امواج تلفن همراه مضرتر از دکل‌های مخابراتی

امواج تلفن همراه مضرتر از دکل‌های مخابراتی

 بر اساس تحقیقات انجام گرفته در دنیا، وجود تشعشعات و امواج رادیویی با فرکانس بالا تاثیرات زیانباری بر سلامت آحاد مردم جامعه خصوصاً کودکان، سالمندان و زنان باردار دارد.

در همین راستا علیرضا مهدی زاده مدیر گروه و معاون پشتیبانی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امواج الکترومغناطیس را به دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دسته اول امواج داخل منازل هستند که بسته به استفاده از ابزار و وسایل برقی استفاده شده در منازل و مودم‌های وای فای و تلفن‌های بی‌سیم و به خصوص وسایل هوشمند، مقدار آن بسیار متغیر است.

وی ادامه داد: دسته دوم امواجی هستند که منبع آنها خارج از منازل است و شامل امواج ناشی از ماهواره‌ها، دکل‌های مخابراتی BTS همچنین مخدوش کننده‌های امواج ماهواره‌ای را شامل می‌شوند.

مدیر گروه بخش فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در مورد هر گروه از امواج‌، مسلم این است که امواج مفید برای سلامت بدن وجود ندارد و معمولا بسته به زیان‌های احتمالی و منافع کابردی امواج، مقایسه‌ای انجام می‌شود تا استفاده یا عدم استفاده از امواج از نظر منطقی بررسی شود.

مهدی زاده اضافه کرد: مثلا خانواده‌ها باید میزان راحتی و رفاه ناشی از گوشی تلفن بی‌سیم را با امواج الکترومغناطیس پخش شده در منزل توسط این دستگاه را مقایسه کنند و بفهمند که آیا رفاه ناشی از این گوشی ارزش این میزان امواج را دارد؟

وی اظهار کرد: تحقیقات بسیار گسترده‌ای بر روی تاثیر بیولوژیک امواج الکترومغناطیس در سطح دنیا انجام گرفته است و تاثیراتی مثل سردرد، سرطان‌ها، ضعف حافظه و عقیمی تحقیق شده‌اند، اگر چه هنوز به طور یقین تایید نشده، اما خوشبختانه شهر شیراز از جمله شهرهایی است که از ۱۲ سال قبل پایش و اندازه گیری مستمر شدت امواج الکترومغناطیس در سطح شهر طبق استانداردهای سخت گیرانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می‌شود و تعداد دکل‌های مخابراتی و جانمایی آنها نیز طبق همین مقررات انجام می‌شود و به عنوان شخصی که خانواده خودم هم در همین شهر زندگی می‌کند، به همه اطمینان می‌دهم که در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

مدیر گروه و معاون پشتیبانی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خطرناک تر بودن امواج داخل منازل نسبت به امواج خارج از منزل، تاکید کرد: با توجه به بالا بودن سهم امواج داخل منازل و فاصله نزدیک منبع این امواج به اشخاص و مدت زمان زیاد استفاده از این تجهیزات، مردم باید نسبت به امواج داخل منازل بیشتر حساسیت نشان دهند و تا جایی که ممکن است استفاده از این وسایل را محدود کنند.

مهدی زاده همچنین با بیان اهمیت روش‌های ایمنی در برابر امواج اظهار کرد: رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مثل زردچوبه، ویتامین سی و مواد بالا برنده سطح سیستم ایمنی بدن در کاهش اثرات بیولوژیک امواج الکترو مغناطیس بر بدن بسیار تاثیرگذار است و روش‌های فیزیکی هم برای کاهش شدت امواج الکترو مغناطیس وجود دارد مثل استفاده از برچسب‌ها و رنگ‌های مخصوص یا شیلدهایی که برای محافظت از امواج الکترو مغناطیس استفاده می‌شود.