سخنگوی جدید قوه قضاییه: با مسببان حوادث اخیر برخورد قاطع می‌کنیم

سخنگوی جدید قوه قضاییه: با مسببان حوادث اخیر برخورد قاطع می‌کنیم

سخنگوی جدید قوه قضاییه با ابراز همدردی با مردم آبادان قول داد: با هر کسی که در این فرایند مرتکب جرم شده است با قاطعیت برخورد می‌شود تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

مسعود ستایشی در اولین نشست خبری در سمت سخنگویی قوه قضاییه با اشاره به حادثه متروپل آبادان  و ریزش یک ساختمان چند طبقه اظهار کرد: تعداد ۱۰ نفر از عزیزان ما از ساکنین شهرستان مقاوم آبادان در این حادثه فوت کردند و تعدادی هم زخمی شدند. این حادثه را خدمت همه شهروندان آبادانی و عزیزانی که در آن خطه استمرار دارند از طرف ریاست قوه قضاییه تسلیت عرض می‌کنیم. با شما آبادانی های عزیز همدردیم و قول می‌دهیم هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده است با قاطعیت برخورد می‌شود و فرایند پیشگیرانه برای دستگاه های اجرایی یک  اصل است تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

ستایشی در آغاز این نشست خبری گفت: جا دارد از اعتماد و لطفی که آقای محسنی اژه‌ای ریاست محترم قوه قضاییه نسبت به حقیر داشت و اعتماد کردند و به عنوان سخنگوی قوه قضاییه منصوب کردند تشکر کنم. قبل از ما هفت سخنگوی دانشور و با تبحر حضور داشتند و جا دارد از آن‌ها نیز تشکر کنم.

پاسداشت روزهای سوم، چهارم و پنجم خرداد

وی افزود: ما امروز در شروع اولین نشست و هشتمین دوره، سالروز آزادی خرمشهر را داریم و باز هم در این مکان ارزشی لازم است که یادی کنیم از همه ایثارگرانی که موجبات تجلی آن حماسه را فراهم‌آوردند. حماسه آزادی خرمشهر حادثه بی‌نظیر یا کم‌نظیری در جهان بوده  و این حماسه، حماسه مقاومت و آزادی است و موجبات سرافرازی و پایداری ملت ایران را فراهم‌آورده است.

ستایشی درباره روز چهارم  خرداد عنوان کرد: این روز متعلق به مردم شریف شهرستان دزفول است که نماد مقاومت است. می‌دانید که ۱۷۶ موشک به این شهر اصابت کرد و زیر آماج موشک‌ها بودند و افتخار است.

وی درباره روز پنجم  خرداد نیز گفت: این روز متعلق به حمایت از خانواده زندانیان است و سازمان‌های مربوطه باید به این مهم بپردازند.

  قطعا کسانی که مرتکب جنایت ترور شدند سزای عملشان را خواهند دید

ستایشی ادامه داد: در این یکی دو روز ما غصه دار شدیم و شهید بزرگواری را از دست دادیم و شاهد بودیم که دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ذات شرارت بارشان را دوباره نمایان کردند و موجب شد که عزیزی را در راستای خدمتگذاری از دست دادیم. ان شالله ما بتوانیم کسانی که این ترور را انجام دادند را با قاطعیت به سزای اعمال‌شان برسانیم. برای مدعیان دروغین حمایت از حقوق بشر پیامی دارم، برای آن‌هایی که می گویند ما دغدغه داریم می‌گویم که قطعا کسانی که مرتکب این جنایت شدند سزای عملشان را خواهند دید. کوردلان با تصور باطل تلاش می‌کنند حرکت بزرگ ملت ایران را متوقف کنند اما بدانند امت اسلامی در تحقق آرمان‌هایش کم نخواهد گذاشت.

موضوع مبادله جلالی با نوری مطرح نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال درباره زمان اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی یا احتمال مبادله وی با حمید نوری مطرح گفت: فرایند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی به پایان رسیده و حکم شرعی در خصوص ایشان صادر شده و پرونده در مرحله اجرای رای است و مساله مبادله نیست؛ لذا بحث اجرا را داریم و در اختیار دادستان مربوطه است.

وی با طرح این پرسش که وضعیت احمدرضا جلالی مشخص است ولی حمید نوری کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرده است؟ ادامه داد: موازین قانونی و حقوقی در حوزه داخلی و بین‌المللی در خصوص حمید نوری صورت نگرفته و جای اعتراض است. شرایط حمید نوری تحت تاثیر القائات گروهک منفور معاندین با جمهوری اسلامی با انگیزه سیاسی است.‌ از آقای نوری حق دسترسی به وکیل را منع کردند که جزو حقوق مسلم دادرسی‌هاست.‌ ما در زندان دغدغه چه داریم و دیگران چه می‌کنند؟ برای جامعه بین‌الملل متاسفم. قریب ۲۰ روز تماس تلفنی آقای نوری را  قطع کردند و دو سال در انفرادی است و اجازه ملاقات ندادند و منع کردند. این‌ها حقوق بشری است که از آن تعریف می‌کنند و تعریف آن را در شرایط نوری می‌بینیم.

ستایشی تاکید کرد: مبادله‌ای وجود ندارد. وضعیت حمید نوری وخیم است؛ چشم‌هایش ناراحتی دارد. مظلومیت آقایان نوری و اسدی را باید تبیین کنیم‌. وظیفه ذاتی ماست. روز، روز شهادت مظلوم است. بیاییم مظلومیت‌ها را تبیین کنیم؛ چراکه آن‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، موجبات شرمندگی را فراهم‌ آوردند.

حکم اسدالله اسدی قانونی نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان گفت: باید بیانیه داد؛ زیرا بدن انسان به تکان میفتد.‌ آقای اسدی بازداشت و تعقیب جزاییش و صدور حکم قضایی او و هرآنچه در این حکم صورت گرفته قانونی نیست.‌

وی افزود: آقای اسدالله اسدی دیپلمات کشور است و براساس طراحی از پیش طرح شده و استفاده ابزاری گروهک تروریستی نفاق او را بازداشت کردند که دقیقا خلاف مقررات بین‌المللی و خلاف کنوانسیون وین است. در مقاطع مختلف اعتراضات رسمی ایران به کشورهای آلمان و اتریش و بلژیک داده شده است. فرایند دادرسی در آلمان و بلژیک را ناعادلانه می‌دانیم. علاوه بر این‌که آقای اسدی مثل آقای نوری از ابتدایی‌ترین حقوق برخوردار نبوده است حتی به حقوق بنیادین برای ایشان بی‌توجه بودند. نظام مقدس جمهوری اسلامی از ظرفیت حقوقی و دیپلماتیک بصورت فعالانه برای این موضوع استفاده خواهد کرد. از دولت بلژیک می‌خواهیم که بدون درنگ و بدون قید و شرط نسبت به آزادی ایشان اقدام‌کند. نگهداری ایشان وجاهت قانونی ندارد و مکلفند آنرا جبران کنند.‌

وی خاطرنشان کرد: باید اقدام متقابل صورت گیرد و نیابتی در بلژیک دادیم و توقع داریم که این نیابت به تعویق نیفتد. ان شاالله بزودی بعضی‌ها به خودشان بیایند و موجب آزادی این برادر عزیز ما که دیپلمات در اتریش بوده فراهم آید.

دوم مرداد؛ دادگاه پرونده شرکت دارویی اکتورکو

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شرکت دارویی اکتورکو گفت: پرونده مورد بحث در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران تحت رسیدگی است و فرآیندهای قضائی صورت گرفته و جلسه دادرسی پیش رو است. اگر دادگاه به نتیجه برسد که کسی تخلفی انجام داده حکمی در این رابطه صادر می‌شود. دوم مرداد ماه جلسه دادگاه این پرونده برگزار می‌شود.

بیش از 47 هزار نفر از خانواده زندانیان در سال گذشته تحت حمایت قرار گرفتند

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره این‌که با توجه به ۵ خرداد روز حمایت از خانواده زندانیان اقدامات قوه قضاییه برای حمایت از خانواده زندانیان چیست گفت:232 انجمن حمایت از زندانیان در سطح کشور داریم که حدود 377 میلیارد در سال گذشته در حوزه حمایت از خانواده‌های مددجویان پشتیبانی صورت گرفت و بیش از 47 هزار خانواده در سال گذشته تحت حمایت قرار گرفتند.

گزارش مبسوطی در حقانیت نظام ایران تدوین شد

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل به ایران عنوان کرد: بعد از مدت‌ها که گزارشگران مختلفی آمدند و نکاتی را به ناحق و به دور از حقیقت اعلام کردند شاهد این بودیم که هیأتی به ایران اعزام و به این نکته رسیدند و نکاتی را در حوزه‌های مختلف و بهداشتی اعلام کردند و گزارش مبسوطی در حقانیت نظام ایران تدوین کردند.

منا حیدری؛ اولیای دم فعلاً مطالبه قصاص نکردند

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل منا حیدری؛ زن جوانی که در خوزستان بدست همسرش به قتل رسید، گفت: اولیای دم فعلا مطالبه قصاص نکردند و پرونده در دادگاه کیفری در حال رسیدگی است و ان‌شاالله رای شرعی و قانونی صادر خواهد شد.

دستگاه قضائی تمام قد در جهت تحقق مردمی‌سازی یارانه‌ها اقدام کند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برکناری متخلفان در اجرای مردمی سازی یارانه‌ها و ایجاد مشکلات اقتصادی بیان کرد: صلاحیت رسیدگی به مسائل مربوط به احتکار و این موارد در اجرای قانون، به عهده سازمان تعزیرات است. بر اساس تأکیدات رئیس قوه قضائیه دستگاه قضائی تمام قد در جهت تحقق مردمی سازی یارانه‌ها و تنظیم و توزیع عادلانه یارانه‌ها حضور خواهد داشت.

فردا؛ جلسه ششم دادگاه الاهوازیه

وی در پاسخ به سوالی خصوص آخرین وضعیت پرونده گروهک تروریستی الاهوازیه گفت: ۵ جلسه دادگاه برگزار شده و فردا جلسه بعدی دادگاه است و روند رسیدگی ادامه دارد.

امیدواریم اقلام کشف شده توسط تعزیرات در چرخه توزیع قرار بگیرد

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی در حوزه نظارت بر بازار عنوان کرد: از اول سال 1401 تا 31 اردیبهشت، در شعب تعزیرات حکومتی 63651 مورد پرونده تشکیل شده است که با همکاری و تعامل دستگاه‌های نظارتی 2803 تن روغن، 1213 تن برنج، 572 تن آرد،1333 تن شکر و 65 تن ماکارونی کشف شده است و امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده این اقلام سریع در چرخه توزیع قرار بگیرند.

با تخلفات قضات قاطعانه برخورد می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات قضات بیان کرد: در مجموع ۴۲ سال خدمت خود آن‌چه دیدم و تجربه دارم، می‌توانم شهادت دهم مجموعه اقدامات قضائی مبین وارستگی، شرافت و آزادگی است و ما نیروهای متدین و آگاه و باتجربه داریم و اقداماتی که در مجموعه قضائی انجام می‌شود برآیند تلاش‌های همه همکاران قضائی است اما اگر کسی مرتکب خلاف شود همه زحمات مخدوش می‌شود و البته هرکس کوچک‌ترین تخلفی داشته باشد در مراجع قضائی و انتظامی با قاطعیت کامل برخورد قانونی می‌شود.

پرونده کرسنت در حال رسیدگی است

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و  بیژن زنگنه وزیر سابق نفت  گفت: این پرونده در دادگاه کیفری یک تحت رسیدگی است و فرد مورد نظر در دادگاه حضور یافته و پرونده در حال رسیدگی است.

در حوزه اراذل و اوباش و سارقین رأفتی نداریم

ستایشی درباره برخورد نیروی انتظامی با جرایم خشن عنوان کرد: ما از زحمات وخدمات سربازان و خدمتگزاران در حوزه نیروی انتظامی و ضابطین تشکر می‌کنیم. خط قرمز ما در برخورد با جرایم ‌خشن‌ مشخص است و در حوزه اراذل و اوباش و سارقین رأفتی نداریم. البته قوانینی است از جمله قانون کاهش مجازات حبس که با گذشت شاکی، نمی‌توان فرد را در زندان نگه داشت.

با حضور مردم جایی برای هنجارشکنان نیست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های بعد از اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: هر طرحی ممکن است اصلاح و نیز اعتراض‌هایی در پی داشته باشد. با حضور مردم جایی برای هنجارشکنان نیست. هر آنچه بوده منطبق با قانون بوده و انتظار است که پیشگیری داشته باشیم که بهترین پیشگیری جهاد تبیین در این زمینه است، موضوعی که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند.

مرکز فناوری قوه قضاییه با سازمان ثبت همکاری دارد

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره مزایده اجرای احکام و اجراییات ثبت که باید در سامانه دولت ثبت شود، خاطرنشان کرد: این قانون سنواتی است و برای امسال است چون در قانون بودجه آمده است. آگهی‌های اجرای احکام و اجراییات ثبت از طریق سامانه‌های دولت انجام می‌شود اما ممکن است فرایند مزایده به صورت فیزیکی انجام شود. این تکلیف در این قانون بودجه است و در سازمان ثبت در حال انجام است و مرکز فناوری قوه هم همکاری‌هایی در این زمینه دارد و با ایجاد بستر مناسب به زودی این مهم محقق خواهد شد.