اقبال خوش تاناکورا در بازار شیراز

صابر کاظمی: زپوشاک شیراز به اسم کارِ تهران بسته بندی و به فروش می رسد

اقبال خوش تاناکورا در بازار شیراز

چند رگال لباس را در گوشه ای از پیاده رو قرار داده است و لباس ها را از کیسه های سیاه بیرون می آورد و بر سر رگال ها قرار می دهد، در فاصله چند صد متری چند دست فروش شبیه به هم هستند که لباس های زمستانه را که عمدتا پوشیده شده هستند بر رگال ها می گذارند.

کمی بعد مشتری و خریداران این چنین پوشاک هایی که کم نیستند هر کدام لباسی را بر می دارند و پس از وراندازی و پذیرش کم و کاستی ها آن را می خرند.قیمت های پایین لباس های زمستانه نسبت به قیمت های بازار علاقمندی بسیاری برای خرید پوشاک تاناکورا شده است.

پوشاک هایی که عمدتا دست دوم هستند اما با قیمت بسیار پایین نسبت به جنس های مشابه و نو عرضه می شوند و بسیاری راغب به خرید آن هستند.

برخی از فروشنده ها به مشتری هایی که توان خرید جنس بهتری دارند جنس های با کیفیت تری را معرفی می کند که عمدتا مارک و خاص هستند.

بسیاری خواهان لباس خارجی و به نوعی مارک هستند خواستار خرید چنین لباس هایی هستند که یا کمتر پوشیده شده و یا اینکه به نوعی وارد شده است و دست دوم نیستند.

روی خوش به بازار تاناکورا

اگرچه این پوشاک ها با قیمتی ارزان تر عرضه می شود اما از نظر بهداشت و تاثیر بر رکود تولیدات داخلی همواره مورد سئوال بوده است

رئیس اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه در بحث خرید پوشاک تاناکورا دو موضوع مطرح است، می گوید: عده‌ای به دلیل ارزان بودن خواستار خرید این پوشاک می شوند و برخی به دلیل تنوع جنس و کیفیتی که پوشاک های خارجی دارند  مایل به خرید چنین پوشاک هایی هستند.

صابر کاظمی با اشاره به اینکه تمایل به خرید پوشاک تاناکورا به معنای تأیید پوشاک تاناکورا نیست و سلامتی و بهداشت استفاده از این پوشاک مطرح است، عنوان می کند: همچنین براساس مدل کیفیت و کهنگی یا تازگی آن، دسته بندی شده و خریدار پوشاک های ارزان قیمت می شوند.

کاظمی با بیان اینکه برخی از لباس های تاناکورا نیز از لباس نو هم گران تر و به نوعی مارک و شناخته شده هستند، تصریح می کند: به واسطه تحریم ها و مسائل ارزی چنین پوشاک هایی وارد نمی شوند و در هر دو حالت خرید چنین پوشاک هایی ضربه به تولید داخلی است.

هزینه سنگین تولید پوشاک تقاضا را کاهش داده است

رئیس اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک شیراز با انتقاد از اینکه از تولید کننده‌ها حمایت نمی شود و  چند سالی است که بنا بود یارانه تولید به تولیدی‌ها پرداخت شود اما تاکنون پرداخت نشده ، یادآور می شود: صرفا تبلیغات و بهره‌برداری از صحبت‌ها می‌شود اما در عمل دست تولید کننده خالی است.

کاظمی با اشاره به هزینه سنگین تولید می‌گوید: اینکه قیمت لباس گران تر می شود به معنای سود بیشتر نیست بلکه نشان دهنده گران شدن هزینه تولید است و این خود به خود تقاضا را کمتر می‌کند و تعداد فروش کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در دوران بیماری کرونا ضربه خوردند و تولید پوشاک ضربه دید و خیلی از کارگاه ها تعطیل شدند، عنوان می‌کند: حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تولیدکننده پوشاک داریم که خیلی از آنها فعال نیستند و کارگر ندارند.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار پوشاک خوابیده است و زمانی که بازار خوب نباشد به طبع تولید کننده هم بازار خوبی ندارد، ابراز می‌کند: همچنین نوسانات قیمتی برای این موضوع تاثیر گذار است و شرایط را تشدید می کند.

افزایش تولید زیرزمینی و بدون‌مجوز پوشاک 

تولید زیر زمینی و فروش پوشاک نیز موضوع دیگری است که رئیس اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک شیراز در این باره می‌گوید: تولید زیرزمینی پوشاک بدون مجوز است و افراد در منازل مسکونی کارگاه تولید ایجاد و پوشاک تولید می‌کنند.

به گفته کاظمی در شرایط تولید زیرزمینی پوشاک هر مارک نوشته ای که شاید مناسب جامعه نباشد بر آن گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه به صورت موردی نمی‌توان به تولیدی های زیرزمینی ورود کرد  و برای ورود به این منازل خلاء قانونی داریم، عنوان می کند:  درواقع منزل مسکونی  همزمان تجاری شده است و در آن فعالیت تجاری می شود و حتی پوشاکی که مناسب فرهنگ و جامعه نیست تولید می‌شود.

کاظمی افزود: این درحالی است که تولید کننده در بحث بیمه و مالیات باید پرداختی داشته باشد اما چنین تولیدی‌های زیرزمینی که تعداد آنها خیلی بالا است مشکلی برای کارگاه های قانونی شده اند.

رئیس اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک شیراز همچنین به تعدد تولیدی ها اشاره و می گوید: بسیاری از تولیدی ها تحت عنوان مراکز خیریه، واحدهای آموزشی، مساجد و حسینیه‌ها تولیدی راه انداخته‌اند  که این موضوع کمر تولید را می شکند.

پوشاک شیراز به اسم کارِ تهران بسته بندی و به فروش می رسد

کاظمی در رابطه با کیفیت تولید پوشاک داخلی نیز می‌گوید:  تولید کننده های خوب و قدری داریم و باید حمایت شوند و کارگران خوبی را داریم که لباس هایی که تولید می کند با لباس های خارجی برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پوشاک در شیراز تولید می شود و  برخی مواقع  به تهران ارسال می‌شود و با بسته بندی تهران به اسم‌ پوشاک تهران به فروش می‌رسد‌

رئیس اتحادیه خیاطان و تولید کنندگان پوشاک شیراز تصریح می کند:  در واقع تولید کننده هایی که در استان داریم پوشاک را با بسته بندی های تهران می فروشند و گرنه از نظر فنی و کیفیت مشکلی نداریم.

 در چند سال اخیر با افزایش قیمت تولید پوشاک بسیاری به خرید پوشاک های دست دوم به واسطه ارزان بودن روی آورده اند و این بازار با استقبال خوبی همراه شده است.