استاندار: فارس رتبه اول اعمال خاموشی در سال ۱۴۰۰ را داشت

استاندار: فارس رتبه اول اعمال خاموشی در سال ۱۴۰۰ را داشت

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، عصر شنبه در جلسه شورای کشاورزی استان در شیراز گفت: سال گذشته یا سال‌های قبل از آن، استان فارس در بحث اعمال خاموشی برق، رتبه اول را داشته که این امر افتخاری ندارد.

وی ادامه داد: ضرورتی ندارد که استانی که اصل اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است در قطع برق چاه‌های کشاورزی پیشتار باشد و در این زمینه اگر همراه با کشور حرکت کنیم کفایت می‌کند.

موضوع داخلی سازی کنتورهای برق و آب با جدیت دنبال شود

استاندار فارس، با اشاره به مشکلات تامین کنتورهای هوشمند برق و آب گفت: تاکنون چندین بار از مدیران حوزه برق استان خواسته‌ایم که طی توافق نامه‌ای با صنایع الکترونیک شیراز نسبت به تولید کنتور هوشمند برق اقدام کنند تا برای برقی کردن چاه‌های آب استان با مشکلی مواجه نباشیم.

ایمانیه، همچنین از متولیان امر خواست که در قالب یک تفاهم‌نامه با بانک کشاورزی، از کشاورزانی که برای نصب کنتور هوشمند آب و برق با مشکل مالی مواجه هستند در قالب پرداخت تسهیلات با بهره پایین‌تر حمایت کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به لزوم صرفه جویی در مصرف آب و برق، باید برای تجهیز چاه‌های آب به کنتور هوشمند برق و آب به سرعت اقدام شود و برای کشاورزانی که بیش از حد استاندارد برداشت و مصرف دارند جریمه‌های سنگین در نظر گرفته شود تا تکرار نکنند.

اعلام آمادگی ۲ شرکت تولیدی برای تامین کنتورهای هوشمند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم گفـت: پیرو جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در خصوص تامین کنتورهای هوشمند، امروز نیز جلسه‌ای با یک شرکت تولید کننده کنتورهای هوشمند داشتیم که این شرکت برای تامین هشت هزار تا ۱۰ هزار کنتور هوشمند اعلام آمادگی کرد.

احمد علی افکاری افزود: علاوه بر شرکت مذکور، یک شرکت دیگر نیز برای تامین کنتورهای مورد نیاز اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: به منظور تامین اعتبار مورد نیاز برای این کار، مقرر شد که از محل اعتبارات تملک استان بخشی را در قالب کمک‎های فنی و اعتباری کنار بگذاریم تا بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات پرداختی به کشاورزان برای خرید کنتور هوشمند تامین شود.

آفت سرخرطومی حنایی خرما، تهدیدی جدی برای نخلستان‌های فارس

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم در این جلسه، آفت سرخرطومی حنایی خرما را یک تهدید جدی برای درختان نخل و خرمای استان و کشور دانست و گفت: در صورتی که این آفت به موقع شناسایی نشود، می‌تواند خسارت‌های زیادی از جمله مرگ درخت را به بار آورد.

حمید دبیری، با اشاره به وجود حدود ۳۳ هزار هکتار نخلستان در ۱۶ شهرستان این استان افزود: این آفت یک آفت خاموش است و کشاورز تا زمان تخریب و از بین رفتن درخت متوجه وجود آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: آفت سرخرطومی حنایی خرما اردیبهشت سال ۹۶ وارد استان شد و تاکنون موجود آلودگی سه هزار و ۲۸۰ درخت شده که از این تعداد موفق به نجات ۲ هزار و ۹۳۸ درخت شدیم اما مابقی درختان نخل را مجبور شدیم امحا کنیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: تاکنون درختان خرمای ۶ شهرستان استان به این آفت آلوده شده‌اند که ۲ شهرستان جهرم و لامرد سال گذشته دچار آلودگی شدند.

دبیری، دلیل اصلی گسترش این آفت را نقل و انتقال بدون ضابطه پاجوش خرما دانست و گفت: به رغم اینکه افزون بر ۹۰ درصد کشاورزان از وجود این آفت اطلاع دارند، بسیاری از آنها به دلیل قیمت بالای پاجوش و با وجود آلوده بودن درختانشان نسبت به فروش پاجوش و جا به جایی آن اقدام می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم این آفت را به موقع شناسایی کنیم کار برای از بین بردن آن بسیار راحت تر خواهد بود که کار شناسایی و ردیابی این آفت را هم می‌توان به چند روش دنبال کرد.

معاون جهاد کشاورزی فارس افزود: در مقابل شناسایی آفت توسط افراد خبره و وارد که هم هزینه بر و هم زمان بر است، می‌توان از روش شناسایی توسط سگ‌های آموزش دیده ردیاب نیز استفاده کرد که در این روش بر خلاف روش شناسایی توسط انسان که حداکثر روزانه در سطح دو هکتار انجام می‌شود، روزانه ۱۵ هکتار با درصد خطای صفر شناسایی صورت می‌گیرد.

دبیری گفت: روش دیگر استفاده از ماهواره و پهپاد و دوربین‌های حرارتی است که در این روش نیز روزانه امکان رصد ۱۵۰ هکتار نخلستان وجود دارد

تخصیص اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی برای مقابله با آفت سرخرطومی حنایی خرما

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس هم گفت: از مجموع اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای مقابله با آفت سرخرطومی حنایی خرما در کشور، ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به این استان تخصیص یافته و ابلاغ نیز شده است.

خلیل عبدالهی افزود: یکی از آفت‌های دیگری که موجب آسیب به درختان در استان شد، آفت درختان بلوط بود که در سطح یک هزار هکتار آلودگی ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: با ورود دستگاه‌های ذی ربط و بخش خصوصی، امروز بخش قابل توجهی از این آفت از بین رفته و به دنبال این هستیم که با جذب اعتبارات آن را به طور کامل ریشه کن کنیم.

استاندار فارس نیز از متولیان امر خواست که بخشی از اعتبار ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی تخصیص یافته برای مقابله با آفت سرخرطومی حنایی خرما صرف حمایت از روش‌های دانش بنیان و نوین برای مبارزه با آفت‌ها شود که هم از ظرفیت جوانان استفاده بیشتری شود و هم به کاهش هزینه‌ها کمک کند.