باد‌های نمکی و درگیر شدن مردم با بیماری‌های صعب‌العلاج در اطراف دریاچه بختگان

بی‌توجهی دولت‌ها سبب بیشتر شدن آثار خشکیدگی بر زندگی مردم شده است

باد‌های نمکی و درگیر شدن مردم با بیماری‌های صعب‌العلاج در اطراف دریاچه بختگان

نماینده شهرستان های نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس گفت: تالاب طشک و بختگان که روزگاری پشتوانه محکمی برای کشاورزی و دامداری شهرستان‌های اطراف بود، امروز شاهد باد‌های نمکی و درگیر شدن مردم با بیماری‌های صعب‌العلاج هستیم.

فرهاد طهماسبی در مراسم روز جهانی تالاب به میزبانی شهرستان بختگان افزود: مدت‌هاست که فریاد خشکیدن دریاچه‌ها و تالاب بختگان و طشک، پریشان و مهارلو در گوش مردم طنین‌انداز است، همزمان از زبان مردم شنیده می‌شود که بی‌توجهی دولت‌ها سبب بیشتر شدن آثار خشکیدگی بر زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد: توقف انتقال آب بین‌حوزه‌ای و در حوزه آبریز دریاچه، توقف توسعه کشاورزی در بالادست دریاچه و برخورد جدی با این موضوع، توقف طرح‌های انتقال آب برای کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه‌ها، پلمپ هزاران چاه و اعمال نظارت بر برداشت آب زیرزمینی، کاهش آب مصرفی کشاورزی به میزان ۴۰ درصد با استفاده از روش‌های نوین، آموزش و ترویج کشاورزی بهره‌ور و تخصیص حقابه‌ها از جمله راهکار‌هایی احیای تالاب طشک و بختگان است.

نماینده نی‌ریز، استهبان و بختگان گفت: امروز به لحاظ بی‌توجهی شاهد خشکیدن و آثار سوء آن بر مردم اطراف این تالاب هستیم و توسعه بی‌رویه کشاورزی در بالادست سبب تضییع حق مردم و تلاب شده است.

طهماسبی در ادامه افزود: عزم ملی و انسجام ملی می‌طلبد و مجموعه دولت باید مصمم به ارائه راهکار عملی برای احیای تالاب بختگان و طشک باشد و نیاز است که برای اجرای مطالعات و طرح‌های دانشگاهی اقدام جدی شود تا این مطالعات شکل عملی به خود بگیرند.

او گفت: مردم همجوار تالاب‌های استان فارس هم مانند مردم اطراف دریاچه ارومیه حق دارند که از احیای تالاب برخوردار باشند و مردمان این منطقه منتظر هستند که نتایج این جلسات را ببینند.

طهماسبی با اشاره به پیگیری خط انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت تا از آب دریاچه برای صنعت استفاده نشود، اظهارداشت: در کنار تصفیه آب  و استفاده برای دریاچه و کاهش مصرف آب سد ملاصدرا و اختصاص برای حقابه تالاب راهکار‌هایی است که دولت و دستگاه‌های مسئول استان فارس باید احیای تالاب انجام دهند.

نماینده نی‌ریز و بختگان تصریح کرد: پروتکل‌خاص و ویژه برای تالاب‌ها باید تدوین شود، چون حقابه تا به تالاب می‌رسد توسط سوءاستفاده‌گران برداشت می‌شود و یک سوم آن نصیب دریاچه نمی‌شود.