«باد» اجازه مهار حریق مراتع خامی را نمی‌دهد

«باد» اجازه مهار حریق مراتع خامی را نمی‌دهد

آتش سوزی روز گذشته ساعت ۱۶ به جان مراتع و جنگلهای گچساران افتاد و ساعت ۲۰ به کوه خامی باشت رسید و بی رحمانه این منطقه حفاظت شده را درمینورد و پیش میرود.

جنگلها و مراتع شهرستان گچساران و باشت از روز گذشته تاکنون طعمه حریق شده و به دلیل وزش،شدید باد لحظه به لحظه شعلههای آتش فوران میکند و تلاش جنگلبانان، محیط بانان، نیروهای بسیجی و مردمی برای مهار، تاکنون به جایی نرسیده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون نیروهای امدادی با کمک بالگرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در حال هلی برد به کوه سخت گذر خامی هستند.

سعید جاوید بخت با اشاره به اینکه از هلال احمر نیز برای بالگرد درخواست کمک کردهایم، ادامه داد: آتش به منطقه حفاظت شده کوه خامی رسیده و هم اکنون آتش در ارتفاعات این کوه فوران دارد.

اسلام جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز این را گفته که گرمای هوا، وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در کوه خامی کار مهار آتش سوزی را با سختی روبرو کرده است.

درختان بلوط، بن،کلخنک ،کیکم،زالزالک و...از مهمترین پوشش گیاهی "منطقه حفاظت شده خامی بوده که هماکنون شعلههای آتش بیرحمانه آنها را خاکستر میکند.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از 30هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونههای کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک بوده و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عصر دیروز ساعت 16 کوه خامین در محدوده جهاد آباد دچار حریق شد، گفت: همان دیروز اکیپ 8 نفره از محیط بانان محیط زیست شهرستان گچساران به محل اعزام شدند و شب گذشته را در منطقه بیتوته کردند.

 بیشتر بخوانید

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خامی

اسلام جاودان خرد افزود: بدلیل صعب العبور بودن منطقه و باد شدید محیط بانان تاکنون موفق به مهار آتش نشدهاند و تاکنون21 نفر نیرو، متشکل از محیط بانان، امدادگران هلال احمر، قرق بانان و سازمانهای مردم نهاد و شرکت نفت با 7 سورتی پرواز در منطقه پیاده و مشغول مهار آتش هستند.

وی ضمن تشکر از افرادی که از عصر دیروز تا کنون مشغول مهار آتش هستند، افزود: اولویت مهم و نخست مهار آتش است و بعد از مهار کامل آتش، دلیل و میزان خسارت اطلاع رسانی میشود.

اعزام ۱۰۰ نیرو با بالگرد برای کمک به اطفای حریق 

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰ نیرو برای اطفای حریق منطقه حفاظت شده خامی اعزام شده است.

علیرضا نیکروز افزود: اکیپ‌های نیروی انسانی در قالب ۱۰۰نفر نیرو از شهرستان‌های گچساران و باشت بوسیله بالگرد در حال اعزام به محل آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی هستند.

وی اظهار کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و توقف باد شدید آتش در این منطقه حفاظت شده مهار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت آتش سوزی که از بعد از ظهر دیروز شروع شده تصریح کرد: علت آتش سوزی براساس شنیده‌ها صاعقه بوده اما هنوز علت دقیق مشخص نیست و در حال بررسی است.

نیکروز تصریح کرد: هم اکنون در حال اعزام نیرو بوسیله بالگرد شرکت نفت گچساران هستیم و نیروهای هم بصورت پیاده روی از سمت شهرستان باشت به محل عزیمت کردند.

وی ادامه داد: در صورت مساعد بودن و نداشتن وزش باد شدید امروز مهار و خاموش می شود و با توجه به اینکه در این منطقه وزش بادهای شدید را عصر ها شاهد هستیم، در صورت وزش باد، همچنان آتش سوزی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استاندار هم بصورت میدانی در منطقه حضور دارد.