استاندار فارس: خانه هنرمندان می‌تواند مرکزی برای گردشگری باشد

استاندار فارس: خانه هنرمندان می‌تواند مرکزی برای گردشگری باشد

استاندار فارس با اعتقاد به اینکه خانه برخی هنرمندان شیراز می‌تواند به عنوان مرکزی برای گردشگری باشد، گفت: می‌توان از ظرفیت استارتاپ‌ها استفاده کرد و از منزل هنرمندان به عنوان مرکزی برای گردشگری بهره برد. 

دکتر محمدهادی ایمانیه روز شنبه در نشست شورای عالی توسعه گردشگری افزود: هنرمندان می‌توانند یک روز در هفته خانه‌های خود را به عنوان مرکز گردشگری برای بازدید به روی مردم بگشایند. شهروندان هم می‌توانند برای بازدید از خانه هنرمندان بلیت تهیه کنند.

استاندار فارس ادامه داد: با این کار افزون بر اینکه هنرمندان می‌توانند به درآمدزایی بپردازند، این فرهنگ خوب هم رونق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به افزایش ۵۵۰درصد جذب توریسم سلامت در حوزه گردشگری سلامت در اردیبهشت ۱۴۰۱ در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۰ اظهار کرد: اشتغال در حوزه سلامت یکی از اشتغالات مؤثر و ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود که به دنبال خود بقیه اشتغال‌ها را هم رونق می‌دهد. لذا باید تدابیر لازم برای افزایش جذب توریسم در استان فارس اتخاذ شود و این استان با افزایش تعداد توریسم سلامت در جایگاه اول کشور پس از تهران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تا پایان خردادماه امسال قرار بود پذیرش تعداد بیماران خارجی در فارس بیشتر از همه استان‌ها به جز تهران باشد و نیاز است این امر هر چه سریعتر محقق شود.

ایمانیه عنوان کرد: کوچکترین تخلف در واحدهای درمانی بایستی مورد پیگیری قرار بگیرد. اگر می‌خواهیم آبروی فارس و شیراز را حفظ کنیم باید با متخلف برخورد کنیم و کوتاه نیاییم.

استاندار فارس بر ضرورت پیگیری بحث بیمه‌های بین‌المللی، راه‌اندازی انجمن صنفی حرفه‌ای گردشگری سلامت در استان فارس به عنوان یک استان پیشرو تأکید کرد و گفت: بحث اعتباربخشی برای تحقق این امر مهم نیز بایستی در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به ایجاد پژوهشکده گردشگری در دانشگاه شیراز اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که کار در حوزه هتلداری و مهمان پذیری‌ها و حتی فعالیت افراد به عنوان راهنمای تورهای گردشگری کار دانشگاهی باشد.

ایمانیه بر ضرورت ساماندهی در بحث پذیرش دانشجو و همچنین پذیرش افراد در حوزه اشتغال و هتل‌داری تأکید کرد و گفت: بایستی کار در هتل‌ها و مهمان پذیری‌های استان فارس و همچنین فعالیت فعالان گردشگری بدون داشتن مدرک دانشگاهی ممنوع شود. این باعث انگیزه در دانشجویان و افرادی می‌شود که در هتل‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مهمانپذیر ما مانند مهمانپذیر اسپانیا عمل کند، اظهار کرد: ما در کشور قوانین و آداب خاص خود را داریم. آداب اسلامی و ایرانی ما اقتضائات خاص خود را دارد. بسیاری از کسانی که در حال حاضر به عنوان راهنمای گردشگری فعالیت دارند معمولا برداشت و تصورات ذهنی خود را از اماکن تاریخی و فرهنگی به مخاطبان منتقل می‌کنند و نیاز است شرایط مطلوبی برای آموزش این افراد فراهم شود.

او یادآور شد: بایستی تعاملات و همکاری بین جامعه هتل‌داران، میراث فرهنگی و حوزه دانشگاهی برقرار شود و حتی شرایط احراز برای راهنمای گردشگری شدن علایم و بومی‌سازی در این زمینه صورت گیرد. این شرایط احراز باید بر اساس مدرک دانشگاهی باشد و محتوای آنچه که قرار است آموزش داده شود هم باید مشخص و برون‌سازی شود.

ایمانیه بیان کرد: ممکن است محتوای آموزشی در این زمینه با آیین‌نامه‌های شورای انقلاب فرهنگی که قابل تغییر و اصلاح است تعارضاتی داشته باشد که ایجاب می‌کند این آیین‌نامه‌ها اصلاح شود. بدون شک اگر ما پیشنهادات مؤثر و جدیدی داشته باشیم ریاست شورا هم استقبال خواهند کرد و می‌توانیم در این زمینه الگویی برای دیگر استان‌های کشور باشیم.

وی به راه‌اندازی کارخانه نوآوری با هدف فعالیت شرکت‌های نوپا و سازمان‌های مردم‌ نهاد اشاره کرد و گفت: ۸۰ رشته صنایع دستی فارس که برخی از آنها قدمت چندین هزارساله دارند برنامه حفظ و نگهداری می‌خواهد و باید تمهیدات لازم برای افزایش تعداد صنایع‌دستی نیز اندیشیده شود.

ایمانیه تربیت بازاریاب و متخصصان اقتصادی را در عرصه صنایع دستی ضروری دانست و تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان در بحث بازاریابی با مشکل مواجه هستند. لذا باید افراد متخصص در این زمینه پرورش یابد تا کمک شایانی به  هنرمندان صنایع دستی شود. شهرداری شیراز نیز باید برای ایجاد فضایی جهت آموزش صنایع‌دستی جلودار شود و ما نیز از این اقدام حمایت خواهیم کرد.

وی بر ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در استان و همچنین ایحاد جمعه بازار برای ارائه محصولات هنرمندان در این عرصه تأکید کرد و گفت: هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند محصولاتی که در خانه‌های خود تهیه کرده‌اند را در روز جمعه به علاقمندان عرضه کنند و برای عرضه این محصولات هم نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

ایمانیه با بیان اینکه راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائم در شهرستان‌های مختلف فارس نیز باعث ایجاد انگیزه هنرمندان می‌شود، بیان کرد: این نمایشگاه ها کمک می‌کند که صنایع‌دستی در میان نوجوانان و جوانان گسترش یابد و به فراموشی سپرده نشود. بنابراین برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع دستی و تاریخبندی و زمان بندی برای ایجاد نمایشگاه در جای جای استان فارس ضروری است.

وی اظهار کرد: افزایش ریالی و اقتصادی، گردش مالی کشور و صادرات صنایع‌ نیز برای ما اهمیت بسیاری دارد. ضعف گزارش معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی کلی گویی و توپ را در زمین دیگران انداختن بود. 

ایمانیه با تأکید بر ساماندهی امور برای ایجاد خانه‌های مسافر در استان فارس گفت: از آنجا که ایجاد خانه‌های مسافر در فصل تابستان ضروری است و با توجه به اینکه مدیرکل میراث نیز اعلام کردند که از یک ماه آینده مجوزها برای تحقق این امر صادر می‌شود، بایستی هماهنگی‌های لازم انجام شود تا از اول مردادماه به بعد به شکل جدی با مکان‌هایی که مجوز ندارند برخورد شود.

استاندار فارس تاکید کرد: هدف ما ساماندهی مکان‌ها است و یکی از خط قرمز ها باید این باشد که نان کسی بریده نشود و بی‌سامان و بی نظم نباشیم. باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان برای توسعه صنعت گردشگری استفاده شود.