.

  «دو مورد از نعمت هایی که خداوند به انسان داده و مورد غفلت آن ها قرار می گیرد نعمت سلامتی و امنیت است.

هم اینک جهان درگیر ویروس منحوس کروناست که سلامت، اقتصاد و کسب و کار مردم را مختل کرده و همه آرزو داریم زودتر رخت بربندد.

نعمت دوم امنیت است که جمهوری اسلامی ایران با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها دارای امنیت بوده و خیلی از کشور ها آرزوی چنین امنیتی را دارند.»

این ها بخشهایی از صحبت های دادستان بود که برای درک بهتر اهمیت موضوع امنیت در جامعه گفته شد و به همراه جمعی از فعالان عرصه خبر وارد زندان مرکزی یاسوج شدیم.

 


 

ملک حسینی دادستان مرکز استان گفت: بازدید امروز از زندان کاملا سرزده بوده و هیچ هماهنگی صورت نگرفته است.

دادستان در ابتدای ورود به اولین بند زندانیان گفت که این روزها هاله ای از ترس و ناامنی در دل برخی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به سبب انتشار حداکثری برخی از این جرایم در فضای مجازی ایجاد شده است.

به گفته سید علی ملک حسینی برخی از همشهریان بر این باورند که برخورد های لازم با افراد خاطی، قانون شکن و جرائم خشن در استان صورت نمی گیرد.

اما ملک حسینی به آمارها و حقایقی اشاره می کند که همه چیز را در خصوص اقدامات انجام شده نشان می دهد و از صفر تا صد برخوردهای دستگاه قضایی را بیان می کند.

کهگیلویه و بویراحمد در حوزه برخورد جمعیت کیفری رتبه ششم کشور است

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در حوزه برخورد جمعیت کیفری ششمین استان کشور است که نشان می دهد در برخورد ها دستگاه قضایی کوتاهی نکرده است.

ملک حسینی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشوری زندانی دارد و افراد خاطی دستگیر می شوند.

وی ادامه داد: اشد مجازات برای افرادی که مرتکب جنایت و یا استفاده از هر گونه سلاح گرم و سرد می کنند، اعمال می شود.

ملک حسینی عنوان کرد: استفاده از سلاح سرد و گرم، تعرض به امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ما هم مثل شهیدان، جان خود را در راستای امنیت مردم تقدیم خواهیم کرد.

 زندان برای اصلاح و تربیت افراد است

 مدیر کل زندان ها ‌و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد نیز که جمع خبرنگاران را همراهی می کرد، گفت: در گذشته بحث مجازات صرفا برای انتقام و شکنجه استفاده می شد اما در اسلام صرف تنبیه و شکنجه نیست و فرد در زندان اصلاح و تربیت می شود.

منصور بیژنی افزود: افراد به محض ورود به زندان غربالگری می شوند و سلامت آن ها از لحاظ جسمی و روحی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: اقدامات اصلاحی و تربیتی روی این افراد شروع و فعالیت های فرهنگی و تربیتی اجرا می شود.

مدیر کل زندان ها ‌و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زندانیان طبقه بندی می شوند و افراد زیر ۱۸ سال به کانون اصلاح تربیت برده می شوند و نوجوانان تا زیر سن ۲۸ سال نیز در یک گروه دیگر قرار می گیرند.

دو گروه زندانی در زندان ها وجود دارد

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: دو گروه زندانی در زندان وجود دارد؛ یک گروه «متهمین تحت قرار» هستند و یک گروه محکومین «قطعی» هستند.

ملک حسینی بیان کرد: افرادی که اتهام به آنها وارد می شود و از آنها شکایت می شود، الزاماً نباید زندان بیایند، با ضمانت و با وثیقه و طبق قانون آزادند، ممکن است به حبس محکوم شوند و بعد بر اساس محکومیت قطعی زندانی می شوند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از ضرب و جرح های ساده (بدون اسلحه گرم و سرد)، مردم انتظار دارند حتماً همان لحظه متهم به زندان برود.

وی افزود: چنین مسائلی را زیاد داریم، اگر قرار باشد روزانه همه اینها زندانی شوند تا رأی صادر شود زندان بسیار بزرگی نیاز است.

ملک حسینی در خصوص «متهمین تحت قرار» افزود: قانون تعیین کرده صرفاً کسانی به عنوان متهم و با قرار بازداشت موقت، حبس  شوند که در حوزه جرائم خشن است، استفاده از سلاح، قدرت نمایی با سلاح، قتل عمد، سابقه دار حرفه ای هستند، اینها را باید سریعاً از جامعه دور کنیم و در زندان نگهداری کنیم.

حدود ۸۰ درصد زندانیان حاضر در یاسوج به اشتغال مشغول اند

مدیر کل زندان ها ‌واقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد افزود: فعالیت های اشتغال و حرفه آموزی در راستای اصلاح و تربیت انجام می شود.

بیژنی تصریح کرد: بیکاری خود موجب مفسده می شود و هم اینک با تعامل دستگاه قضایی ۸۰ درصد زندانیان استان به حرفه ای مشغول اند.

وی بیان کرد: این زندانیان در جهت کسب و کار حرفه های مختلف در کارگاه های درون و بیرون زندان فرا می گیرند.

نگاه مردم به زندانیان نیازمند تغییر است

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به بافت عشیره ای موجود در استان، زندانیان ما متفاوت هستند و نگاه جامعه باید به زندانیان تغییر کند.

وی تاکید کرد: زندان باید به یک دانشگاه تبدیل شود، امری که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است و اکثر افرادی که به زندان می آیند دچار آسیب هستند و زندان باید نسبت به بازپروری آن ها اقدام کند.

ملک حسینی با ایراد گرفتن از نبود فرصت های شغلی پایدار در استان و سرمایه گذاری در کسب و کارهایی که طبق تعریف اشتغال محسوب نمی شوند به خدمات یک  هموطن در استان یزد اشاره کرد و گفت: در یزد کشتارگاهی احداث شده و ۶۰۰ نفر در این کشتارگاه اشتغال دارند.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همگی سابقه سرقت و مواد مخدر داشته اند و متصدی این کشتارگاه، افرادی سابقه دار را از زندان تحویل گرفته، در کمپی که در همین کشتارگاه احداث شده ترک اعتیاد داده و بعد برای آن ها اشتغال فراهم کرده است.

وی گفت: به طور قطع این جامعه که ۶۰۰ نفر از زندانیان را اشتغال زایی کرده، جامعه پویایی خواهد شد، چیزی که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

امنیت اتفاقی نیست

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امنیت این استان مدیون خون بیش از ۱۸۸۰ شهید و صدها جانباز و ایثارگر است.

وی تصریح کرد: کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است، و استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از امن ترین استان‌ها است.

ملک حسینی همچنین در جمع زندانیان خطاب به آنها گفت: اگر امروز اینجا هستید و از نعمت آزادی محروم شدید بخاطر کارهایتان بوده است، پس توصیه می کنم فکر کنید و ببینید چه صدمه ای به امنیت مردم زده اید؟ سعی کنید از این مسیری که به هر دلیلی در آن قرار گرفته اید برگردید.

برخورد آخرین تیری است‌ که باید از کمان خارج شود

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برخورد آخرین تیری است که باید از کمان خارج شود و نگاه ها به مسائل فرهنگی باید عمیق تر باشد.

وی تاکید کرد: جامعه ای که بخواهد مشکلاتش را با برخورد حل کند، توهین به جامعه است.

ملک حسینی گفت: چنانچه زندانی حمایت نشود و برای اشتغال و مهارت آموزی آن کاری صورت نگیرد قطعا بد تر از گذشته اش در جامعه ظاهر خواهد شد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید از خبرنگاران خواست شرایط زندان را بصورت مستقیم و بر اساس مشاهدات خود برای مردم تشریح کنند تا مردم تصور درستی از زندان داشته باشند.

وی افزود: همینطور مردمی که تصور می کنند دستگاه قضا برای جرائم خشن سختگیری نمی کند، بدانند که زندانیان زیادی هستند که به خاطر تحمل حبس های ۱۰ ساله و بیشتر هنوز در زندان هستند و دستگاه قضا نسبت به آزادی این زندانیان مطابق قانون سخت گیری دارد.

ملک حسینی بیان کرد: عموماً تصور می شود در زندان ها وضعیت نامناسبی وجود دارد و انسان ها از همه حقوق اولیه خود محروم هستند، در حالی که شرایط در زندان مرکزی یاسوج این گونه نبود.

فضای مجازی مروج خشونت شده است

وی افزود: امروز فضای مجازی اجازه نفس کشیدن به افراد نمی دهد، کافی است اسلحه ای را بردارید و جرمی مرتکب شوید، اولین کار زشت را فردی کرده که اسلحه برداشته است، دومین کار نادرست و زشت این است که فردی این کار را در فضای مجازی انتشار داده است.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به خاطر اینکه افرادی کنترل خشم نمی کنند و مرتکب جرمی می شوند، امروز به خاطر این مسائل احساس ناامنی در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است.

وی تاکید کرد: بازنشر کلیپ ها ‌و فیلم ها در فضای مجازی بدون از هیچ حساب و کتابی زمینه را برای ترویج خشونت ها مهیا می کند. 

سر منشا وقوع جرائم کجاست

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به برخی از مشکلات موجود در استان اشاره کرد که زمینه ساز بزه و سایر جرایم در استان می شوند. 

وی گفت: یکی از معضلاتی که هم اینک با آن رو برو هستیم بحث قهرمان سازی از افراد پرخاشگر در جامعه و محیط های خانواده است.

ملک حسینی ابراز داشت: به این نکته باید توجه کرد که چقدر اعتبار سالانه برای آموزش فرزندان در حوزه فرهنگ کنار گذاشته می شود.

وی ادامه داد: می طلبد در حوزه آموزش خانواده و فرزندان در مدارس کارهای بزرگ تری صورت گیرد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: عدم مهارت بین زوجین در استان وجود دارد و هنوز نتوانسته ایم به درستی به زوج هایمان آموزش دهیم و حتی ازدواج های قبیله ای و بدون رضایت در استان گهگاهی مشاهده می شود.

ملک حسینی تصریح کرد: حاشیه نشینی در شهر یاسوج افزایش یافته و به معضلی اساسی در استان تبدیل شده است.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کارهای تولیدی و صنعت در استان وجود ندارد و بیشتر افراد به شغل هایی روی آورده اند که در واقع شغل نیستند و همه جای این شهر از سوپر مارکت و میوه فروشی مملو شده است. 

ملک حسینی ابراز داشت: نگاه جوانان به شغل ها باید تغییر کند و بدانند دستفروشی کنار خیابان شغل نیست.

حرف آخر دادستان با مردم

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: زندان یاسوج جزو شلوغ ترین زندان هاست و در حد توان کار کرده ایم و بر کسی منتی نیست.

وی تاکید کرد: در مجموعه دادگستری تلاش برای احقاق حق است و دردمندانه در حال تلاش و جهاد هستیم.

ملک حسینی بیان کرد: همان گونه که مشخص است برخورد های لازم با جرایم مختلف در استان انجام شده و هیچ کوتاهی وجود نداشته است.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با وجود اینکه برخورد ها صورت گرفته پس باید ببینیم منشا این جرایم کجاست و برای رفع آن ها مسوولان و متولیان امر با کمک رسانه ها دغدغه مند تر از گذشته به این موضع بپردازند.