امام جمعه شیراز: نظریه پردازان اقتصادی به دنبال طرح های جدید باشند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شیراز گفت: متخصصان در اقتصاد باید بر مبنای نیازهای کشور نظریه‌پردازی جدید کنند

امام جمعه شیراز: نظریه پردازان اقتصادی به دنبال طرح های جدید باشند

آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز ضمن گرامیداشت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) گفت: سال‌های طولانی جهاد و حماسه و مقاومت و ایثار است که تا امروز جامعه ما شهید می‌دهد و حق تنها اهل بیت و امام زمان (عج) است که باید به امام زمان (عج) بازگردد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: درود ما بر خانواده شهیدان عزیزی که این روزها بدن‌هایشان را پس از سالیان دراز به خانواده‌هایشان باز می‌گردانند ودرود ما بر خانواده سردارهایی که سر از بدنشان جدا شد؛ اما خود و خانواده‌هایشان محکم پای دین و انقلاب و اسلام ایستادند و عزت و عظمت اسلامی را تجدید کردند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه از فاطمیه اول تا فاطمیه دوم و میلاد حضرت زهرا (س) ایامی است که می‌بایست ویژه به مباحث این بانوی باعظمت عالم اسلام بپردازیم، ادامه داد: یک جمله از خطبه حضرت را امروز محور بحث قرار می‌دهم و مسائلی را که در چند روز گذشته و هفته گذشته درگیر آن بوده‌ایم؛ حول این محور بازنگری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در خطبه فدکیه این جمله است که خدای متعال ایمان را مایه تطهیر و پاکی شما از شرک قرار داده است و نماز را مایه پاکی شما از تکبر و زکات را مایه پاکی جان و زیاد شدن رزق قرار داده است.

آیت الله دژکام اضافه کرد: در مورد این جمله آخر که زکات موجب زیاد شدن رزق و روزی است، باید فکر کرد؛ اینها از زبان افراد معمولی نیست. بانوی عصمت این صحبت را فرموده‌اند و باید بیش از این درباره آن بیندیشیم.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به جلسه روز گذشته پیرامون مسئله زکات، گفت: زکات را باید ترویج دهیم؛ اگر دوای درد امت اسلامی در نماز و زکات و روزه است؛ زکات باید ترویج شود. از این رو در همین راستا جشنواره ترویجی زکات مطرح شد و هدف، ترویج اعلام شد نه اینکه دنبال چیز دیگری باشد.

امام جمعه شیراز به بحث دیگری از شورای کشوری زکات اشاره مرد و افزود: درباره اقامه زکات در این شورا تصمیماتی گرفته شد. چرا در شیراز باید شورای زکات برگزار شود؟ این اولین سوال است. چون مردم فارس در این بررسی که انجام شده است نسبت به فریضه زکات اهمیت خوبی می‌دهند که برای ما مایه شکرگزاری و افتخار است.

وی زکات را یک واجب مالی دانست و اضافه کرد: یک گزارش واقعی از وضعیت اقتصادی ارائه شود که منتهی به نتیجه شود. بحث‌هایی از جمله افزایش دلار و گرانی پیش آمده که موجب ناراحتی مردم است و اینکه این مساله چطور باید حل شود.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: اگر گرانی هست اگر دلار افزایش قیمت داشته، اگر تورم داریم و نظیر این مشکلات باید تحلیل مبتنی بر دانش و با آگاهی عمیق برای مردم ارائه شود.

وی افزود: من خواهش کردم که اساتید دانشگاه شیراز پای این کار بیایند. وقتی تحلیل می‌کنیم از اوضاع اقتصاد، وضعیت غیر از آن است که رسانه‌های معاند می‌گویند نمی‌خواهیم بگوییم که همه چیز خوب است؛ اما تحلیل بر مبنای واقعیت و آمار چیز دیگری می‌گوید.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: برای این کار به اجتهاد و نظریه‌پردازی نیاز داریم. در این شهر که در قله دانش هستند وقتی صحبتی می‌شود بازخوردی که می‌گیرم این است که اهلش شنیدند و اقدام کردند.

وی در ادامه با بیان این پرسش که درگیری بشر برای مشکل اقتصادی یک پدیده تازه است یا در تاریخ سابقه دارد؟ افزود: در شهر سعدی هستیم؛ چند جای گلستان سعدی از فقر و غنا و درگیری بشریت و جامعه صحبت شده است اما دشمن می‌گوید الان این وضع پیش آمده است و راه حل این مساله با نظرات دانشمندان اروپایی و آمریکایی نمی‌شود.

آیت الله دژکام تاکید کرد: متخصصان در اقتصاد باید بر مبنای نیازهای کشور نظریه‌پردازی جدید کنند. این نظریه‌پردازی اگر انجام نشود هیچ وقت به سمت حل مسئله نخواهیم رفت. حتی خود آمریکایی و اروپایی‌ها هم به دنبال حرف تازه هستند.