استاندار فارس: هر دانشجویی مچ مدیر متخلف یا بنده را بگیرد، مطلوب است

نماینده دانشجویان: گفت و گو نمی خواهیم، دستی برای عمل کردن می خواهیم

استاندار فارس: هر دانشجویی مچ مدیر متخلف یا بنده را بگیرد، مطلوب است

سهیلا رفیعی نژاد/ آیین گرامیداشت روز دانشجو در حالی به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد که تالار شهید دستغیب مملو از حضور دانشجویان بود. در این مراسم استاندار فارس، روسای دانشگاه ها و تعدادی از دیگر مسئولان پای صحبت های دانشجویان نشستند و نمایندگان دانشجویان از تشکل ها، کانون ها و انجمن های مختلف دانشگاه ها با ارایه مباحثی انتقادهای خود را مطرح کردند، تا از مشکلات گره گشایی کنند.

مهدی ماندگاری به عنوان نماینده انجمن های اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: مسئولین بدانند اگر چاره ای درست اندیشیده نشود پاسخ مردم قهر سیاسی در انتخابات در پیش رو خواهد بود.

وی ادامه داد: می گویند معترضین اغتشاشگرند، اما واقعا چه کرده اید که این اتفاق افتاده است آقایان به خود بیایید چه کرده اید که ادبیات چاله میدانی وارد اعتراضات و از جمله دانشگاه شده است.

ماندگاری خطاب به مسئولان افزود: بدانید مردم مطالباتی دارند و باید هر چه زودتر به فسادهای اقتصادی، حقوق بانوان و مسایل زیست محیطی رسیدگی شود.

این نماینده دانشجویان با بیان اینکه سابقه مدیریتی برخی بیشتر نشانگر هوس آن ها برای رسیدن به وزارت و ریاست است تا رفع مشکلات مردم گفت: این قبیل مدیران برای فرار از پاسخگویی استعفا می دهند.

وی در ادامه خطاب به استاندار عنوان کرد: آقای استاندار تا کی باید این قبیل افراد را به عنوان مدیر تحمل کنیم و انتظار می رود شما نظرات و مشکلات مردم را به گوش مسئولین ارشد کشوری برسانید. این دانشجو عنوان کرد: ما انتظار داریم، حداقل در استان خودمان به دور از برخوردهای خانوادگی، جناحی و فارغ از هر گرایش سیاسی دست در دست هم دهیم و استان را آباد کنیم.

علیرضا زارع نماینده انجمن های اسلامی مستقل نیز گفت: ارتباط استاندار فعلی با دانشجویان قابل توجه است و امیدواریم نقش موثری در کاهش مشکلات دانشجویان داشته باشند.

وی افزود: نیاز کشور داشتن مدیران شجاع است، نه محافظه کار. برخی مدیران محافظه کار واداده اند دیدیم که در سال ۹۸ بارش باران باعث کشته شدن چندین نفر در شیراز شد، بدون اینکه کسی برکنار شود.با وجود اتفاقات این چنینی برخی از این مدیران همیشه طلبکارند.

زارع در ادامه به برخی قول های استاندار اشاره کرد و گفت: سرانجام طرح راه اندازی کارخانه ازمایش چه شد؟ مراقب باشید کارخانه نرگس هم به آن اضافه نشود! رفع بحران آب و جاده باجگاه که قتلگاه است چه شد؟

وی عنوان کرد: از سالیان گذشته این مشکل ها را داشته ایم و نه تنها رفع نشده بلکه عقبگرد در حوزه کشاورزی ضربه های سنگینی بر بدنه این حوزه زد. در شیراز گوشه ای غرق در خدمات و گوشه ای محروم است و مراقب باشید شهیدان زنده در بیمارستان اعصاب و روان را فراموش نکنید.

آرش جوابی نماینده انجمن های علمی دانشجویی نیز گفت: مهم ترین معضل دانشجویان کسب مهارت برای ورود به اشتغال است چون دوره مدرک گرایی تمام شده و چیزی که برای بخش خصوصی مهم است کارآیی و داشتن مهارت است انتظار می رود فرصت اشتغال پایدار برای جوانان فراهم شود.

زهرا باشی نماینده انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست نیز به دردهای مردم و دست های خالی آن ها اشاره کرد. او خطاب به برخی مسئولان گفت: اصلا ما را قبول دارید؟ بانشی افزود: شما دانشگاه را از محتوا تهی کردید، اما ما امروز اگاه تر از هر زمان دیگریم مثال ابرهای بغض آلودی که در هم می شکنند. اینجا خاک ماست، اینجا دانشگاه ما، اینجا خانه ماست. اینجا هم خواهیم مرد.

احمدرضا مختاری نماینده انجمن های ورزشی نیز از مشکلات بودجه ای در این حوزه و عدم حمایت از دانشجویان ورزشی گفت.

پدرام پورقدیری نماینده انجمن دانشجویی وفاق و توسعه نیز به مشکلات جامعه اشاره و نسبت به از دست دادن سرمایه های اجتماعی ابراز نگرانی کرد و گفت: باید بفهمیم که دانشگاه مرجع فعالیت برای رفع مشکلات است و نه بنگاه تولید مدرک و کاغذ.

وی افزود: دستی برای عمل کردن می خواهیم گفت وگو نمی خواهیم. ما دانشجویان دغدغه ای جز ایران و ایرانی نداریم‌. بهروز خشنود نماینده بسیج دانشجویی نیز با بیان مطالبی نسبت به تعیین باغ جنت به عنوان محل اعتراضات انتقاد کرد و افزود: تعیین محل اعتراضات بسیار مطلوب بود، اما این مکان تداعی گر این است که مسئولین به عنوان تفریح به اعتراضات مردم نگاه کرده اند و انتظار می رود این محل به مکانی نزدیک تر به ادارات تغییر یابد.

 سید محمد هاشمی نسب نماینده جامعه اسلامی نیز به مشکلات دارویی در استان اشاره کرد و گفت: یک سری مسایل خاص در این خصوص در استان وجود دارد و انتظار می رود از سوی استاندار رصد شود.

آریا جوکار نماینده شوراهای صنفی نیز بیان کرد: هیچ حکومتی حق سلب آزادی از مردم برای انتقاد از مسئولین را ندارد.

وی افزود: زبان توبیخ و تهدید و تعلیق، زبان دانشجو نیست.

امیررضا خرم دل نماینده کانون های فرهنگی دانشجویی نیز به وعده های استاندار فارس در خصوص رفع مشکلات دانشجویان طی یکسال گذشته اشاره کرد و خواستار بازدیدهای سرزده به دانشگاه ها و خوابگاه ها و رفع مسایل موجود شد.

او خواستار دادن شماره تلفنی از سوی استاندار برای انعکاس مستقیم مشکلات دانشجویان فارس به وی شد.

آیدا کریمی مطلق نماینده مجمع دانشجویی آرمان نیز عنوان کرد: کارخانه روغن نباتی ۷۰ ساله در حال مرگ تدریجی است و علت ان خصوص سازی های فله ای دهه هفتاد است و انتظار پیگیری داریم، تا به سرنوشت برخی کارخانه ها منجر و تبدیل به انبار پیاز نشود.

محمد حسین پندخواهی نماینده دانشجویی هیات مذهبی و یادواره شهدا نیز تاکید کرد: بودجه های دانشجویی باید افزایش یابد تا بتوان طی یکسال این فعالیت ها را مدیریت کرد، اینکه ۱۵ میلیون به ما بدهند و بگویند بروید، یکسال این میزان را مدیریت کنید مطلوب نیست.

زهرا بی گناه نیز خطاب به مسئولان گفت: آیا مردم برای شما اهمیت دارند؟ وی ضمن انتقاد از بی عدالتی ها، خواستار اصلاح مشکلات و بازنگری برخی قوانین شد.

استاندار فارس هم در این مراسم گفت: به نظر می رسد جوانان ما احتیاج به یک تحول در مطالعه کتاب دارند و در عین حال اگر ما کرسی های آزاداندیشی را راه انداخته بودیم، امروز صحبت ها به شکل عقده مطرح نمی شد در این خصوص بارها مقام معظم رهبری بر ایجاد کرسی های آزاداندیشی تاکید می کردند و می گفتند اجازه دهید دانشجویان سیاسی بار بیایند.

‌دکتر محمدهادی ایمانیه با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان دانشجویان افزود: آن هایی که اسم شکنجه را می آورند نمی دانند شکنجه یعنی چه.

وی عنوان کرد: شما دانشجویان باید مستقل فکر کنید، اما اجازه هم ندهید بمباران تبلیغاتی که خیلی از آن ها هم توسط ربات ها انتقال داده می شود، روی شما تاثیر بگذارد. نباید در دام دشمنان بفتید. در عین حال همه ما باید افتخار کنیم که دوستدار ایرانیم.

استاندار فارس در خصوص انتقاد یکی از نمایندگان دانشجویان مبنی بر عدم استفاده از جوانان در پست های مدیریتی نیز گفت: برخی در استان نگاه جوان پسند برای انتخاب مدیران ندارند، اما من همه تلاشم را در این خصوص کردهام.

دکتر ایمانیه در ادامه به پیگیری پروژه های استان هم اشاره کرد و گفت: ماجرای چندین ساله آزادراه شیراز اصفهان سوال برانگیز بود و با پیگیری ها امیدواریم آخر امسال مراحل نهایی اش را طی کند، امیدوارم مهمانان نوروز ۱۴۰۲ ما بتوانند از این آزادراه استفاده کنند. وی به پیگیری پروژه های دیگری از جمله آزادراه شیراز بوشهر نیز اشاره کرد و افزود: هدف گیری ما تکمیل پروژه های ناقص، مزمن و طولانی مدت است. کتابخانه مرکزی شیراز نیز راه اندازی می شود. خط پنجم آب خلیج فارس نیز در مرحله لوله گذاری است. آب شیرین کن آن هم در حال نصب است. ما همواره نگران تامین آب در شیراز هستیم و خط دوم آب شیراز ما وصل می شود تا ما در تابستان ۱۴۰۲ مشکل نداشته باشیم.

استاندار فارس با اشاره به مشکل آب در هزار روستای استان تصریح کرد: دو میلیون متر آسفالت معابر روستایی را برای اولین بار در استان انجام داده ایم.

 دکتر ایمانیه از پیگیری برای راه اندازی برج فناوری، ساخت بیمارستان تخصصی کودک و پروژه هایی از این قبیل هم اشاره کرد.

وی همچنین از دانشجویان خواست رویه و مکانیزم سوت زنی را در مقابل مسئولان کم کار یا متخلف و اختلاس گر به کار گیرند مکانیزمی که شهید بهشتی به عنوان موذن جامعه از آن یاد می کرد.

استاندار فارس در پایان گفت: هر دانشجویی مچ مدیر متخلف یا بنده را بگیرد مطلوب است و از ناظر بودن شما استقبال می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در مراسم گرامیداشت روز دانشجو گفت: فارس مراکز دانشگاهی ممتازی دارد. ما ۱۴۸ مرکز آموزش عالی و ۱۵۸ هزار و ۷۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف در استان داریم.

 دکتر سید وحید حسینی افزود: یک عارضه بسیار بزرگ کرونا، عدم حضور دانشجویان طی دو سال اخیر در محیط دانشگاه بود. در حال حاضر این بیماری از حالت اپیدمی بیرون آمده و امیدواریم جهش پیدا نکند و به وضعیت قبل بر نگردیم.

وی در ادامه به اهمیت مطالبه گری اشاره کرد و گفت: از مطالبه گری وقتی نتیجه به دست می آید که محیطی مطمین امن و با دلسوزی داشته باشیم و در این جو مشکلات مان را رفع کنیم.

در این مراسم از تعدادی از دانشجویان برتر دانشگاه های فارس تجلیل شد.