باران ۷۰ درصد تالاب بین المللی شادگان را پر آب کرد

باران ۷۰ درصد تالاب بین المللی شادگان را پر آب کرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شادگان حجم آب تالاب شادگان را مناسب توصیف کرد و گفت: بارندگی اخیر ۷۰درصد از تالاب بین المللی شادگان را پر آب کرد.

رحیم مجدمی اظهار داشت: تقریبا در بیشتر مساحت تالاب شادگان به جز مناطقی در اطراف خور دورق و نزدیکی ماهشهر آب وجود دارد هر چند در برخی از جاها حجم و ارتفاء آب کم است.

وی افزود: با تداوم بارنگی پیش بینی می‌شود وضعیت آبی بیشتر مناطق تالاب شادگان نسبت به سال گذشته بهتر شود.

مجدمی از مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی از مناطق سردسیر به تالاب‌ بین‌المللی شادگان خبر داد و گفت: با سرد شدن هوا در مناطق مدار شمالی و سیبری ورود برخی از پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله مرغابی به تالاب بین المللی شادگان رصد و شاهد ورود برخی از گونه‌ها به این تالاب هستیم.

وی افزود: گشت آبی و پیاده به منظور کنترل تالاب و جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست برقرار شده است.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان همه ساله در فصل پاییز میزبان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود
.