اظهارات مهم رئیسی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار خودرو و ریشه‌کنی فقر مطلق

اظهارات مهم رئیسی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار خودرو و ریشه‌کنی فقر مطلق

رئیس جمهور شب گذشته میزبان فعالان و تشکل‌های دانشجویی بود. این جلسه با سخنان ۱۴ نفر از دانشجویان و به نمایندگی از تشکلها آغاز شد، سپس رئیس جمهور در سخنانی به نکات و مطالب دانشجویان پرداخت و در نهایت دانشجویان و آیت الله رئیسی نماز خواندند و افطار کردند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار و در پاسخ به سوال تعدادی از دانشجویان در خصوص اولویت‌ها و گفتمان دولت مردمی، اظهار داشت: گفتمان اصلی دولت، گفتمان امام(ره) و رهبری عزیز است و مصمم هستیم همین گفتمان را تداوم داده و اجرایی کنیم و تأکید بر عدالت و مردمی بودن نیز از محورهای این گفتمان است.

رئیس جمهور افزود: اولویت دولت سیزدهم، پیگیری تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و مستند بر این بیانیه، پیشرفت و آبادانی کشور را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه می‌توان اقدامات دولت را پس از گذشت مدتی براساس همین سند مکتوب، ارزیابی کرد. لذا اولویت‌های دولت کاملاً آشکار و روشن است و هیچ موضوع نامشخصی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه به موضوع ارز ترجیحی و دغدغه دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ همه ۸ میلیارد دلاری را که در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، قبل از شروع به کار این دولت و در شهریورماه به اتمام رساندند، اما دولت با تدابیری تلاش کرد در این زمینه فشاری بر مردم وارد نشود و کالاهای اساسی مردم نیز بدون دغدغه تامین شود.

رئیس جمهور با اشاره کار کارشناسی صورت گرفته و جلسات متعدد با اقتصاددانان توضیح داد: در خصوص ارز ترجیحی ۲ دیدگاه وجود دارد برخی معتقدند که فسادزا است و برخی دیگر حذف آن را موجب مشکلات اقتصادی می‌دانند اما دولت تصمیم گرفته کارهای سخت را با درایت و کم‌ترین عوارض پیگیری و اجرایی کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌آید، ادامه یابد و یا جبران آن را به مردم بپردازیم.

وی در خصوص ریشه‌کنی فقر مطلق، گفت: در دوره تصدی مسئولیت آستان قدس رضوی تجربیات موفقی در زمینه مبارزه با فقر مطلق در حاشیه شهر مشهد داریم و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و با هماهنگی دولت و نهادهای انقلابی می‌توان، فقر مطلق را در کشور ریشه‌کن کرد.

رئیسی به موضوع خودرو هم پرداخت و تصریح کرد: عقب‌ماندگی‌های جدی در این حوزه وجود دارد و اصلاح مدیریت و کیفیت و شکستن انحصار در این حوزه از برنامه‌های دولت است و تصمیم گرفتیم تا سهم دولت در این حوزه را در بورس عرضه کنیم.