ادعای عجیب رئیس صداوسیما

ادعای عجیب رئیس صداوسیما

پنجاه و نهمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه با حضور روسا و نمایندگان رسانه‌های ۷۲ کشور جهان از جمله رییس سازمان صداوسیما صبح امروز، سه شنبه ۸ آذر ماه آغاز به‌کار کرد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی در این مراسم طرح هنرمندانه و هوشمندانه توانمندی‌های ایران و هند در صداوسیما را به‌ منظور تقویت و ارتقای بیشتر سطح روابط دو کشور ضروری خواند و از آمادگی صداوسیما برای تسریع و کمک به این فرآیند خبر داد.

جبلی عصر روز دوشنبه، هفتم آذر در جریان سفر به هند برای شرکت در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه در محل سفارت کشورمان در دهلی نو با سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو دیدار کرد و گفت: معرفی توانمندی‌ها و بازار ایران به فعالان اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای هند و بالعکس، می‌تواند به ارتقای روابط دوجانبه اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای منجر شود.

وی از عزم صداوسیما برای طرح مطالبات تجار و بازرگانان ایرانی ساکن در هند و نیز فعالان مرتبط با طرف‌های هندی نیز سخن گفت و افزود: با تولید و پخش گزارش‌ها و برنامه‌های متنوع در زمینه مطالبات تجار ایرانی و نیز چالش‌های موجود در تکمیل طرح‌های اقتصادی دو کشور، مشکلات را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با بیان اینکه شکل‌گیری فضای مجازی و توسعه شبکه‌های اجتماعی چالش پیش روی رسانه‌های مرجع و رسمی در تمام کشورهاست، گفت: در سرتاسر جهان نفوذ، مرجعیت خبری و مصرف رسانه‌ای شبکه‌های بزرگ تلویزیونی تنزل پیدا کرده و به مصرف شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سوق یافته است.

جبلی به حملات پیاپی و گسترده به صداوسیما و برقراری تحریم‌های اخیر از سوی کانادا، اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شبکه پرس تی‌وی و مدیران و خبرنگاران این سازمان اشاره کرد و گفت: این حملات نشان از تاثیرگذاری و عملکرد موفق‌ صداوسیما دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون هیچ‌ یک از رؤسای صداوسیما تحریم نشده بودند اما این اتفاق در این دوره رخ داد. دشمنان می‌دانند اگر صداوسیما خوب کار کند، نقشه‌هایشان نقش برآب می‌شود، از این رو به هر نحو ممکن با اثرگذاری صداوسیما مبارزه می‌کنند.

رئیس صداوسیما سپس به زمینه‌های بروز تأخیر در ارائه روایت اول از برخی حوادث ۷۰ روز گذشته نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر صداوسیما به‌ موقع وارد میدان اطلاع‌رسانی بشود، می‌توان بحران‌ها را مدیریت و به حل مشکلات کمک کرد. در وقایع اخیر، اگر قدرت، امکانات و اطلاعات لازم به‌موقع در اختیار صداوسیما قرار می‌گرفت، بسیاری از این بحران‌ها یا پیش نمی‌آمد و یا مدیریت بهتری می‌شد.

پیمان جبلی در پایان تأکید کرد: لازم است برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و فرهنگی دولت، یک پیوست رسانه‌ای در نظر گرفته شود تا پیامدهای مختلف آن‌ها به حداقل برسد.

رئیس صداوسیما علاوه بر حضور در افتتاحیه پنجاه‌ونهمین دوره مجمع عمومی اجلاس ABU، قرار است طی دیدارهایی با رؤسای شبکه‌های رادیو و تلویزیونی چند کشور نیز گفت‌وگو کند.

در چند روز گذشته و پیش از آغاز مجمع عمومی، چندین نشست از جمله کمیته فنی و آموزشی برگزار شد. در جلسه کمیته فنی، داوران پس از ارزیابی و بررسی مقالات تخصصی ارسال شده از ۷۲ کشور عضو، بهترین‌های این دوره را معرفی کردند که دو مقاله ارسالی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این بخش برتر شناخته و به ارائه کنندگان آنها جوایزی اهدا شد.

آیین گشایش مراسم پنجاه و نهمین دوره مجمع عمومی اجلاس ای بی یو در هتل پولمن دهلی نو با سخنرانی رئیس اتحادیه ای بی یو، دبیر کل این اتحادیه و وزیر اطلاعات و رادیو تلویزیون‌های هند برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه ABU، نمایندگانی از یونسکو (سازمان ملل)، اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اروپا EBU و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آفریقا موسوم به AUB  حضور داشتند. موضوع مورد بحث در مجمع عمومی امسال "خدمت به مردم: نقش رسانه‌ها در زمان بحران" است.

"پراساربهارتی" سازمان ناظر بر رادیو وتلویزیون‌های هندوستان میزبانی این مراسم را برعهده دارد. در مجمع عمومی امسال حدود ۳۰۰ نماینده از کشورهای جهان حضور دارند. در  کنفرانس‌های بین المللی مجمع عمومی قرار است موضوعاتی از جمله برنامه نویسی، ورزش، فنی، مشارکت زنان، برنامه ریزی و راهبرد برنامه به بحث گذاشته شود.

مدیر عامل سازمان پراسار بهارتی در سخنانی بر نقش مهم رسانه‌های الکترونیکی در هنگام بحران کووید و ضرورت آمادگی رسانه‌ها تاکید کرد.

وی گفت: در مدت دو روز، فرصت‌هایی برای رادیو وتلویزیون‌ها فراهم می‌شود تا با یکدیگر گفتگو و چالش‌ها پیش‌روی رسانه‌ها را بررسی کنند.