اهمیت پارتیشن در بهتر شدن فضای کاری

اهمیت پارتیشن در بهتر شدن فضای کاری

امروزه یکی از اصلی ترین بحث های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها، بهره‌وری و راندمان کاری کارمندان است به نحوی که تمامی مدیران و سرپرستان یکی از اصلی ترین اهداف خود را افزایش بهره‌وری کارمندان و در نتیجه افزایش بهره‌وری سازمان عنوان می‌کنند. یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در روحیه کارمندان محیط کاری و طراحی محیط اداری است به گونه ای که امروزه بسیاری از متخصصان باور دارند که بهتر است تا محیطی که کارمندان در آن کار می کنند، هر چند وقت یکبار تغییر دکوراسیون یافته و در آن از المان ها و آیتم هایی طبیعی و ساده استفاده کرد. یکی از راه‌های پیشنهادی طراحان که امروزه نیز بسیار در در ادارات و سازمان ها به کار می رود، پارتیشن های اداری است. در واقع امروزه دیگر تأثیر پارتیشن اداری و راندمان کاری کارمندان موضوعی ثابت شده است.

معرفی پارتیشن

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و علم معماری دیگر استفاده از روش های سنتی برای جدا سازی فضا استفاده چندانی ندارد. امروزه دیگر به منظور راحتی کار معماران و مهندسان داخلی ساختمان از پارتیشن بهره می گیرند. پارتیشن ها جزو محبوب ترین دستاورد های بشر در معماری داخلی بوده که در مدت زمان کوتاهی جایگاه ویژه ای در دکوراتیو بدست آورده اند.

پارتیشن یکی از بهترین جایگزین های ساخت دیوار بوده که استفاده از آن راحت تر و هزینه کمتری نیز در پی دارد. این محصولات در طی سال های متمادی تغییرات بسیاری داشته و امروزه انواع مختلفی از آن ها توسط تولید کنندگان مختلف در داخل ایران و خارج ایران تولید می گردد.

با استفاده از پارتیشن های اداری می‌توان در یک فضای مسطح که دارای هیچ اتاقی نیست، فضای کاری ایجاد کرد و یک بخش را به مدیریت، بخش دیگر را به کارمندان حسابداری، مالی و… اختصاص داد. در واقع استفاده از پارتیشن اداری یکی از بهترین تکنیک ها برای شرکت ها و سازمان های امروزی است که اغلب با کمبود جا و فضای کوچک دست و پنجه نرم می کنند.

مزایای استفاده از پارتیشن اداری در ادارات و سازمان‌ها

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم پارتیشن اداری تأثیر بسیار زیادی در بهبود راندمان و عملکرد کارمندان ایجاد خواهند کرد. در واقع این افزایش راندمان و عملکرد در نتیجه سلسله علت هایی رخ می‌دهد. امروزه پارتیشن های اداری توانسته اند جایگاه ویژه‌ای را در بین مبلمان اداری کسب کنند. از مزایای پارتیشن های اداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جریان نور طبیعی

پارتیشن های شیشه ای از شفافیت بسیار زیادی برخوردار هستند و همین باعث خواهد شد تا با تابش نور طبیعی به آن‌ها شاهد بازتاب نور باشیم. در نتیجه این کار مصرف انرژی کاهش یافته و دیگر هیچ نیازی به استفاده از نورهای مصنوعی نیست؛ چرا که این نوع پارتیشن ها به سادگی نورهای طبیعی را از خود عبور می‌دهند و با کاهش مصرف انرژی، سبب کاهش هزینه ها نیز خواهند شد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نور طبیعی نشاط آور است و سبب تقویت انرژی می‌شود. از این رو در صورتی که نور طبیعی بتواند به محیط کار کارمندان وارد شود، موجب ایجاد یک حس نشاط و راحتی در آن‌ها خواهد بود و انرژی آن‌ها را نیز چندین برابر افزایش خواهد داد.

حفظ حریم خصوصی

یکی دیگر از کاربردهای پارتیشن های اداری، تقسیم منابع و ایجاد حریم خصوصی است. در واقع پارتیشن ها با تبدیل یک فضای خالی به چند اتاق، چندین فضای خصوصی ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین عامل برای کار کردن عدم حواس پرتی در محیطی بدون هرگونه صدای مزاحم است. از این رو شما می‌توانید از پارتیشن‌های دوجداره استفاده کنید که عایق صدا نیز هستند. به طور کلی پارتیشن های عایق صدا گزینه مناسبی برای ساخت اتاق های کنفرانس، اتاق‌های جلسات یا اتاق‌های مذاکره هستند و شما خواهید توانست تا با استفاده از پارتیشن های اداری، برای هر یک از کارمندان و هر یک از واحدها یک فضای کار مخصوص به خود تدارک ببینید. با این کار هم محیط کار کارمندان راحت تر خواهد شد و هم در محیط خواهند بود که بدون حواس پرتی و هیچ مزاحمتی به کار خود ادامه دهند.

افزایش زیبایی محیط کار

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل استفاده از پارتیشن های اداری، ایجاد محل کاری زیبا است. پارتیشن های اداری را می‌توان در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید و عرضه کرد. در واقع اکثر پارتیشن ها ظاهر زیبایی دارند و اغلب به نحوی طراحی و ساخته می شوند تا بتوانند با هر محیط دکوراسیونی هماهنگ شوند.

یکی از دلایل اصلی رشد راندمان کاری کارمندان با استفاده از پارتیشن اداری، افزایش زیبایی محیط کار است و به دلیل انعطاف پذیری بالایی که در طرح و شکل دارند، می توان از آن ها با توجه به سلیقه خود تزئین نمود.

افزایش جریان دما

یکی از مزیت های کمتر گفته شده پارتیشن ها، توانایی برقراری جریان هوا توسط آن‌هاست. به عبارتی بدن انسان برای آن‌که بتواند دمای مناسب به خود را حفظ کند باید در محیطی با وجود جریان هوا حضور داشته باشد. شما با استفاده از پارتیشن های اداری در ساخت اتاق های خود خواهید توانست تا جریان هوای لازم را فراهم کنید. برای این کار کافیست تا برای خنک تر شدن هوا درها را باز کرده و برای گرم شدن نیز درها را بسته نگه دارید در واقع پارتیشن ها به شما کمک می کنند تا کنترل دمای اتاق را در تمامی فصول سال و در هر شرایط آب و هوایی در اختیار داشته باشید.

مقرون به صرفه بودن

پارتیشن‌های اداری بسیار مقرون به صرفه تر از نصب یک دیواره صلب هستند. آنها به قدری مقرون به صرفه هستند که شما می‌توانید آنها را با خود به محل کار جدید خود حمل کنید، به این معنی که شما می‌توانید از این پارتیشن‌ها تا آخر عمر استفاده کنید.

تمرکز و افزایش راندمان

فضای محیط کار، یکی از اصلی ترین معیارها در افزایش و یا کاهش راندمان کاری کارمندان در یک شرکت به ویژه در شرکت‌های بزرگ است. از این رو استفاده از پارتیشن‌های اداری باعث خواهد شد تا آسایش را در فضای کاری برقرار شود و کارمندان با حضور طولانی در محل کار دچار هیچ گونه تنشی نشوند و به راحتی وظایف خود را به انجام برسانند.