افزایش ۳۷ درصدی بارندگی‌ها در فارس

افزایش ۳۷ درصدی بارندگی‌ها در فارس

مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی فارس گفت: میانگین بارندگی استان در سال زراعی امسال که از مهر ۱۴۰۰ تاکنون را شامل می‌شود، ۲۳۸ میلی‌متر بوده که در مقایسه بادوره زمانی مشابه در سال زراعی قبل، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

او افزود: این میزان بارش‌ باران نسبت به بلند مدت ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حقیقت گفت: بارندگی استان فارس در سال زراعی پارسال ۱۷۴ میلی متر بوده است.

برآورد خسارت میلیاردی به کشاورزی فارس

در راستای بارندگی‌های اخیر استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به برآورد‌های اولیه تا کنون بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

مجتبی دهقان پور در نشست وبیناری با وزیر جهاد کشاورزی با موضوع بررسی خسارت‌های سیل اخیر عنوان کرد: از مجموع ۳۷ شهرستان استان فارس تعداد ۲۶ شهرستان با پدیده‌های بارندگی سیل آسا و سیل درگیر شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه ۳۴ درصد از خسارت‌ها در زیر بخش زراعت حوزه کشاورزی استان فارس واقع شده است افزود: به ترتیب ۳۳ درصد در زیر بخش باغبانی، ۲۸ درصد در امور فنی و زیربنایی، ۲ درصد در طرح‌های آبخیزداری، یک و نیم درصد در ایل راه‌های عشایری و بالغ بر ۱ درصد در حوزه دام دچار خسارت شده ایم.

او با اشاره به میزان خسارت‌ها به تفکیک شهرستان ها، ادارات کل تابعه و در زیر بخش‌های مختلف مشخص و تخمین زده شده است، گفت: پس از بازنگری در برآورد ها، گزارش‌ها از طریق استانداری فارس به مقام عالی وزارت ارسال می‌شود.

 

دهقان پور گفت: به طور مشخص در برخی از شهرستان‌ها قنات‌ها آسیب دیده اند که قنات‌ها آب برخی از باغ‌ها و نهالستان‌های زیردست را تامین می‌کنند و خ ضرورت دارند برای لایروبی و مرمت این قنات‌ها اعتبار لازم اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه متوسط بارش‌ها در استان فارس از طریق سامانه اخیر حدود ۲۵ میلیمتر بوده، اضافه کرد: بیشترین بارندگی در شهرستان کازرون به میزان ۶۵ میلیمتر ثبت شده که متوسط بلند مدت بارش باران در استان فارس ۳۰۰ میلیمتر بوده که با بارندگی‌های اخیر به حدود ۲۲۵ میلیمتر رسیده است.

در این نشست که به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس روسای ۱۵ استان دیگر درگیر سیل نیز حضور داشتند.