استان بوشهر در معرض تهدید پیری جمعیت قرار دارد

استان بوشهر در معرض تهدید پیری جمعیت قرار دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به نرخ ۱.۴ باروری در این استان، پیری جمعیت مهمترین تهدید ۱۵ تا ۲۰ سال آینده آن خواهد بود.

دکتر قاسم برجویی فرد روز سه شنبه مناسبت هفته جمعیت افزود: هر چند استان بوشهر از نظر پنجره جمعیتی جزو استان‌های خوب کشور است اما وقتی این جمعیت جوان ازدواج به هنگام نداشته و میانگین سن ازدواج آنها بالا و فرزندآوری دیرهنگام داشته باشند در فاصله کوتاهی با پدیده پیری جمعیت روبرو می‌شود.

برجویی فرد اظهار کرد: در زمان حاضر نرخ باروری جمعیت از نرخ جایگزینی پائین تر آمده به این معنی که هر زوج باید حداقل ۲ جایگزینی داشته باشند که در دنیا این نرخ ۲.۱ و در کشور ایران و استان بوشهر این رقم بسیار پائین است.

وی افزود: در دهه ۷۰ و ۸۰ نرخ باروری در استان بوشهر سه و چهار فرزند بود اما امروز گرایش بیشتر خانواده‌ها به سمت یک فرزند است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بحث‌های اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، باورهای مذهبی و مسائل مختلف دیگر از جمله عواملی است که باعث کم رنگ شدن بحث جمعیت شده است.

برجویی فرد با بیان اینکه یکی از عوامل موثر بر بحث فرزندآوری ازدواج دیر هنگام است گفت: بهترین سن ازدواج ۲۰ تا ۲۲ سال است این درحالی است که امروز میانگین سن ازدواج در کشور۳۰ و در استان بوشهر ۲۸ سال است که استان دهم یا یازدهم کشور به شمار می رود.

وی گفت: ۶۸ درصد بانوان در سال ۹۰ سه سال بعد از ازدواج اولین فرزند خود را به دنیا می‌آوردند این درحالی است که امروز ۵۷ درصد زنان در استان بوشهر اولین فرزند خود را  پنج سال بعد از ازدواج به دنیا می‌آورند.

برجویی فرد با اشاره به اینکه ۱۶ درصد زوج‌های استان بوشهر نابارور هستند ناباروری را یکی از دلایل دیر فرزند دار شدن زوج‌هایی عنوان کرد که با توجه به سن بالا و بعد از طی فرایند ناباروری این افراد تنها صاحب یک فرزند می شوند و امکان تولد فرزند دوم بسیار کم است.

وی با اشاره به مشکلات اجتماعی، تربیتی و فرهنگی خانواده‌های تک فرزندی یادآور شد: تربیت فرزندان خانواده‌های چند فرزندی متوازن‌تر و متعادل‌تراست به نحوی که بچه‌های این خانواده‌ها مستقل، با اعتماد به نفس بالا و وابستگی کم به خانواده تربیت می شوند اما خانواده های تک فرزندی وابستگی‌ کودکان به والدین خیلی شدید است و همین امر موجب بروز مشکلاتی درآینده از جمله نداشتن اعتماد به نفس، ازدواج دیرهنگام، طلاق و بسیاری دیگر از مشکلات می شود.

وی تاکید کرد: افزون براین فرزندان خانواده های تک فرزندی با مفاهیم عمه، خاله، دایی و عمو ناآشنا هستند و همین عوامل آسیب زا موجب سردی و بی انگیزگی خانواده ها می شود.

برجویی فرد افزود: سیاست‌گذاری ها در بحث فرزند آوری و جمعیت باید به سمتی پیش برود که جبران ۲ دهه قبل انجام شود و با افزایش نرخ باروری به نرخ جایگزینی از پیری جمعیت و تک فرزندی فاصله گرفته و از داشتن خانواده‌های شاد، بانشاط و جمعیتی پویا برخوردار شویم.

وی تاکید کرد: جامعه جوان از نظر اقتصادی، اجتماعی، علمی و پژوهشی پویا و بالنده است این درحالی است که در جامعه پیر بیشتر هزینه‌های اقتصادی به سمت نگهداری از سالمندان هدایت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره آمار سقط جنین گفت: آمار رسمی در این  زمینه در این استان وجود ندارد اما با همکاری بسیج جامعه پزشکی تلاش می شود آمار علمی و دقیقی از مراکز علمی و درمانی استان داشته باشیم و در زمینه سقط‌های غیر رسمی تداخل کنیم.

وی یادآور شد: سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار سقط جنین در کشور صورت می گیرد که از این شمار تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد طبی هستند و مابقی به صورت جنایی است و به عنوان یکی از پارامترهایی که به جمعیت آسیب می رساند باید کنترل شود.