استاندار: کمیته فارس و آفریقای جنوبی تشکیل شود

استاندار: کمیته فارس و آفریقای جنوبی تشکیل شود

استاندار فارس در دیدار سفیر آفریقای جنوبی در ایران به ظرفیت‌هایی که می‌تواند زمینه‌های توسعه روابط شود اشاره و بر لزوم تشکیل یک کمیته مشترک بین فارس و آفریقای جنوبی تاکید کرد.

محمدهادی ایمانیه در دیدار با سفیر کشور آفریقای جنوبی در ایران ضمن یادآوری اینکه «آفریقای جنوبی» در ذهن ایرانی‌ها به عنوان یک کشور ضد استعماری و ضد ظلم نقش بسته است، گفت: نلسون ماندلا یکی از شخصیت‌های ماندگار بین‌المللی بوده که نمادی از مقاومت و مبارزه محسوب می‌شود که در عین حال انسان فهیم و نمونه‌ای از مردم آفریقای جنوبی است.

نماینده عالی دولت در فارس به تحریم استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و افزود: همواره آفریقای جنوبی در کنار ایران بوده است و در مجامع بین‌المللی این حمایت‌ها مشهود است.

استاندار فارس نقاط تفاهم مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی مخصوصا مبارزه برای آزادی را مورد توجه قرار داد و گفت: زمینه همکاری جدی فراوان تری نسبت به قبل، بین این دو کشور وجود دارد.

ایمانیه عنوان کرد: همکاری موثر استان فارس در حوزه پزشکی با آفریقای جنوبی طی سال‌های متمادی در زمینه‌های آموزشی دارویی، درمانی و خدمات شکل گرفته و قابل افزایش است.

او بر ارتقاء سطح همکاری دو کشور در حوزه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی با توجه به ظرفیت‌های بی‌شمار ایران مخصوصا استان فارس نیز تاکید کرد و افزود: درخصوص صنایع تبدیلی مواد غذایی، الکترونیک، نفت و انرژی قابلیت همکاری گسترده وجود دارد.

ایمانیه با بیان اینکه شیراز و استان فارس دارای بهترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: آمادگی داریم در زمینه علم، پژوهش و فناوری گام‌های موثر خوبی را با کشور آفریقای جنوبی برداریم.

او، با طرح این پیشنهاد که کمیته مشترک بین استان فارس و آفریقای جنوبی تشکیل شود، گفت: با تشکیل این کمیته می‌توان ضمن هدف گیری ملموس‌تر، احصا نیازها و توانمندی‌ها گامی موثر در راستای رشد و توسعه همه جانبه هر دو کشور برداشت.

استاندار فارس تفاهم نامه‌های بین ایران و آفریقایی جنوبی را یادآور شد و ضمن بیان اینکه فارس چهارمین رتبه معادن کشور را دارا است، بر بهره مندی از تجربه اکتشافات معدنی آفریقای جنوبی و تبادل معلومات و همچنین اهمیت صادرات خدمات مهندسی تاکید کرد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز به ظرفیت مناسب استان فارس، موافقت خود را مبنی بر تشکیل کمیته مشترک بین کشور آفریقای جنوبی و استان فارس اعلام کرد.

استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در فارس برای اتباع خارجی، صدور روادید برای گردشگران آفریقای جنوبی در شیراز و توسعه زمینه‌های همکاری از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار دو جانبه بود.