این عکس در کهگیلویه و بویراحمد پیگرد قضایی دارد

این عکس  در کهگیلویه و بویراحمد پیگرد قضایی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارگذاری عکس از ریشه کنی گیاهان بر روی وضعیت برنامه های کاربردی مانند واتساپ در استان پیگرد قضایی دارد و با متخلفان به جد برخورد می شود.

اسلام جاودان خرد افزود: دستگاه های محیط زیست و منابع طبیعی، اقدام برخی از افراد مبنی بر بارگذاری عکس از خود، حین ریشه کنی گیاهان بر روی وضعیت واتساپ را،  ترغیب و تشویق ناخواسته سایرین ، نسبت به این کار تلقی می کنند.

وی ادامه داد: این موضوع را به عنوان یک جرم به دستگاه قضا گزارش داده اند و دستگاه قضا(معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه ) در برخورد با عامل یا عاملین ریشه کنی گیاهان اراده جدی دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر اساس نشستی که با دادستان مرکز استان ،معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه ،دادستان مراکز شهرستان ها برگزار و مقرر شده ادارات محیط زیست و منابع طبیعی با همکاری پلیس فتا ضمن رصد فضای مجازی ،نسبت به شناسایی و معرفی کسانیکه تصاویری از ریشه کنی گیاهان بر روی وضعیت واتساپ خود قرار میدهند به مقامات قضایی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: از این پس با مالکان خطوط تلفن همراهی که  تصاویری از ریشه کنی گیاهان بر روی وضعیت واتساپ آنها مشاهده شود برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

۴۰ درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه وبویراحمد است و درصد بالایی از مجموع هفت هزار و ۵۰۰ نوع گونه گیاهان در کشور نیز در این استان رویش می کند.

از مجموع ۲ هزار و ۱۰۰گونه گیاهی در این استان ۴۷۰ گونه آن دارویی است و از هر پنج گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد. 

در حالی که در کشور ۷۲۵ گونه و در قاره اروپا ۸۰۰ گونه دارویی وجود دارد. 

تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یکهزارو ۲۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده که این میزان حدود ۱۶ درصد کل گیاهان دارویی در کشور است. 

در حدود هر ۶۶۰ کیلومتر مربع در دنیا یک گونه گیاهی، در هر ۲۲۲ کیلومتر مربع در کشور یک گونه، در هر هشت کیلومتر مربع در کهگیلویه و بویراحمد یک مورد و در هر یک کیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یک گونه گیاهی وجود دارد. 

از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در این منطقه ۱۱۱ گونه آنها خوراکی، ۲۰۰ گونه دارویی، ۸۷ گونه رنگی، ۵۰ گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، ۱۲ گونه روغنی، ۴۰ گونه صمغ دار، ۸۷ گونه اسانس دار و ۲۵ گونه ادویه ای هستند.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود که متولیان امر تاکنون برنامه صحیح و مشخصی برای نگهداری و استمرار این منبع عظیم درآمدزایی نداشته اند.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

علاوه بر این  از بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه می توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است .

اما آن گونه که باید قدر این گنجینه ارزشمند و سرمایه های خدادادی را ندانسته ایم و حال گیاهان دارویی در استان خوب نیست و تا انقراض بیشتر گونه های آن راهی نیست.

این ثروت سبز در معرض نابودی قرار گرفته است در حالی که با اندکی توجه و سرمایه گذاری می توان زمینه توسعه منطقه و اشتغال پایدار را برای جوانان این منطقه فراهم کرد.