این ۵ مورد را فوری از آشپزخانه بیرون بریزید

این ۵ مورد را فوری از آشپزخانه بیرون بریزید
لازم نیست برای مرتب‌سازی آشپزخانه تا فرا رسیدن سال نو صبر کنید

 آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است و ما زمان زیادی را در این قسمت از خانه می‌گذرانیم. بنابراین، عجیب نیست که تعداد زیادی از وسایل، ابزارها یا مواد غذایی مختلف در آشپزخانه جمع شده باشند. اما لازم نیست برای مرتب‌سازی آشپزخانه تا فرا رسیدن سال نو صبر کنید. اگر در آشپزخانه خودتان با هر کدام از وسایل یا مواد غذایی زیر مواجه شدید، هرچه سریع‌تر آنها را دور بریزید.

۱. اسکاچ قدیمی

بعضی افراد ترجیح می‌دهند از آب و صابون برای شستن اسکاچ‌های قدیمی آشپزخانه کمک بگیرند، یا آنها را درون ماشین ظرف‌شویی بگذارند یا اینکه آنها را برای ضدعفونی‌سازی درون مایکروویو قرار دهند (البته اسکاچ دارای فلز هرگز نباید درون مایکروویو قرار بگیرد). اما مطالعه سال ۲۰۱۷ مجله Nature نشان می‌دهد که اسکاچ‌های کهنه دارای باکتری ماراکسلا هستند. این باکتری‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ‌افزایش دهد.

۲. تخته برش فرسوده

داشتن چند تخته برش جداگانه برای گوشت‌های خام، سبزیجات، نان و... ترفند ایمن و مهمی برای جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی است. اما شیارهایی که به‌مرور زمان روی تخته برش ظاهر می‌شوند، نشانه فرسودگی بیش‌ازحد تخته برش هستند و به شما می‌گویند که باید تخته برش جدید بخرید. این شیارهای شکل‌گرفته در تخته‌های فرسوده به‌سختی تمیز می‌شوند و می‌توانند به محل مناسبی برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا تبدیل شوند.

۳. ظروف قدیمی غذاخوری

شاید شما هم ظروف قدیمی خاصی در آشپزخانه داشته باشید که دچار ترک‌خوردگی یا فرسودگی آشکار شده‌اند اما همچنان به استفاده از آنها ادامه می‌دهید. این ظروف باید هرچه سریع‌تر دور ریخته شوند زیرا تکه‌های پلاستیکی چنین ظروفی می‌توانند به مایعات داغ تبدیل شوند و به درون غذا راه پیدا کنند، درحالی که تکه‌های ظروف چوبی هم به‌صورت خرده‌های کوچک وارد غذا می‌شوند. علاوه بر اینها، ظروف قدیمی مانند تخته برش فرسوده دارای شیارهای دسترس‌ناپذیری هستند که تمیز کردن آنها بسیار سخت است درحالی که فضای مناسبی هم برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند.

۴. ادویه‌های قدیمی

اگر به آشپزی علاقه دارید و عاشق طعم و بوی ادویه‌ها هستید، به احتمال زیاد تعداد زیادی از ادویه‌ها در آشپزخانه شما قرار گرفته‌اند. اما این ادویه‌ها مانند هر محصول غذایی دیگری نمی‌توانند برای همیشه سالم بمانند و استفاده از ادویه‌های بیش‌ از حد قدیمی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

استانداردهای جهانی می‌گویند که ادویه‌های کامل و آسیاب‌نشده می‌توانند بین ۲ تا ۴ سال در شرایط نگهداری صحیح دوام بیاورند، درحالی که ادویه‌های آسیاب‌شده در شرایط نگهداری صحیح فقط بین ۲ تا ۳ سال دوام دارند. با این‌حال، ‌در طی همین مدت هم ممکن است طعم و بوی ادویه‌ها ضعیف‌تر شود. اگر ادویه‌ها در دمای اتاق، در فضای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری نشوند، قطعا خیلی سریع‌تر فاسد می‌شوند.

 ۵. روغن پخت‌وپز کهنه

روغن پخت‌وپز به اندازه‌ای که خیلی‌ها تصور می‌کنند، ماندگاری ندارد. این روغن‌ها به‌مرور زمان کهنه و ترش می‌شوند و کیفیت اولیه خودشان را از دست می‌دهند. در حالی که بعضی از روغن‌های پخت‌وپز می‌توانند تا یک سال پس از باز شدن دوام بیاورند، اما همه انواع آنها تا این اندازه ماندگاری ندارند. برای مثال، یک بطری روغن زیتون پس از باز شدن فقط تا چند ماه کیفیت اصلی خودش را حفظ می‌کند. بنابراین، اگر روغن‌های خیلی قدیمی هنوز در کابینت‌های آشپزخانه شما باقی مانده‌اند، وقتش رسیده است که آنها را دور بریزید.