امین تارخ درگذشت

امین تارخ درگذشت

امین تارخ در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

متأسفانه بعد از گذشت چند روز از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، این بازیگر نام آشنای شیرازی روز شنبه دوم مهر ۱۴۰۱ در سن 69سالگی درگذشت.

فاطمه نوری مسئول روابط عمومی بیمارستان، ضمن تأیید خبر فوت امین تارخ و تسلیت به خانواده این هنرمند و جامعه هنری کشور، گفت: این هنرمند به دنبال ایست کامل قلبی و تنفسی توسط آمبولانس به اورژانس بیمارستان منتقل و بلافاصله تحت عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته قرار گرفت.

وی افزود: پس از یک ساعت عملیات احیا، ضربان قلب فعال شد و احتمالاً به علت طولانی بودن مدت ایست قلبی تتفسی، تنفس بیمار با دستگاه صورت گرفت و هوشیاری بیمار بسیار پایین بود.

نوری گفت: در بررسی‌های قلبی، سکته قلبی وسیع عامل ایست قلبی تنفسی بیمار بوده است.

سکانس عاشقانه از سریال «ابن سینا» با بازی «امین تارخ»

 سکانسی از سریال اغما با بازی مرحوم امین تارخ

بیوگرافی امین تارخ

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در محلهٔ «سردوزک» شیراز متولد شد. در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

او همچنین در سال‌های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.

او در تلویزیون هم در سریال‌های زیادی بازی کرده ‌که یکی از نقش‌های ماندگارش در نقش ابن سینا بوده است.

«سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال‌های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.